Meestal gaat de aandacht toch meeste uit naar de breuk (zowel de pijn als zorgen dat het niet beweegt) en dan hangt het denk ik van de situatie (karakter van het slachtoffer, houding, lokalisatie van de wondjes, wachttijd op professionele hulp, etc.) af of ik nog met de wondjes aan de slag ga of die voor het moment laat voor wat ze zijn. (heb optie 2 gekozen)
Maar je hebt het in de poll over kleine wondjes en in je uitleg over grote schaafwonden.......
De essentie van de vraag is of je kleine wondjes als niet meer bloedende schaaf en snijwondjes gaat behandelen in afwachting van de aankomst van de ambulance.
Uiteraard gaan belangrijkere zaken voor, maar dat is zo voor de hand liggend dat dat niet eens in vraagstelling is meegenomen (ook al noemen een aantal het wel/toch).
Het maakt het mij niet zoveel uit of het schaaf dan wel snijwondjes zijn, in beide gevallen is de huid niet meer intact, in beide gevallen is de wond besmet, in beide gevallen is de bloeding gestopt en in beide gevallen wordt er binnen afzienbare tijd door professionele hulpverleners naar gekeken.
Maar ik mis een beetje de reacties van de embu en seh mensen, wat heeft in dit geval jullie voorkeur ?
Hoe zinvol/zinloos is het afdekken van overduidelijk besmette wonden en hoe verhoudt dat zich tot het extra uitpakwerk door de ambu/seh mensen.
Of is het misschien beter hier zelf niet over na te denken en gewoon het boekje te volgen ?