Opluchting na confrontatie met Breivik OSLO - Opgelucht, zo voelden veel slachtoffers van Anders Breivik zich maandag nadat zij oog in oog hadden gestaan met de Noorse massamoordenaar.
Breivik verscheen voor het eerst sinds zijn arrestatie in een openbare zitting voor de rechter. Zo’n 48 overlevenden van het bloedbad op het eilandje Utoya en de aanslagen in het regeringscentrum van Oslo waren daarbij aanwezig.
“Ik zag alleen maar een totaal gestoord persoon die elk contact met de werkelijkheid heeft verloren", zegt de 17-jarige Sondre Lindhagen Nilssen tegen de Noorse krant Afterposten. De tiener was erbij toen Breivik op 22 juli op Utoya het vuur opende op een groep jongeren. Hij zag hoe twee meisjes van dichtbij werden doodgeschoten en hij moest zelf rennen voor zijn leven. Samen met twee 14-jarige meisjes verborg hij zich in een grot in het water.
Na het weerzien met de killer viel er een last van zijn schouders, vertelt hij. “Ik ben opgelucht en kan weer een stapje verder. Maar ik heb nog niet alles verwerkt.”
Klein en zielig Ook de 20-jarige Bjorn Ihler was een van de overlevenden die in de rechtszaal zat. Hij kwam er speciaal voor over uit Liverpool. “Het is goed voor mij om hier te zijn, maar ik ben hier niet in de eerste plaats voor een weerzien met Breivik. Ik wilde vooral met mijn eigen ogen zien hoe het juridisch proces in een democratische samenleving werkt."
Overlevende Hermann Holmøy Heggertveit (18) bekent dat hij vooraf behoorlijk nerveus was om weer oog in oog te staan met Breivik. “Ik had een beeld van hem gevormd als een duivels figuur, als een grote sterke man. Maar nu ik hem weer heb gezien realiseer ik me hoe klein en zielig hij is.”
'Niet schuldig' De 32-jarige Breivik, die gekleed ging in een donker kostuum met stropdas, leek kalm tijdens de rechtszitting. Hij bekende eerder al dat hij op 22 juli bij aanslagen in Oslo en op Utoya 77 mensen heeft vermoord, maar hij heeft geen berouw getoond. Volgens hem waren de moorden noodzakelijk om Noorwegen en Europa te redden van moslims en multiculturalisme.
Breivik weigerde zich maandag schuldig te verklaren. "Ik erken de handelingen, maar ben niet schuldig'', aldus Breivik. "Ik ben een militaire bevelhebber in de Noorse verzetsbeweging en de Noorse Tempeliers'', die hij eerder omschreef als een internationale christelijke legerorde die strijdt tegen islamitische onderdrukking. Breivik zei de legitimiteit van de rechtbank niet te erkennen, "omdat u uw mandaat heeft ontvangen van organisaties die multiculturalisme steunen''.
De rechter ontnam hem verscheidene keren het woord, toen hij de moord op 77 mensen probeerde uit te leggen. Ook verwierp de rechtbank zijn verzoek zich tot de nabestaanden van de slachtoffers in de rechtszaal te richten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10922167/__Opluchting_na_confrontatie_Breivik__.html?sn=binnenland