Proef met Volvo XC90 Ambulance

Auteur Topic: Proef met Volvo XC90 Ambulance  (gelezen 87037 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Gepost op: 12 februari 2018, 15:30:23
Eerste Volvo XC90 ambulance voor Friesland, Drenthe en Limburg-Noord | 12-02-2018
Citaat
UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord hebben hun krachten gebundeld om hun wagenpark uit te breiden met een nieuw merk ambulance: een Volvo XC90. De eerste Volvo in zijn soort voor een ambulancedienst in Nederland. Op dit moment zijn er namelijk alleen Mercedes en Volkswagen ingezet als ambulances. UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord willen nu een jaar een proef draaien met het merk Volvo. Volvo is op dit moment namelijk erg ambitieus bezig met de nieuwste moderne en energiezuinige technieken. Beide ambulancediensten hebben de ambitie om de CO2 uitstoot te verlagen en om een energiezuinig wagenpark in bezit te hebben. Volvo denkt mee in die ambitie.

De Zweedse firma Nilsson heeft voor UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord het interieurontwerp aangepast om de hoge Nederlandse standaard te behouden. Door de wagen een meter te verlengen en het dak te vervangen door carbon is de wagen aerodynamisch en lichter dan de bestaande ambulances. Ook is het formaat uniek. Hij is namelijk zeer compact, maar geeft genoeg werkruimte aan de ambulanceverpleegkundige en heeft zelfs ruimte voor een elektrische power load brandcard. Dat is een systeem waarbij de brancard volledig elektrisch omhoog en omlaag gebracht wordt maar ook volledig elektrisch in en uit het voertuig kan gaan. Dit biedt de patiënt extra veiligheid en ontlast het ambulanceteam met zwaar tilwerk. Daarnaast heeft het voertuig een betere wegligging waardoor de patiënt meer comfort heeft tijdens het vervoer. De Volvo is, zoals het merk bekend staat, voorzien van de modernste technieken op het gebied van veiligheid en hulpsystemen welke de chauffeur helpen bij het veilig en snel door het verkeer manoeuvreren.

Beide Volvo XC90 zijn afgelopen week uit Zweden opgehaald en zijn vanaf 1 maart  inzetbaar. Ze draaien een jaar mee met de diensten als proef en gaan elke maand per post rouleren, nadat de chauffeurs specifiek zijn geschoold. Na een jaar wordt er geëvalueerd en beoordeeld welke toekomst de Volvo XC90 heeft in de ambulancezorg.
http://www.umcgambulancezorg.nl/umcgambulancezorg/news/nieuws/news_id,182/eerste-volvo-xc90-ambulance-voor-friesland-drenthe-en-limburg-noord




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2018, 18:04:32
Zien er goed uit en zijn degelijke wagens. Misschien een goede optie om de bestaande mercedes e-klasse te vervangen voor zover die er nog zijn :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2018, 18:29:32
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2018, 22:02:49
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.

In tegenstelling tot de mercedes e klasse zijn deze voertuigen 4x4. Deze hebben dus in landelijke gebieden zeker meerwaarde als ambulance. Het tegenargument is inderdaad dat het erg krap wordt.

De tussenweg zou dus zijn om dit soort 4x4's in te zetten in onbegaanbare gebieden en normale ambulances in te zetten voor begaanbare gebieden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 22:26:55
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.

Exact.  De auto is vol met 2 ambulanceverpleegkundigen. Wel een mooie auto.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 22:27:58
In tegenstelling tot de mercedes e klasse zijn deze voertuigen 4x4. Deze hebben dus in landelijke gebieden zeker meerwaarde als ambulance. Het tegenargument is inderdaad dat het erg krap wordt.

De tussenweg zou dus zijn om dit soort 4x4's in te zetten in onbegaanbare gebieden en normale ambulances in te zetten voor begaanbare gebieden.

Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen Australië  ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2018, 22:57:01
Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen Australië  ;)

De extra vering van een 4x4 is wel handig met de aardbeving.

Zou het niet gewoon kostentechnisch zijn? Ze zijn waarschijnlijk gewoon goedkoper.
Waarschijnlijk kun je zo ook zonder groot rijbewijs besturen, wat ook weer voordelig is.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 10:22:34
Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen Australië  ;)

Nee, wij wonen niet in een land waar helikopters nodig zijn om snel bij een patiënt te komen.

Kijk naar de vele KNRM's die de ambulancediensten moeten assisteren. Kijk naar de brandweerkorpsen die trots zijn op "hun" 4x4 ambulance.

Je hebt de stranden, de duingebieden, de Veluwe en de vele agrarische gebieden waar een 4x4 echt handiger is dan een Mercedes-bus. Sterker nog, die Mercedes-bus gaat vastlopen in die gebieden, daarom heb je overal lang de kust de KNRM met strandhulpverleningsvoertuigen en in Zeeland heb je de brandweer die ook het strand op kan met een 4x4-ambulance.

Ofwel, de ambulancedienst komt niet naar je toe als je daar ligt dood te bloeden.

De ambulancediensten zijn private partijen, de brandweer en KNRM zijn dat niet. Als burger betaal je je dus blauw omdat de ambulancedienst gratis staatshulp krijgt, omdat ze wel het stand op moeten.

Als brandweer help je de lokale glazenwasser ook niet om de ramen van een flat te wassen.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2018, 10:25:13
De extra vering van een 4x4 is wel handig met de aardbeving.

Zou het niet gewoon kostentechnisch zijn? Ze zijn waarschijnlijk gewoon goedkoper.
Waarschijnlijk kun je zo ook zonder groot rijbewijs besturen, wat ook weer voordelig is.

Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.