In de verzorging/verpleging heb je 5 functieniveaus. Ik geloof dat niveau 1 niet veel gebruikt wordt, volgens mij is dat een niveau voor assistenten. Niveau 2 worden helpenden genoemd, je komt hen veel tegen in verzorgingshuizen. Niveau 3 zijn ziekenverzorgenden, zij werken veel in verpleeghuizen. Op niveau 3 is het grootste deel van het werk verzorgend, maar er is ook een kleine overlap naar verpleging. Ziekenverzorgenden geven in principe laag complexe zorg. Niveau 4 zijn MBO-Verpleegkundigen, die vind je bijna overal waar verpleegkundigen zijn. Niveau 5 zijn HBO-Verpleegkundigen. Zij moeten hoog complexe zorg kunnen geven, maar je vindt hen ook vaak in de rol van zorgcoördinator of afdelingshoofd en er hoort een stuk innovatie van het beroep bij.
Maar om even terug te komen op de werkelijke vraag; moet die toekomstige ACH MBO-Verpleegkundige zijn, of moet hij of zij gewoon een MBO niveau 4 diploma hebben. Dat zou natuurlijk net zo goed een andere beroepsopleiding kunnen zijn. Ik zou dat iets logischer vinden.
Groeten van Michel