sigma en ambu team met OGS

Auteur Topic: sigma en ambu team met OGS  (gelezen 8790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2005, 10:01:43
Deze colonne zie je een keer per jaar in een van de 4 regio's van brabant rijden. Doel van deze grote oefening, want dat was het, is en van de manieren om de onderling band tussen de vier brabantse regio's te versterken.  

Het was geen spoedvervoer, maar het rijden in colonne.
Degene die het gezien heeft, heeft ook gezien dat er zeer rustig werd gereden. Normaal gesproken gebeurd dit deel van de oefening, het in colonne rijden, onder politiebegeleiding. Helaas was deze op dat moment niet meer ter beschikking. Zover mij bekend is, maar laat onze politievrienden dat maar bevestigen, is het rijden met alleen blauw, vergelijkbaar met het rijden met een blauwe koplamp van de militaire colonnes.

Dat sommige chauffeurs dachten in een truckrun (waar 3/4 van de vrachtwagens ineens een tweetoon blijken te hebben) te zitten en dus ook "even" de toeter aanzetten, is niet volgens het boekje. En het waren ook niet alleen SIGMA leden die de verleiding niet konden weerstaan. Persoonlijk vind ik het wel begrijpelijk, maar niet wenselijk. Niet dat het veel uitmaakt voor de voorrangsregel, omdat een colonne niet doorsneden mag worden, maar het kan leiden tot een onrustig verkeersbeeld.

De rest van de oefening is bedoeld om in elkaars keuken te kijken. Het laatste wedstrijd element tent opzetten was er nu ook uit gehaald en dat komt de oefening ten goede.

Na afloop wordt er weer in colonne terug gereden naar het uitgangspunt waar ook een gezamenlijke lunch gebruikt wordt.

voor degene die zich zorgen maakt over de inzetbaarheid bij een calamiteit omdat er vier AMBU en vier SIGMA voertuiigen meereden.

In den Bosch stond nog de volledige GNK set paraat, te bemannen door SIGMA en AMBU leden die niet meededen aan de oefening. Brabant Noord reed met de wagens uit Uden en ook West Brabant heeft ook meerdere voertuigen in verband met de dekking van de uithoeken van de regio.

En in west brabant was een overkill aan direct inzetbare hulpverleners.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2005, 10:06:47
maar niemand weet nog wat er was ?
 
Ik neem aan dat je naar een oefening niet met blauwe lampen aan rijdt !

Als het rijden met OGS onderdeel van de oefening uitmaakt, dan is het rijden met OGS toegestaan.
Als er iets gebeurd, dan moet je e.e.a. wel uit kunnen leggen, maar dat geldt voor elk incident met (voorrangs)voortuigen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2005, 10:15:25
Als het rijden met OGS onderdeel van de oefening uitmaakt, dan is het rijden met OGS toegestaan.


oww,en waarom wordt er altijd zo spastisch gedaan als er eens 1 TS van de brandweer met blauw langs de kant van de weg staat tijdens een oefening?

Wat mag een SIGMAbus wel wat een brandweervoertuig schijnbaar niet mag  ::)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2005, 10:48:26
oww,en waarom wordt er altijd zo spastisch gedaan als er eens 1 TS van de brandweer met blauw langs de kant van de weg staat tijdens een oefening?

Wat mag een SIGMAbus wel wat een brandweervoertuig schijnbaar niet mag  ::)

Omdat er bij inzetten, afhankelijk de (verkeers)situatie, zoveel mogelijk de oranje lamp gebruikt moet worden


Karim

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2005, 12:06:13

Het was geen spoedvervoer, maar het rijden in colonne.
... is het rijden met alleen blauw, vergelijkbaar met het rijden met een blauwe koplamp van de militaire colonnes.

Niet dat het veel uitmaakt voor de voorrangsregel, omdat een colonne niet doorsneden mag worden,

Daar heb ik ook 's een discussie met iemand over gehad en volgens mij geldt dat alleen als 't ook om een echte colonne gaat, waarbij dus ook de regels van een colonne (met de vlaggen en gekleurde koplampen enzo) worden toegepast.

Als jullie met de sigmabusjes allemaal blauw voeren en echter elkaar rijden rijden jullie inderdaad wel "in colonne" maar zijn jullie geen officiele colonne en mogen jullie dus wel degelijk gewoon doorkuist worden, blauwe lampen alleen hebben namelijk nog steeds geen voorrangswaarden.

Een stoet auto's die een rouwauto volgt rijdt ook "in colonne" maar die mogen ook gewoon doorkruist worden (of dat netjes is is wat anders, maar dat is een andere discussie).


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2005, 12:12:53
Ik hoorde gisteren toevallig op de radio dat een man door rouwstoet heenreed en werd klemgereden en in elkaar geslagen door de rouwenden :o

Maar nu weer on-topic ;D
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2005, 12:18:42
Dat heb ik ook ergens gelezen.
Er wordt voor de kleinste dingen al geslagen enz.
Ik snap best dat het storend is maar dat kan je wel anders oplossen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2005, 13:44:17
Maar nu weer on-topic ;D
Dat heb ik ook ergens gelezen.
Er wordt voor de kleinste dingen al geslagen enz.
Ik snap best dat het storend is maar dat kan je wel anders oplossen.


Lezen = moeilijk.  ::)


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2005, 15:28:54
Het was dus een oefening ok, wat ik dan wel vindt is dat het onzin is om met ogs te rijden ook al rijd je in colonne.

Voor colonnes zijn er regels kan je er niet aan voldoen rijdt dan niet in colonne, volgens mij heeft het ook weinig nut om naar een oefening in colonne te rijden.

Bij een incident komt ook ieder voertuig apart aan.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #29 Gepost op: 30 oktober 2005, 15:45:27
Het was dus een oefening ok, wat ik dan wel vindt is dat het onzin is om met ogs te rijden ook al rijd je in colonne.

Voor colonnes zijn er regels kan je er niet aan voldoen rijdt dan niet in colonne, volgens mij heeft het ook weinig nut om naar een oefening in colonne te rijden.

Bij een incident komt ook ieder voertuig apart aan.
De oefening was juist het rijden in collone, volgens mij.

In Fryslân had de brandweer een tijdje geleden ook zo'n oefening en die reden (voor zover ik op de foto's kan zien) ook met OGS maar óók onder politie begeleiding.
zie hier die foto's gemaakt door Hielke Weening