Technisch gezien is het een arbeidsongeval. Ik weet niet of de arbeidsinspectie onderzoek heeft gedaan, maar een goede vraag is dan wel of de brandweer de juiste PBM's ter beschikking heeft om eerste lijns op te kunnen treden in deze situatie. Wat als er ook een redding uitgevoerd had moeten worden?
Inderdaad, het is ook de moeite waard om eens te onderzoeken waarom Laurens twijfelt of het wel zo veilig is als hij ziet dat de medewerkers van de uraniumfabriek zich in een chemiepak hebben gehesen.
Als ik het zou zien zodra ik ter plaatse twijfel ik geen seconde of het veilig is zonder minimaal chemiepak. Ik weet het zeker dat het onveilig is zonder chemiepak of gaspak tot tegendeel is bewezen.
De afgelopen periode hebben we al geleerd dat de veiligheidscultuur binnen de politie ondermaats is en de veiligheidscultuur bij defensie ondermaats is. Dit soort inzetten en het denkwerk van de betrokken brandweerprofessionals wekt de schijn dat de veiligheidscultuur binnen de brandweer ook beroerd is. De mensen op de werkvloer hebben niet eens de keuze om zich te beschermen omdat een simpel chemiepak niet onmiddelijk voorhanden is voor een tankautospuitbemanning.