Even terugkomend op die carnaval; Carnaval is niet alleen jolig, grappig, grotesk etc. uitgedost zijn....
Het is ook (tenminste hier in Limburg), prachtig gekleed gaan.
Schitterende realistische 3 musketier uitdossingen, incl. de degen erbij. Kostuums uit de Amerikaanse burgeroorlog, zowel noord als zuid. Prachtige realistische indiaan en/of cowboy kleding. Dames idem in de meest realistische kleding (die dus normaal niet gedragen wordt).
M.a.w. het zijn niet alleen maar clowns of andere 'uitspattende' kledij.... Het is niet alleen een periode van 6 of 7 dagen zo gek mogelijk erbij lopen, maar ook van authentieke verkledingen...
En dat de hedendaagse soldaat daar nog steeds tussen zit (en ook altijd zal blijven), is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mensen dan vaak juist die kleding dragen die ze in werkelijkheid nooit zullen kunnen dragen.
Ik kan van mijzelf als jochie van 10 jaar herinneren dat ik als 'captain van de noordelijke staten' verkleed wilde gaan. Mijn moeder (en zus) zijn weken bezig geweest met de kleding zo realistisch mogelijk te maken/naaien. Mijn oom die in Canada woont had zowel een originele hoed (replica) en een 'speelgoedrevolver' (colt army model 1860 van ruim een kilo die ik destijds met één hand nauwelijks omhoog kreeg) inclusief riem/holster voor mij meegenomen (wapen was een replica die echter op diezelfde 'klapperpistool munitie' knalde als diegeen als wat hier in nl verkrijgbaar was, moest deze alleen losknippen zoadat die erin paste. Daarbij zou dat ding nu waarschijnlijk zwaar illegaal zijn)
Geen haan die erna kraaide, maar goed, dat was vroeger en tijden zijn veranderd...
Kortom, ook dát hoort bij de carnaval...!
De laatste jaren heb ik met carnaval steeds moeten werken (beveiliging), en je ziet wel dat er op de grote, beter georganiseerde feesten, steeds vaker in de reglementen/huisregels vermeld staat dat op echt gelijkende wapens niet toegelaten worden (heb dat zelfs al op zomerfeesten meegemaakt).
Ook de regels van de optochten vermelden bijna zonder uitzondering dat illegaal wapentuig (dus ook replica's of op echt gelijkend) niet zijn toegestaan.
En ermee eens of niet, regels zijn regels en daar behoor je je aan te houden...