@HIT, je gaat nu natuurlijk wel heel kort door de bocht. Feitelijk gezien heb je wel gelijk overigens, de ovd-p is de enige die beslist of er een AT komt, FO of dat er wordt opgeschaald naar Grip 1. Dat doen/mogen de reguliere collega's - uitzonderingen daargelaten - niet zelfstandig. Verkeer wil altijd overleg met de ovd om de VOA in te zetten op de autosnelweg, zeker als dat een volledige afsluiting betekent (economisch belang).
Betekent overigens niet dat je als ovd-p altijd ter plaatse moet zijn om die beslissing te maken, zeker met de lange afstanden beslis je veel al op afstand. In dat geval vertrouw ik blind op collega's die TP zijn. In sommige gevallen kan dat, in sommige gevallen niet en moet je gewoon tp komen.
Daarbij ben je als ovd-p ook hulpofficier van justitie en zijn sommige zaken ook wettelijk gezien bij die persoon weggelegd, denk aan de wet op de lijkbezorging of machtigingen tot binnentreden. Uiteindelijk ben ik als ovd wel eindverantwoordelijk voor alles wat er gebeurt binnen de politiezorg, dus ook de beslissingen die collega's wel nemen.
Dat er voldoende mensen TP zijn wil niet altijd betekenen dat het incident daarmee meester is; waarom denk je dat iedereen met GRIP 1 onder prio 1 komt ? Om zo snel mogelijk het incident aan te kunnen pakken en (meer) slachtoffers te voorkomen. Jij kan vinden dat de risico's van rijden met O&G niet opwegen tegen de tijdswinst, maar dat geeft aan dat je totaal niet thuis bent in die wereld.
Overigens ben ik het wel met je eens dat wanneer er al een eenheid TP is en er verder geen bijzonderheden zijn, de rest niet onder prio 1 door hoeft te rijden. Hier stuurt de meldkamer ook actief op bij ons.