Inderdaad heel bijzonder, zeker gezien er in elke regio zwaarlijvige ambulances en/of MICU's zijn.
Inderdaad, ik heb in de (tijdelijke) wet ambulancezorg ook niet gelezen dat er uitzondering gemaakt mogen worden voor zwaarlijvige patienten.
Ik vind ook niet dat er in iedere regio een MICU of bariatrische ambulance moet zijn. Als ik op de kaart van deze regio kijkt denk ik dat er een MICU in Zwolle staat omdat het Isala een groot ziekenhuis is met een IC van het hoogste niveau, met hart- en neurochirurgie en een traumacentrum is.
Het is nogal hobbelen vanuit Zwolle met 1 voertuig voor zware patienten in de hele regio en het wordt nog problematischer als er sprake is van spoedvervoer en je MICU op weg is naar Amsterdam met de beste IC-patient van Zwolle.
Ik vind het persoonlijk dat iedereen recht heeft op snelle, hoogwaardige ambulancezorg. In Qatar gebruiken we net als in Nederland graag de Mercedes-Benz sprinter busjes als spoedambulance. Ze zijn ongeschikt voor IC-vervoer, ze zijn ongeschikt voor zwaarlijvige patienten en ze zijn ongeschikt om te gebruiken als mobiele behandelkamer/operatiekamer door prehospitale chirurgen/artsen.
In Qatar hebben we daarom 1 IC-ambulance (voertuig met containeropbouw en laadklep) op de 10 Mercedes-Benz (spoedambulance) busjes. De IC-ambulances zijn gewoon inzetbaar als spoedambulance maar kunnen ook direct ingezet worden voor IC ritten (in NL noemt men het MICU of PICU rit) of voor spoed(ambulance)zorg aan zwaarlijvige patienten.
De brancard/trolley kan in hogere standen patienten tot 200 kg aan, in de laagste stand patienten tot 400 kg.
http://www.was-vehicles.com/en/products/outside-europe/type-iii/type-iiiicu-qatar.htmlVoorts voeren de overheid, medisch specialisten, huisartsen, ziekenhuizen enz actief campagne tegen overgewicht. We bevorderen een gezonde levenstijl (bewegen en gezond eten) en de overheid heeft jaren geleden Red Bull al verplicht waarschuwingen op alle blikjes te zetten waardoor mensen weten dat het een slecht product is voor je gezondheid.