Brandweer Utrecht rukt uit met Amerikaanse legercomputers

Auteur Topic: Brandweer Utrecht rukt uit met Amerikaanse legercomputers  (gelezen 6001 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 5 november 2005, 12:36:08
Bij Brandweer Parkstad Zuid Limburg draaid men nu sinds 1 jaar met een zelfde systeem als Utrecht.
Het is nog maar op 1 TAS ingebouwd, maar zal waarschijnlijk op alle voertuigen worden ingebouwd.
Nu werken we nog klappers (kaarten) voor het openbaar meld systeem, en de straatnamen. Dit zal straks ook ingevoerd gaan worden in het systeem.
En nu maar hopen dat de stroom nooit zal uitvallen.

Groetjes Bert   :-\

En dat de parate straten/object kennis van de manschappen op het zelfde peil blijft als voor de digitalisering...... :-\


unimarc

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 november 2005, 23:34:02
Dat systeem van utrecht, is dat van Data-Action?
da's heel mooi spul, heb er es een keer mee gespeeld.
Iedere Ts zou die moeten hebben.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2005, 20:21:53
In Den Haag zijn ze al enige tijd aan het testen welk systeem het beste werkt. Ze gebruiken dacht ik 3 systemen, een pda, een laptop en een soort van ibook.

gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 8 november 2005, 13:59:29
Defensie heeft allang zo'n systeem, en de politie ook zo'n systeem, alleen de brandweren willen het wiel weer uitvinden..

Defensie heeft zelfs, alle kadasterkaarten, en gemeentelijke gebouw objecten in het systeem staan. Verder plot het systeem alle voertuigen direct op de kaart. en alle objecten die van belang zijn..

Mijn projectwerk voor o.a het ISC is dit traject uitgebreid aan de orde gekomen. Maar denk je dat alle veiligheidsregio's over willen stappen op zo'n systeem.. CITY-GIS blijft de ambulanceburelen huishouden, brandweer heeft aantal verschillende oplossingen.. De Politie heeft een geheel nieuw systeem getenderd. terwijl Defensie, heel Nederland tot op detailniveau van baksteen al heeft.. en zelfs alle brandkranen staan er al in..
Het het systeem kost de verschillende disciplines alleen maar de implementatiekosten in de voertuigen etc..  De overheidswereld blijft me verbazen..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 8 november 2005, 19:46:45
Defensie heeft allang zo'n systeem, en de politie ook zo'n systeem, alleen de brandweren willen het wiel weer uitvinden..

Defensie heeft zelfs, alle kadasterkaarten, en gemeentelijke gebouw objecten in het systeem staan. Verder plot het systeem alle voertuigen direct op de kaart. en alle objecten die van belang zijn..

Mijn projectwerk voor o.a het ISC is dit traject uitgebreid aan de orde gekomen. Maar denk je dat alle veiligheidsregio's over willen stappen op zo'n systeem.. CITY-GIS blijft de ambulanceburelen huishouden, brandweer heeft aantal verschillende oplossingen.. De Politie heeft een geheel nieuw systeem getenderd. terwijl Defensie, heel Nederland tot op detailniveau van baksteen al heeft.. en zelfs alle brandkranen staan er al in..
Het het systeem kost de verschillende disciplines alleen maar de implementatiekosten in de voertuigen etc..  De overheidswereld blijft me verbazen..

Alleen defensie wens die info niet met de brandweer te delen,en de voertuigeninfo die wij nodig hebben is van heel andere orde dan wat defensie heeft.Je blijft constant aan het updaten,aangezien er elk jaar wel tig nieuwe en nog betere auto,s op de markt komen.En defensie is nu eenmaal niet zo snel als we denken  ;)


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #15 Gepost op: 9 november 2005, 12:17:00
Dat systeem van utrecht, is dat van Data-Action?
da's heel mooi spul, heb er es een keer mee gespeeld.
Iedere Ts zou die moeten hebben.


Heb je ook aan de bijhouden van informatie gedacht. Een mooi speeltje met verouderde of onvolledige informatie heb je niets. Voordat je speelgoed op een TS installeerd zal je eerst eens wat aan informatiemanagement moeten doen. Anders is het verspilt geld.......

Ik heb me daar in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat dit een heeeeel gecompliceerd verhaal is. Ga eens kijken bij zo'n Roadshow van Brand-in.
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1083&ContentId=487

10 november 2005
Roadshow Brand-in: Tilburg

Het projectteam Brand-in heeft, in opdracht van de NVBR en BZK, een samenhangend ICT-architectuurmodel ontwikkeld om de informatievoorziening voor de brandweer te harmoniseren.
Bovendien is er een plan van aanpak geschreven voor het stroomlijnen van het gegevensbeheer. Ten slotte is een demonstratiesysteem vergunningen gebouwd dat laat zien hoe informatie rechtstreeks vanaf de bron overal beschikbaar kan zijn.

Brand-in is klaar om ingezet te worden. Daarom nodigen we iedereen die beroepsmatig betrokken is bij informatievoorziening uit op de Brand-in roadshow. Het programma is gericht op leidinggevenden en beleidsambtenaren bij de brandweer en gemeenten. Bovendien worden alle specialisten op het gebied van rampenbestrijding, handhaving en ICT met nadruk uitgenodigd.

U maakt nader kennis met de informatievoorziening en het demonstratiesysteem vergunningen. U krijgt ook de mogelijkheid om het demonstratie-systeem vergunningen van dichtbij te bekijken en te testen. Graag nodig ik u uit om een van deze bijeenkomsten bij te wonen. De roadshows vinden op vier locaties plaats:

    * Donderdag 10 november
      13.00 u. - 17.00 u. Tilburg - Brandweerkazerne
    * Vrijdag 11 november
      09.30 u. - 13.30 u. Zwolle - Nieuwe Buitensociëteit
    * Dinsdag 15 november
      13.00 u. - 17.00 u. Haarlem - Stadhuis
    * Donderdag 17 november
      13.00 u. - 17.00 u. Utrecht - BRUL

Landelijke afspraken en informatievoorziening hoeven gelukkig niet saai te zijn. Na de ontvangst presenteren we aan de hand van demonstraties de betekenis van het ICT-architectuurmodel voor de brandweer. Vervolgens bepalen we samen What's HOT en What's NOT. Aan de hand van voorbeelden bepalen we hoe Brand-in past in uw dagelijkse praktijk. Ten slotte zullen deskundigen uit het project Brand-in het resultaat van commentaar voorzien. Het beloofd dus een interactieve sessie te worden over de toekomst van ICT-samenwerking binnen en met de brandweer.

U kunt uw deelname bevestigen door een e-mail te sturen aan AccountteamBrandweer@isc.politie.nl.

Als u aangeeft op welke datum u komt, dan krijgt u van ons een deelnamebevestiging en een routebeschrijving. Schrijf u snel in, er kunnen maximaal 40 personen per keer meedoen.

Daar is goed bij de basis begonnen. En vandaaruit worden de andere ketenonderdelen voorzien van informatie en andersom. En als aller laatste komen de speeltjes aan de orde. Wat voor wie en welke informatie wordt er middels welk medium dan wel of niet draadloos met welke functionarissen gedeelt.

Ik zal nog een voorbeeld geven:

Stel je stopt een bereikbaarheidskaart/objectkaart in een computer op het voertuig. Bij ons neemt de Bevelvoerder deze kaart geregeld mee naar buiten het voertuig. Dat kan dan dus niet. De computer moet dan dus met de bevelvoerder mee. (nu hebben we ook meteen weer een beveiligingsprobleem nl. diefstal). Zie je de bevelvoerder al met een laptop rond een gebouw rennen....... ???  ???. Ik kan nog wel verder doorgaan met knelpunten noemen.  Misschien is een papierenkaart wel makelijker....... En de opmerking die ik dan ook nog wel durf te maken is dat wanneer je nu een digitale of papieren variant hebt ze zijn geen van beide (helemaal) up to date.

Verder zou ik nu geen systeem aanschaffen want ik denk dat Biza uiteindelijk (net als bij de politie) een systeem zal opleggen..... Maar we zullen zien


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #16 Gepost op: 29 november 2005, 23:56:40


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #17 Gepost op: 10 december 2005, 08:34:12
Een maatje van mij was onlangs op eem van de Utrechtse posten en heeft daar wat fotootjes gemaakt van de Utrechts hulpcomputers.
Zie http://www.erwin-bakker.nl/bezoekpostschepenbuurtutrecht04122005.htm voor twee fotootjes


unimarc

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2006, 18:27:58
linkje naar leverancier: http://www.dataction.com/product.asp?rubriek=tablet&productID=251

Er is heel veel intresse voor het systeem, maar zoals altijd wordt de kat uit de boom gekeken door brandweer nederland. Als je de mogelijkheid krijgt om er serieus mee te werken raad ik aan dit te doen, Bij juist gebruik kan het een zeer goede aanvulling zijn.