60 km

Auteur Topic: 60 km  (gelezen 6171 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 22 mei 2003, 18:30:38
hoi hoi

vraagje in een blad las ik dat de traumaheli maar een bereik heeft van 60 km????? (120 heen terug) klopt dat?

en zo ja is dat niet een beetje weining??

ik hoor het graag

max

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2003, 18:47:51
Ik weet het niet, maar als het zo is, kunnen ze altijd nog tanken op een regionaal vliegveld. De politieheli landt ook regelmatig op Vliegveld Midden-Zeeland, als ze hier in de buurt moeten zijn.
Het lijkt me dus geen probleem.

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2003, 19:15:48
ik weet het niet zeker,maar volgens mij is het het inzetgebied van de heli dus een straal van 60km rond de standplaats van de heli ::)

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2003, 21:18:45
Volgens mij is het wel wat groter. Als ik kijk op de site vanLifeliner4 (http://home.wanadoo.nl/evopers/ ) staat daar een kaartje met het inzet gebied. Dat beslaat vanaf het AZG toch wel iets meer dan 60 km. Groningen-Sneek is al meer, laat staan als ze naar Vlieland gaan of Terschelling.  Die helies vliegen volgens mij echt wel verder dan 120km, dat zou toch wel beschamend zijn denk ik. Maar ja het zou kunnen.....

Tino

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2003, 21:40:20
ik weet het ook niet zeker ;D ;D ;D ;Dmaar misschien is er iemand die er meer over kan vertellen :-\

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2003, 22:40:35
Ik weet iemand: Monique! Als ze tenminste al terug is uit Aruba... ;D

Christian

Paul SEH

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2003, 00:59:58
Het bereik van zo'n helicopter is ruim 500 km. Dat is  dan ongeveer 3 uur vliegtijd.  8)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2003, 07:33:26

Hoi,

Gevonden op verschillende sites:

Vanaf 1 maart beschikt het Mobiel Medisch Team van de Traumaregio Oost over een eigen traumahelikopter. Deze wordt gestationeerd bij het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen. Het toestel wordt ingezet in een straal van ongeveer zeventig kilometer rond Nijmegen, waarmee naast Gelderland ook delen van Brabant en Limburg van deze snelle traumazorg profiteren.

De helikopterstandplaatsen die Overijssel moeten bedienen liggen in Nijmegen, Groningen en in Rheine in Duitsland. Bij de bereikbaarheid wordt volgens een woordvoerder van de provincie een maximale afstand van zeventig kilometer gehanteerd. Deventer ligt ongeveer 70 kilometer van Nijmegen. Dat leidt er volgens de provincie toe dat het bereik onvoldoende is en dat er witte vlekken in Overijssel zijn. Vanuit het oogpunt van een sluitend traumanetwerk in Nederland beschouwt Overijssel dit als een onwenselijke situatie.

Lifeline Three vliegt op het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen met een radius van ± 70 kilometer en heeft de oost sector onder zijn hoede: Het omvat een gebied dat in 20 minuten te bereiken is en loopt van Enschede, Zwolle, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Roermond. Waarschijnlijk zal de heli eveneens een gedeelte van het grensgebied van Duitsland gaan "bevliegen".

Binnen de straal van 60 kilometer rond beide stations is sprake van een aanzienlijk stuk overlap. Voor de inzet in dit overlapgebied bestaan voor de betreffende CPA's 'overlapregels'

(artikel ging over de LL1 en LL2)

De inzetgebieden van deze traumahelikopter bevinden zich in een straal van 50 kilometer (over Duits, Belgisch en Nederlands grondgebied).

(artikel ging over de Duitse Christoph Europa 1)

Ook deze 2 kaartjes zijn wel leuk om even te bekijken:

http://www.traumahelikopter.nl/Bereik.gif
http://www.bommeltje.nl/scanners/images/traumaheli-radius.jpg

Groeten, Peter.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2003, 20:15:05
thx
 ;D

max

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2003, 20:23:56
kortom het bereik is geen 60 km maar het inzetgebied is een globale cirkel van 60km rond standplaats en dan wordt er vervolgens gekeken naar de cpagebieden en zo kom je dan op een inzetgebied dat boven de 60km ligt. voorbeeld texel valt onder lifeline 1 maar ligt duidelijk verder dan 60km echter het gebied van cpagebied kop van noordholland. tja en de vu boys willen hun speeltje niet kwijt van het dak dus hij komt niet midden in het inzetgebied.