De kosten zitten niet in de arts.
Een gedachte experiment, de exacte cijfers weet ik niet allemaal, maar we kunnen wel even de orde van grote bepalen.
Een anesthesioloog ligt tussen de €5833 en €10833 bruto per maand. (
https://www.nationaleberoepengids.nl/Anesthesist)
Laten we bedenken dat een anesthesioloog die fulltime werkt 5 diensten van 8 uur per week werkt. Gewoon alsof het een werknemer is.
Om 24/7 te kunnen vliegen moet je 21 diensten vullen (3 per dag, 7 dagen per week). Met 5 anesthesiologen kun je dus een week vullen.
Maar ze worden zelf ook wel eens ziek, gaan op vakantie etc. dus laten we rekenen met 6.
Kan dit getal kloppen? De ANWB schrijft 38 piloten te hebben, en ze hebben 5 inzetbare helicopters. 38/5 = 7,6 piloten per helicopter. Oke laten we dan voor de zekerheid ook gewoon nog een 7e anesthesist aannemen.
Ik ga er in dit gedachten experiment dus van uit dat deze 7 anesthesisten alleen maar op de heli werken. Dat is in het echt natuurlijk niet zo, maar dan heb ik er gewoon meer nodig die allemaal niet fulltime maar parttime op de heli werken. Als ik maar op die 7 FTE kom. (Ik zit best wel ruim in de anesthesisten in dit experiment)
Ik betaal mijn 7 anesthesisten allemaal het topsalaris van 10.833 per maand. Echter zijn er meer kosten. Ze hebben ook scholing nodig, een 13e maand, onkosten, lunch in de kantine, ik bouw pensioen voor ze op, auto van de zaak. Daarom zeg ik dat de anesthesist 2x (dat is erg ruim, zeker bij dit salaris!) zo duur is als zijn salaris. 21666,- euro per maand per anesthesist. Totale kosten: 151.000,- per maand.
Elders lazen we dat een traumahelicopter 2000 vluchten per jaar maakt. Dus 167 vluchten per maand.
Dan kost de anesthesist dus 151.000,- / 167 = 904,- euro per vlucht.
En volgens mij heb ik dan erg ruim gerekend met wat een anesthesist verdient, en hoe veel anesthesisten ik moet aannemen om mijn denkbeeldige helicopter in de lucht te hebben 24/7 aangezien ik er dus 7FTE voor heb gebruikt.
Kunnen we dan de conclusie trekken dat of een vlucht nu dus 21000,- kost, of iets tussen de 4000 en 8000 zoals in het topic over het MMT, of de magische 30.000 die nergens beargumenteerd wordt; de kosten zitten niet in de anesthesist. Dat is maar een klein deel van de kosten.