samenwerking in de hulpverlening

Auteur Topic: samenwerking in de hulpverlening  (gelezen 2068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ge@

  • Gast
Gepost op: 24 oktober 2005, 16:52:28
[c ???olor=Black][/color]
Hallo allemaal,
ik heb de volgende vraag, ik geef les bij onze plaatselijke EHBO vereniging aan de gevorderden, en wil graag een avond geven over de samenwerking in de hulpverlening. Wie kan mij vertellen wat de landelijke afspraken zijn tussen brandweer, ambulance en politie qua taken en orders, als iedereen betrokken is bij de hulpverlening tijdens een ongeval of ramp.?????
Hoe gaat dat in zijn werk vanaf het moment van melding.
Ik hoor het graag
Bedankt alvast
ge@




Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2005, 19:08:08
Het belangrijkste is om je plek te weten. Niet lullig bedoeld hoor, maar laatst hadden we een uitslaande brand met een slachtoffer. Een EHBO-er heeft de eerste hulp op zich genomen. Perfect, alleen toen de ambulance ter plaatse was, bleef hij zich ermee bemoeien en ging even vertellen hoe het ambulancepersoneel zijn/haar werk moest gaan doen. Zelfs toen de beste man door de politie werd weggehaald bleef hij maar doorgaan. Een goede zaak dat hij helpt, maar ga niet overdrijven.

groeten Hotdog


ge@

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2005, 19:21:38
Bedankt hotdog, maar dat soort gein wil ik dus voorkomen door erover te vertellen
Ge@


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2005, 21:52:01
Kan ik me voorstellen. Er zijn altijd mensen die hun grenzen niet kennen. Succes in ieder geval. Ik weet niet hoe het officieel geregeld is, maar ik ga ervan uit dat als er een ambulance ter plaatse komt, dat deze de leiding overneemt. Eventuele assistentie kan altijd wel volgens mij. Maar dat moeten onze vrienden van de ambulance maar zeggen.

groetjes


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2005, 22:00:19
Ik ben eens jaren geleden als ehbo'er bij een ongeval geweest om te helpen. Wat ik gedaan heb is het volgende. In afwachting van ambulance en politie ben ik uiteraard eerst bij het slachtoffer gaan informeren naar de verwondingen. Op het moment dat de politie arriveerde heb ik hem ook gewoon zijn werk laten doen en heb mij daar niet mee bemoeit. Toen de ambulance arriveerde heb ik mijn bevindingen aan de pleeg door gegeven wat het slachtoffer mankeerde. Daarna heb ik alles aan de pleeg overgelaten en mij verders ook hiermee niet mee bemoeit. Wel heb ik de persoonlijke spullen van het slachtoffer bijelkaar gepakt en dit in de ambulance gelegd. Dat de politie en ambulance personeel waardeerde hoe ik tewerk ging, bleek wel uit een bedank brief die ik een paar weken later van hen ontving.

Ik denk dat een ehbo'er moet weten wanneer hij zijn taken moet overgeven op het moment dat de profesionele hulpverlening aan wezig is, en zij dan niet moeten gaan bemoeien met hun werk.
Uiteraard eventueel bijstaan en helpen op verzoek van het ambu personeel is uiteraard niet verkeerd.


wicher

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2005, 22:13:54
[c ???olor=Black][/color]
Hallo allemaal,
ik heb de volgende vraag, ik geef les bij onze plaatselijke EHBO vereniging aan de gevorderden, en wil graag een avond geven over de samenwerking in de hulpverlening. Wie kan mij vertellen wat de landelijke afspraken zijn tussen brandweer, ambulance en politie qua taken en orders, als iedereen betrokken is bij de hulpverlening tijdens een ongeval of ramp.?????
Hoe gaat dat in zijn werk vanaf het moment van melding.
Ik hoor het graag
Bedankt alvast
ge@
Nodig eens  een ambulance team uit die uitleg kan geven. Ik heb dit bij ons in de regio ( ijsselvecht ) al meerdere malen gedaan, en vind het ook nog leuk ook om te doen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2005, 19:12:02
Samenwerken met professionele hulpdioensten is gevoelig.
Het ene ambulance personeel is de andere niet en de omstandigheden zijn ook nooit het zelfde.
Het belangrijkste is dat u kalm blijft en aanwijzingen van de professionele hulpdiensten oopvolgd. Zegt de politie tegen dat u ...... , doe het dan maar. Zegt de ambuverpleegkundige tegen u dat u .... , doe het dan maar. Maar blijf hoffelijk en "doe wat je moet doen met gezond verstand.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2005, 21:35:57
Samenwerken met professionele hulpdioensten is gevoelig.
Het ene ambulance personeel is de andere niet en de omstandigheden zijn ook nooit het zelfde.
Het belangrijkste is dat u kalm blijft en aanwijzingen van de professionele hulpdiensten oopvolgd. Zegt de politie tegen dat u ...... , doe het dan als het hoed onderbouwd is. Zo niet, blijf hoffelijk en "doe wat je moet doen met gezond verstand.

Willem D.

Ik zie het dus wat genuanceerder.