Kosten helicopter ambulance Waddeneilanden

Auteur Topic: Kosten helicopter ambulance Waddeneilanden  (gelezen 9843 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2018, 20:47:57
Ik snap je niet. Volgens mij zijn operationele kosten, alle kosten die nodig zijn om de helikopter te laten vliegen. Stilstand is per definitie duur omdat de constante kosten dan verdeeld moeten worden over minder vluchten.

Dan zijn het er nu 2.
Ik probeerde mij redenatie uit te leggen en kwam hopeloos in de knoop. Ik kan mijn eigen redenatie nu niet meer volgen. (HELP 98uiye)


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2018, 21:13:32
De kosten zitten niet in de arts.

Een gedachte experiment, de exacte cijfers weet ik niet allemaal, maar we kunnen wel even de orde van grote bepalen.
 Een anesthesioloog ligt tussen de €5833 en €10833 bruto per maand. (https://www.nationaleberoepengids.nl/Anesthesist)

[...]
Ik betaal mijn 7 anesthesisten allemaal het topsalaris van 10.833 per maand. Echter zijn er meer kosten. Ze hebben ook scholing nodig, een 13e maand, onkosten, lunch in de kantine, ik bouw pensioen voor ze op, auto van de zaak. Daarom zeg ik dat de anesthesist 2x (dat is erg ruim, zeker bij dit salaris!) zo duur is als zijn salaris. 21666,- euro per maand per anesthesist.  Totale kosten: 151.000,- per maand.

Elders lazen we dat een traumahelicopter 2000 vluchten per jaar maakt. Dus 167 vluchten per maand.
Dan kost de anesthesist dus 151.000,- / 167 = 904,- euro per vlucht.

Als de vlucht van de ambuheli voor de eilanden 21000,- kost, dan komt dat vooral omdat er maar 300 vluchten per jaar zijn.
Stel ik laat die heli 3x zo vaak vliegen en zeg dat de kosten per vlucht dan halveren (want je schrijft wel wat sneller af, en gebruikt gewoon kerosine, dus je kunt niet de kosten door 3 delen) dan zou 1 vlucht 10.500 kosten.
Hoe zorg ik er voor dat ik die helicopter 3x zo vaak laat vliegen? Ik zet er een MMT in in plaats van 2 verpleegkundige (1 verpleegkundige en 1 chauffeur) en geef de heli 600 MMT vluchten per jaar.
Hierboven hadden we bedacht dat de anesthesist me 904 euro per vlucht kost. Maar dat was bij 2000 vluchten per jaar. Ik heb nu maar de helft, dus 1800 euro er bij.

Voor 10500+1800 = 12300,- euro per vlucht zijn we er nu. Toch heel stuk goedkoper dan 21.000 en dat alleen maar door een "goedkope" verpleegkundige (chauffeur) te vervangen door een dure anesthesist.

Disclaimer: deze getallen zijn dus geschat, vereenvoudigd, gebaseerd op eerder aangehaalde bronnen en alleen bedoeld om gevoel voor de getallen te krijgen en een inschatting te maken in welke orde van grote de kosten liggen.

Ik heb ergens gelezen dat er een chauffeur als navigator zou meevliegen ipv een tweede verpleegkundige.
Citaat
De navigator / assistent is van oorsprong een ambulancechauffeur.

https://www.ambulanceblog.nl/de-ambulancehelikopter-operationeel/

Je kan een arts aan boord nemen, maar dat betekend nog niet dat er ook echt vluchten gaan komen. Je kan ook beredeneren dat het verzorgingsgebied kleiner zal worden, omdat je het MMT van Groningen ook om de hoek hebt zitten. Om de kosten te verkleinen zou een andere optie wel kunnen zijn om het MMT bij Appelscha te plaatsen, van daaruit kan het beide taken (MMT+waddenvervoer) doen.



Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2018, 22:42:03
Leuk deze discussie, maar kijk ook even naar het inwonersaantal van de eilanden, het inwonersaantal daar is nog niet eens een half procent van de Nederlandse bevolking. Als er dan wat toeristen zijn in het hoogseizoen zijn er wat meer mensen op de eilanden, maar het is niet zo dat ze er wekelijks heen hoeven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2018, 23:06:28
Ik heb ergens gelezen dat er een chauffeur als navigator zou meevliegen ipv een tweede verpleegkundige.
https://www.ambulanceblog.nl/de-ambulancehelikopter-operationeel/

Je kan een arts aan boord nemen, maar dat betekend nog niet dat er ook echt vluchten gaan komen. Je kan ook beredeneren dat het verzorgingsgebied kleiner zal worden, omdat je het MMT van Groningen ook om de hoek hebt zitten. Om de kosten te verkleinen zou een andere optie wel kunnen zijn om het MMT bij Appelscha te plaatsen, van daaruit kan het beide taken (MMT+waddenvervoer) doen.

Zou kunnen dat het inderdaad maar 1 verpleegkundige is en een chauffeur.

Natuurlijk betekent het niet dat er meer MMT vluchten komen als er een arts bij zou komen. De 4 MMT's nu hebben volgens mij nog steeds voldoende capaciteit. Als er ergens in het land een 5e heli bij komt gaan die vluchten af van de andere heli's. Waardoor zij hun kosten weer moeten spreiden over minder vluchten, waardoor de kosten per vlucht zullen stijgen. (maar de kosten van 1 heli weer wat daalt, het zal echter niet opwegen tegen de extra kosten van de 5e)

Voor defensie was het waarschijnlijk een stuk goedkoper dan 21.000 per vlucht omdat de helikopter van defensie er al was en ook voor andere doelen gebruikt wordt. De kosten van de helikopter worden dan onder de verschillende gebruikers gedeeld. Er waren meer vluchten voor die helikopter, dus lagere kosten per vlucht.

Het zou ideaal zijn als je een helikopter hebt die beschikbaar is wanneer je hem nodig hebt, maar daarbuiten ook voor andere zaken gebruikt kan worden. Mochten ze ooit een 5e MMT nodig hebben in het Noorden zou het natuurlijk niet gek zijn om te kijken of zaken gecombineerd kunnen worden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 23:09:27
Leuk deze discussie, maar kijk ook even naar het inwonersaantal van de eilanden, het inwonersaantal daar is nog niet eens een half procent van de Nederlandse bevolking. Als er dan wat toeristen zijn in het hoogseizoen zijn er wat meer mensen op de eilanden, maar het is niet zo dat ze er wekelijks heen hoeven.
Klopt, en in die weken dat hij stil staat kost de helikopter ook geld, moet de piloot die dienst heeft ook betaald worden (neem ik aan), periodiek onderhoud gaat door.

Overigens ben ik niet tegen die helikopter, er is gewoon patiëntenvervoer voor de eilanden nodig, en schrikken doe ik eigenlijk niet van het getal 21.000.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2018, 10:20:24
Bij de opzet van een nieuwe activiteit wordt boekhoudkundig in grote lijnen een onderscheid gemaakt tussen vaste kosten (afschrijving plus rente, verzekering, huur stalling, bekende periodieke survey kosten, vergunningen etc.) en variabele kosten ( onderhoud plus reparatie, evt niet verzekerde schades, brandstof en smeermiddelen, bemanningen, inspecties en vervangingen ahv de vlieguren).
Samen vormen deze kosten de jaarlijkse kosten, dus de kosten om iets te opereren
De vaste kosten zijn niet gebruik/inzet gebonden, de variabele kosten wel.
Bij X inzetten jaarlijks worden de vaste kosten gedeeld door X en de variabele kosten vermenigvuldigd met X om tot een totaal van de jaarlijkse kosten te komen.
De jaarlijks te genereren opbrengsten worden bepaald door de jaarlijkse kosten plus daarop bepaalde percentages overhead en winst.
De vaste kosten (afschrijving plus rente) zijn belangrijk voor de financiering (cash flow berekeningen) en de jaarlijks te genereren opbrengsten maken het verschil tussen kostendekkend en niet kostendekkend (belangrijk voor de “aandeelhouders” etc), even mogelijke “subsidies” etc. buiten beschouwing gelaten, de mogelijke subsidies etc. kunnen of jaarlijks of per vlucht worden verleend.