Overwegingen en beweegredenen opschaling GRIP 1

Auteur Topic: Overwegingen en beweegredenen opschaling GRIP 1  (gelezen 37894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2018, 13:01:04

Waar ik ook benieuwd naar ben, is of er binnen bepaalde hulpdiensten of veiligheidsregio’s protocollen gelden waarbij opschaling genoemd wordt. Is het bijvoorbeeld voor de GHOR standaard om bij een zodanig grote inzet (bijvoorbeeld code 10) op te schalen naar GRIP 1?

Als derde ben ik benieuwd waarom iemand een GRIP 1 situatie wil afkondigen, omdat je tijdens een incident vaak de grootste uitdaging hebt in de beginfase van het incident.  Is het opschalen dan van toegevoegde waarde dat je een half uur moet wachten op een Leider COPI of een vergaderbak? De groene figuren als de informatiespecialist en persvoorlichter kan je zelf ook via je meldkamer aanvragen of ter plaatse aanstellen (de logger).


Een code 10 is inderdaad standaard een Grip 1. Alhoewel je daar als OVD-G wel van kan afwijken. Je kan een Code 10 afgeven en tegelijkertijd aangeven nog niet naar Grip 1 te willen gaan. Als je bijvoorbeeld denkt het met een motorkapoverleg  af te kunnen.
In mijn beleving schaalt het GHOR (de OVD-G) zelden op naar Grip 1. Meestal omdat de incidenten niet complex genoeg zijn. Ook ik heb gezien dat de CaCo een functie is die besluit om op te schalen. Maar in mijn praktijk is de politie tot nu toe het meeste verantwoordelijk geweest voor een opschaling. 1x vanwege een brand. Omdat de politie de weg moest afzetten en dit verkeersproblemen veroorzaakte schaalde men toen op naar Grip 1. En twee keer vanwege verdachte objecten/gevonden explosieven waarbij de politie standaard opschakelt naar Grip 1 in Noord Nederland.

Ik ga vooral uit van de stap of je gecoördineerd multi disciplinair overleg moet hebben. Als het incident daarom vraagt moet je opschalen naar Grip 1. In de praktijk heb ik dat besluit nog nooit genomen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2018, 13:20:19
Uiteraard, het gaat mij voornamelijk om de afweging en toegevoegde waarde. Je hebt de bak nou niet direct ter plaatse, daarom de afweging of die bak nog van belang is als misschien bij de verwachte aankomst de angel al uit het incident is.

GRIP en de gevolgen daarvan kan invloed hebben op de gang van zaken tijdens het incident en mogelijk op de “papieren” afhandeling achteraf.
De betreffende OVD’s en de eventuele secondanten moeten wel kennis van zaken en voldoende  beslissingsbevoegdheden hebben om snel tot gecoördineerd en effectief optreden te kunnen komen.



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2018, 15:49:53
De titel luidt Overwegingen en beweegredenen opschaling GRP 1.

Volgens de reacties hier is het voornamelijk de brandweer die opschaalt, is dit mogelijk een automatisme.
De brandweer dient vwb de grotere/gevaarlijke branden een up-to-date aanvalsplan, met alle toeters en bellen te hebben.
Als het goed is gaat alles, zeker met de moderne communicatie middelen,vervolgens vanzelf zonder Copi na enige tijd ter plekke aanwezig.
Bij rook komt er al snel GRIP en de waarschuwing “blijf uit de rook……. etc.” alsof de burgers dit niet zelf kunnen bedenken.
Een simpel voorbeeld:Laatst in Urk,  een losgeslagen vaartuig, geen slachtoffers etc. de KNRM was direct met twee vaartuigen ter plaatse, de brandweer schaalde op naar GRIP, de halve politiemacht uit de buurten moest het havengebied afzetten en de brandweer liet Copi en meerdere voertuigen waaronder een hoogwerker (windkracht 9/10) aanrukken en ambulances etc.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2018, 17:51:09
De titel luidt Overwegingen en beweegredenen opschaling GRP 1.

Volgens de reacties hier is het voornamelijk de brandweer die opschaalt, is dit mogelijk een automatisme.
De brandweer dient vwb de grotere/gevaarlijke branden een up-to-date aanvalsplan, met alle toeters en bellen te hebben.
Als het goed is gaat alles, zeker met de moderne communicatie middelen,vervolgens vanzelf zonder Copi na enige tijd ter plekke aanwezig.
Bij rook komt er al snel GRIP en de waarschuwing “blijf uit de rook……. etc.” alsof de burgers dit niet zelf kunnen bedenken.
Een simpel voorbeeld:Laatst in Urk,  een losgeslagen vaartuig, geen slachtoffers etc. de KNRM was direct met twee vaartuigen ter plaatse, de brandweer schaalde op naar GRIP, de halve politiemacht uit de buurten moest het havengebied afzetten en de brandweer liet Copi en meerdere voertuigen waaronder een hoogwerker (windkracht 9/10) aanrukken en ambulances etc.

Hallo Thor,

ik begrijp je bericht niet helemaal om de volgende punten:
De waarschuwing "blijf uit de rook" is daar dan een Leider CoPI /COH/IM-COPI/Woordvoerder COPI/Plotter voor nodig?
bij elke brand is over het algemeen wel rook.
GRIP heeft ook geen invloed op de "mono"brandweeropschaling en er komt geen extra brandweervoertuig ter plaatse om te helpen met bijvoorbeeld blussen. De Hoogwerker en ambulances uit je voorbeeld hangen niet aan de Clasificatie GRIP.

Het afkondigen van GRIP 1 moet Multi relevant zijn. het incident moet behoefte hebben aan een overlegstructuur/verslaglegging/eenduidige woordvoering. Mocht er geen eenduidig beeld zijn of dat de aanpak van het incident helder op tafel moet komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2018, 20:29:08
Hallo Thor,

ik begrijp je bericht niet helemaal om de volgende punten:
1.De waarschuwing "blijf uit de rook" is daar dan een Leider CoPI /COH/IM-COPI/Woordvoerder COPI/Plotter voor nodig?
bij elke brand is over het algemeen wel rook.
2.GRIP heeft ook geen invloed op de "mono"brandweeropschaling en er komt geen extra brandweervoertuig ter plaatse om te helpen met bijvoorbeeld blussen.3. De Hoogwerker en ambulances uit je voorbeeld hangen niet aan de Clasificatie GRIP.

Het afkondigen van GRIP 1 moet Multi relevant zijn. het incident moet behoefte hebben aan een overlegstructuur/verslaglegging/eenduidige woordvoering. Mocht er geen eenduidig beeld zijn of dat de aanpak van het incident helder op tafel moet komen.

1.   Nee. Ik schrijf dan ook : Bij rook komt er al snel GRIP en de waarschuwing “blijf uit de rook……. Etc
2.   Er komen meestal wel het nodige aan overige brandweervoertuigen ter plaatse.
3.   De ambulances waren er vwb Urk wel vanwege de GRIP


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2018, 22:30:41
Een simpel voorbeeld:Laatst in Urk,  een losgeslagen vaartuig, geen slachtoffers etc. de KNRM was direct met twee vaartuigen ter plaatse, de brandweer schaalde op naar GRIP, de halve politiemacht uit de buurten moest het havengebied afzetten en de brandweer liet Copi en meerdere voertuigen waaronder een hoogwerker (windkracht 9/10) aanrukken en ambulances etc.

De reden van opschaling was de de mogelijkheid dat er nog schepen onder de losgeslagen ark zouden kunnen zitten waarin mogelijk ook nog slachtoffers waren. Door de harde wind kregen de sleepboten het niet voor elkaar de ark daar weg te trekken en de KNRM kon met de boten ook weinig uitrichten nadat de ark eenmaal geëvacueerd was.

De halve politiemacht valt ook wel mee. Er waren twee noodhulpauto's uit Emmeloord, twee lokale wijkagenten, een OPCO, een OVD en later zijn er nog twee eenheden met mensen van de LE Infra ter plaatse gekomen om het onderzoek over te nemen ivm specialisme op het water. Toen waren de noodhulpauto's overigens ook al weer retour gegaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2018, 08:01:47
De halve politiemacht valt ook wel mee. Er waren twee noodhulpauto's uit Emmeloord, twee lokale wijkagenten, een OPCO, een OVD en later zijn er nog twee eenheden met mensen van de LE Infra ter plaatse gekomen om het onderzoek over te nemen ivm specialisme op het water. Toen waren de noodhulpauto's overigens ook al weer retour gegaan.

Dit betreft dus de mono opschaling politie, waar DiNozzo het over heeft, waarbij de OVD-P mogelijk als aanvulling voor het CoPI. of hij was onderweg voor het mono politie proces. De brandweer stuurt geen extra (overige) voertuigen om de brand uit te maken puur om de classificatie GRIP 1. De ambulance dienst/GHOR/MKA sturen ook geen extra ambulances puur om de classificatie GRIP 1.(wel een OVD-G) De overige Brandweervoertuigen waar THOR het over heeft zijn waarschijnlijk van functionarissen die opkomen bij GRIP 1, en toevallig in dienst zijn van de brandweer, de COH die toevallig door de brandweer geleverd word omdat dat  zo afgesproken is. het zelfde geldt voor een plotter en woordvoerder. Maar bv een L-COPI kan zomaar van de politie of GHOR af komen.(over het algemeen wordt de L-COPI door de brandweer geleverd, langzaam veranderd dat momenteel)  Men is op dat moment ontkleurd en aangewezen voor het Multi proces en oa Multi informatie management, woordvoering Multi.

GRIP 1 zorgt er dus niet voor dat er extra voertuigen ter plaatse komen die gelijk aan de slag gaan(de diender voor de wegafzetting de ambu voor de pleister en de brandweer voor het water)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2018, 10:39:29
Er is ook niemand die zegt dat GRIP voor opschaling in personeel zorgt... grip heeft helemaal niks met personeel te maken.
Sterker nog, ik kan in een grip situatie zitten zonder dat ik überhaupt politie personeel aan het incident gekoppeld heb.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2018, 10:47:23
Er is ook niemand die zegt dat GRIP voor opschaling in personeel zorgt... grip heeft helemaal niks met personeel te maken.
Sterker nog, ik kan in een grip situatie zitten zonder dat ik überhaupt politie personeel aan het incident gekoppeld heb.

Als er geen politie-inzet plaatsvindt en er wordt opgeschaald naar GRIP... Welke rol heeft de OVD-P dan?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2018, 13:41:05
Als er geen politie-inzet plaatsvindt en er wordt opgeschaald naar GRIP... Welke rol heeft de OVD-P dan?

Hij zal voornamelijk toehoorder c.q. adviseerder zijn, echter geen politie inzet op dat moment zegt niets over de toekomst. Het kan zijn dat men over 30 minuten wel politie nodig heeft of wanneer het incident meester is er opsporingshandelingen moeten plaatsvinden.

Voorbeeld is een brand van een schip op het water, grip 1 - copi maar geen politie eenheden die ingezet worden. Die konden op dat moment namelijk niets doen.
Dat kan afhankelijk van het incident per minuut verschillen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.