Dat er voldoende mensen TP zijn wil niet altijd betekenen dat het incident daarmee meester is; waarom denk je dat iedereen met GRIP 1 onder prio 1 komt
Twee dingen niet doorelkaar halen, het voorbeeld op de a6 bijvoorbeeld was de berger al bezig met bergen en was het eerste voertuig alweer van plan om te vertrekken.
De GRIP regels zijn ook heel anders, en het lijkt mij stug dat voor een personenvoertuig die van de weg is geraakt een GRIP wordt geschaald.
Bij de Nederlandse politie werken agenten in de uniformdienst die niet in staat zijn om ter plaatse in te schatten dat er een arrestatieteam moet komen omdat ze van de sokken worden geschoten met een automatisch vuurwapen of zien dat een burger onder schot wordt gehouden door een verdachte?
Het spijt mij dan te zeggen dat er dan wel wat schort in opleiding en verantwoordelijkheid. Dat zou hetzelfde zijn dat ik met mijn IM ervaring en papieren aan een brandend voertuig voorbij zou rijden zonder een veilige situatie te creëren.
In een basis opleiding hoort in mijn ogen alles te zitten wat je als agent kunt tegenkomen, dat er later wordt gezeurd dat er te hoog is opgeschaald.... so be it. Dat zie je in de gele kolom heel vaak, daar wordt heel vaak opgeschaald om een LL ter plaatse te sturen en later afgebeld, maar ook bij de brandweer wordt een waterwagen meegestuurd omdat hij handig kan zijn en onderweg alweer afgemeld. We moeten af van de angst om verantwoordelijkheid.
Twee weken geleden melde ik een val van een oudere man bij 112 toen ik gelijk om ambulance vroeg, de centralist was een bekende en heeft ook gelijk een ambu gestuurd. Later ben ik hem nog tegengekomen op een beurs alwaar hij zei "ik heb moeten uitleggen waarom ik niet eerst een politie-unit heb aangestuurd ipv gelijk de ambu". Hij had wel politie gevraagd om te komen kijken, maar dat had hij eerst moeten doen volgens zijn leidinggevende. De motoragent die ter plaatse kwam herkende ik ook en moest lachen en zei ook dat hij niets kon doen maar ook maar gestuurd werd.
Als ik moet opschalen naar bijvoorbeeld een AT moet ik allerlei telefoontjes gaan plegen waarbij ik vragen ga krijgen die ik niet zomaar kan beantwoorden, goed geinformeerd zijn en zelf zicht op de situatie hebben is daarbij essentieel.
Daar gaat het dus fout, jij zou maar 1 telefoontje te hoeven plegen naar het buro alwaar men jou op je ambtseed vertrouwd en doet wat je aangeeft. Liever 100 keer een AT ter plaatse zonder dat ze moeten ingrijpen als 1 keer niet gebeld met dodelijke afloop.
Ja, iedereen heeft een taak en daarbij ook een rang. Maar regel 1 handboek soldaat, in tijde van nood ben jij die het verschil maakt.