Kwaliteit BHV-ers

Auteur Topic: Kwaliteit BHV-ers  (gelezen 6563 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Gepost op: 31 oktober 2005, 19:49:01
De kwaliteit van de gemiddelde opleiding in de BHV branche is echt bedroefend en bedroefend slecht.
Recent voorbeeld : Schiphol, waar elementaire fouten zijn gemaakt door onvoldoende opgeleid en nalatig personeel.

Hoe kom je als BHV-er (en organisatie) die niet adequaat reageerd op calamiteiten uit deze benarde situatie. Antwoord : NIET !

Als organisatie kan je bij een opleidingsinstuut een opleiding volgen, maar dat geeft geen garantie over de kwaliteit van de BHV-er.
Een goede BHV-er heeft les gehad van goede instrukteurs, die echt weten waar ze over praten en belangrijker, die het kunnen over dragen aan die personen.
Gecertificeerd door grote kwaliteits bureaus kost een hoop maar zegt absoluut niks.
Dus laat u als (hoofd) BHV niks wijsmaken door bedrijven die alleen prat gaan op hun certificering, maar er in de werkelijkheid niks van bakken.

Nederland wordt wakker, en ga voor kwaliteits opleidingen door gekwalificeerd personeel

Willem


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2005, 21:13:49
Willem is het niet voorbarig om te zeggen  dat de BHV  bij schiphol gefaald heeft ?
Ik denk dat eerst onderzoek moet uitwijzen wie of wat de schuldigen aan deze ramp zijn. Dan pas vindt ik dat je mag gaan wijzen naar mensen


WimvdZ

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2005, 23:41:59
Mee eens Eduard, even afwachten Willem en niet voorbarig conclusies trekken, het is allemaal al ernstig genoeg.

Overigens wil ik nog wel even opmerken:
Tijdens de opleidingen worden basisvaardigheden aangeleerd, afhankelijk van het budget van het bedrijf wordt de opleider betrokken bij het trainen van de BHVers op locatie.
Als er door de BHV ers nooit geoefend wordt en er slechts 1x per jaar de herhalingsles wordt gevolgd of soms zelfs 1x per twee jaar, dan zullen het nooit geoefende en goed voorbereide bhv worden, hoe goed de kwaliteit van de opleiding ook geweest is.
Oefenen bepaalt de kwaliteit van de bhver.

Groeten Wim


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2005, 07:48:08
Oefenen bepaalt de kwaliteit van de bhver.

Een officieel vakbekwaamheidscertificaat is een  objectiever instrument om de kwaliteit te bepalen.


Overigens ben ik het eens met Eduard.


WimvdZ

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2005, 17:33:53
Een officieel vakbekwaamheidscertificaat is een  objectiever instrument om de kwaliteit te bepalen.



Mijn diploma brandweer instructeur afgegeven door het NBBE is een vakbekwaamheidscertificaat, maar wie controleert vervolgens de kwaliteit van mijn BHV opleidingen?
Het NIBHV controleert sporadisch en dit is geen verplicht diploma, de instructeurs nemen conform de richtlijnen van het NIBHV zelf het examen af bij hun eigen groep.
Beter zou het zijn als alle BHVers getoetst worden (praktijk en theorie) door een onafhankelijke examen commissie aan het einde van de opleiding, zoals bijvoorbeeld ook bij de EHBO opleidingen gebeurt (alhoewel ook daar mee gerommeld kan worden)
Maar eenmaal het geleerde nooit meer beoefenen is een doodssteek voor de kwalitatief geweldige opleiding, na twee jaar niets gedaan te hebben wordt het diploma verlengd met één herhalingsles, het lijkt mij sterk dat de BHVers die zo worden getraind competent genoeg zijn voor hun taken ???


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2005, 21:52:39
Mijn diploma brandweer instructeur afgegeven door het NBBE is een vakbekwaamheidscertificaat, maar wie controleert vervolgens de kwaliteit van mijn BHV opleidingen?
Het NIBHV controleert sporadisch en dit is geen verplicht diploma, de instructeurs nemen conform de richtlijnen van het NIBHV zelf het examen af bij hun eigen groep.
Beter zou het zijn als alle BHVers getoetst worden (praktijk en theorie) door een onafhankelijke examen commissie aan het einde van de opleiding, zoals bijvoorbeeld ook bij de EHBO opleidingen gebeurt (alhoewel ook daar mee gerommeld kan worden)
Maar eenmaal het geleerde nooit meer beoefenen is een doodssteek voor de kwalitatief geweldige opleiding, na twee jaar niets gedaan te hebben wordt het diploma verlengd met één herhalingsles, het lijkt mij sterk dat de BHVers die zo worden getraind competent genoeg zijn voor hun taken ???

Beste Wim een vakbekwaamheidscertificaat en een diploma zijn verschillende dingen.

De wijze van opleiden is niet van doorslaggevend belang, maar hetgeen de cursist daarna weet en kan, dat is belangrijk.

Je hebt gelijk dat echt onafhankelijke externe examinering het beste is.
Leid je ook op voor SEHSO-SEHCI BHV'ers? Dan kan je je cursisten aanmelden voor de NedCert examens volgens ISO 17024.


WimvdZ

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2005, 15:35:58
Leid je ook op voor SEHSO-SEHCI BHV'ers? Dan kan je je cursisten aanmelden voor de NedCert examens volgens ISO 17024.


Citaat

Hoi Rene,
??? zegt mij even helemaal niets, waar kan ik hierover meer informatie vinden? Op dit moment doe ik alles volgens NIBHV, inmiddels heb ik wel een infopakket van het NVB thuisliggen maar heb ik door tijdgebrek nog niet ingelezen.

Overigens zonder vakbekwaam te zijn krijg je mijn inziens echt geen diploma brandweer instructeur.
Ik ben dan wel benieuwd wat jij dan wel onder een vakbekwaamheidscertificaat verstaat?

Groeten Wim


fantus

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2005, 22:10:59
Ik ben het wel eens met Willem dat de kwaliteit van de nederlandse bhv diep treurig is en in mijn ogen is dat voor een groot deel te wijten aan het nibhv.
Als je ziet dat iedereen die bhv opleidingen wil gaan  geven voor het luttele berag va 150 euro een certificaat kan aanvragen bij het nibhv en vervolgens ergens op een parkeerplaats bij een AC resturant met een blusbakje een bhv cursus kan opzetten en vervolgens nog een diploma kan uitreiken met een nibhv keurmerk erop dan hoef je niet te verwachten dat met zo'n opleiding daadwerkelijk levens gered gaan worden.

Ik zou niet graag in de schoenen staan van die instructeur die op schiphol de bhv-ers heeft opgeleid.

Groet Danny


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2005, 16:49:49
Hoi Rene,
??? zegt mij even helemaal niets, waar kan ik hierover meer informatie vinden? Op dit moment doe ik alles volgens NIBHV, inmiddels heb ik wel een infopakket van het NVB thuisliggen maar heb ik door tijdgebrek nog niet ingelezen.
Meer informatie is te vinden op www.nedcert.nl en www.meduca.nl


Overigens zonder vakbekwaam te zijn krijg je mijn inziens echt geen diploma brandweer instructeur.
Ik ben dan wel benieuwd wat jij dan wel onder een vakbekwaamheidscertificaat verstaat?
Dat klopt, je krijgt dan het Rijksdiploma Brandweerinstructeur. En je moet inderdaad vakbekwaam zijn. Maar een vakbekwaamheidscertificaat heeft een beperkte geldigheid, daarna moet je weer examen doen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2005, 23:33:01
Alleen certificering zegt niets over de competentie van de mensen op het moment van stress, alleen dat ze een goede examentraining gehad hebben...

Competent word je pas door een adequate opleiding, en herhalingtrainingen, en veel vuldig adequaat oefenen en het in de praktijk beoefenen..

De opleidingsmethode is weldegelijk bepalend over hoe mensen competent worden.. Het juist gebruik van de didactische instrumenten laat mensen ervaren wat de handeling is en helpt onder stressmomenten een hoge retentie waarde te halen over langere tijd..

Certificering is maar 1 toetsmoment..  Hoe goed en hoe onafhankelijk het proces ook is... ? zowel het NBBE als NETCERT, of MFA hebben een vergelijkbaar proces om te komen tot..