Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 140355 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #140 Gepost op: 9 oktober 2013, 08:44:21
Citaat van: Tony-cc link=msg=1207952 date=1381239494
En toch blijft die bepaling krom (al begrijp ik hem wel) !
Replica's zijn verboden, ook alles wat echt lijkt en voor dreiging/afdreiging geschikt is dat is verboden.
Maar... speelgoedpistooltjes in allerhande kleurtjes worden vrij verkocht, en stel je koopt een zwarte dan kun je in schemer/donker nooit een verschil zien en is dus te gebruiken voor dreiging/afdreiging, maar is dus weer niet strafbaar !?

Dus óf alles toestaan, óf alles verbieden ! (En aangezien bijna alle omringende landen een veel soepelere wetgeving hieromtrent hebben zou ik zeggen toestaan... Ga je met zo'n ding op straat lopen zwaaien en je loopt tegen een politiekogel aan dan is dat je eigen risico.)

In feite is een tafelpoot, barkruk, tennisracket etc. ook een wapen. Of een voorwerp een wapen is hangt af hoe deze gebruikt wordt. Zolang iedereen in een café op een barkruk blijft zitten is er niets aan de hand. Onstaat er ruzie en men gaat elkaar met die barkrukken te lijf dan is de barkruk in wapen.

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1207885 date=1381194803
Ik neem aan dat jij volledig bent afgesloten van de buitenwereld/nieuws/internet? Of is het jou volledig ontgaan wat er bijvoorbeeld is gebeurd in een winkelcentrum in Kenia? Of dichterbij huis; Alphen aan de Rijn?

Jij kan mij beter uitleggen wat dit ermee te maken heeft. Ik vind dit wel zo'n kromme redenering die totaal geen verbanden kent met speelgoedwapens o.i.d.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #141 Gepost op: 9 oktober 2013, 10:47:02
Nog Even wat Background: De 11e van de 11e is de opening van het carnavalsseizoen, waarbij er op een Besloten Evenemententerrein op het Vrijthof in Maastricht gevierd wordt dat het carnavalsseizoen weer begonnen is. Het duurt van 11.11 uur tot een uur of 21.00 en de meeste mensen komen met openbaar vervoer of op de fiets.  Er is geen optocht oid. Er is beveiliging aan het hek die een toegangscontrole doet.

Ik vraag me af wat de beweegredenen zijn van de TS om er "zo echt mogelijk" uit te zien. Niemand die daar naar kijkt! Het valt alleen op op de heen en de terugweg, en zoals we al besproken hebben is de kans dat een agent dan vreemd opkijkt van een "zo echt mogelijk "nepwapen en er vervelende dingen gebeuren best aanwezig, zeker naar mate je verder van het evenemententerrein afgaat en (wellicht alleen) onderweg bent.

Slecht idee in mijn ogen. Bovendien vraag ik me af of de beveiliging je met het "wapen" naar binnen laat.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 9 oktober 2013, 15:08:54
Even terugkomend op die carnaval; Carnaval is niet alleen jolig, grappig, grotesk etc. uitgedost zijn....
Het is ook (tenminste hier in Limburg), prachtig gekleed gaan.
Schitterende realistische 3 musketier uitdossingen, incl. de degen erbij. Kostuums uit de Amerikaanse burgeroorlog, zowel noord als zuid. Prachtige realistische indiaan en/of cowboy kleding. Dames idem in de meest realistische kleding (die dus normaal niet gedragen wordt).
M.a.w. het zijn niet alleen maar clowns of andere 'uitspattende' kledij.... Het is niet alleen een periode van 6 of 7 dagen zo gek mogelijk erbij lopen, maar ook van authentieke verkledingen...
En dat de hedendaagse soldaat daar nog steeds tussen zit (en ook altijd zal blijven), is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mensen dan vaak juist die kleding dragen die ze in werkelijkheid nooit zullen kunnen dragen.

Ik kan van mijzelf als jochie van 10 jaar herinneren dat ik als 'captain van de noordelijke staten' verkleed wilde gaan. Mijn moeder (en zus) zijn weken bezig geweest met de kleding zo realistisch mogelijk te maken/naaien. Mijn oom die in Canada woont had zowel een originele hoed (replica) en een 'speelgoedrevolver' (colt army model 1860 van ruim een kilo die ik destijds met één hand nauwelijks omhoog kreeg) inclusief riem/holster voor mij meegenomen (wapen was een replica die echter op diezelfde 'klapperpistool munitie' knalde als diegeen als wat hier in nl verkrijgbaar was, moest deze alleen losknippen zoadat die erin paste. Daarbij zou dat ding nu waarschijnlijk zwaar illegaal zijn)
Geen haan die erna kraaide, maar goed, dat was vroeger en tijden zijn veranderd...  0098
Kortom, ook dát hoort bij de carnaval...!

De laatste jaren heb ik met carnaval steeds moeten werken (beveiliging), en je ziet wel dat er op de grote, beter georganiseerde feesten, steeds vaker in de reglementen/huisregels vermeld staat dat op echt gelijkende wapens niet toegelaten worden (heb dat zelfs al op zomerfeesten meegemaakt).
Ook de regels van de optochten vermelden bijna zonder uitzondering dat illegaal wapentuig (dus ook replica's of op echt gelijkend) niet zijn toegestaan.
En ermee eens of niet, regels zijn regels en daar behoor je je aan te houden...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 9 oktober 2013, 22:29:18
Citaat van: SniperEye link=msg=1208136 date=1381301061
Jij kan mij beter uitleggen wat dit ermee te maken heeft. Ik vind dit wel zo'n kromme redenering die totaal geen verbanden kent met speelgoedwapens o.i.d.
]

Jazeker, ik reageerde op onderstaand bericht van 112A;

Citaat van: 112A link=msg=1207804 date=1381169181
Kan dit wel (we spuiten de speelgoedwapens wel zwart), maar kom op: een echte M16 zou een agent toch ook niet verwachten of wel?
Nog wel met drie á vier personen tegelijk?

Oftewel 112A doet het beeld schetsen dat een agent het toch niet zou verwachten dat iemand met een M16 over straat gaat lopen, laat staan een groep personen. Kortom, je moet er als agent maar vanuit gaan bij zo'n melding dat het een speelgoedwapen betreft.

Ik denk dat niemand van ons in de vorige eeuw had verwacht dat een gebeurtenis als Alphen aan de Rijn in Nederland kon gebeuren. Zulke heftige gebeurtenissen in binnen- en buitenland zorgen ervoor dat we niet raar moeten kijken als iemand wel met bijv. een M16 over straat loopt, een winkelcentrum binnenloopt en in het rond gaat schieten. Ik denk dat niemand had verwacht dat er zelfs een groep gewapende mannen een winkelcentrum in Kenia binnen zijn gegaan om daar zoveel ellende aan te richten.

Door als volwassen man/vrouw met een (speelgoed)wapen over straat te lopen, kan je behoorlijk de schrik aanjagen bij mensen met allerlei mogelijke gevolgen.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 10 oktober 2013, 00:01:40
Gewoon even terug naar de basis:
Wat de wetgever wel en niet goedkeurt is totaal, maar dan ook totaal niet interessant!

Het gaat er alleen maar om wat de politieagent er van vindt die tegenover je staat; dat is tenslotte degene die je uit je schoenen schiet..

Of anders beredeneerd:
'Hier rust Jan. De wetgever vond dat het wel toegestaan was, de politieagent niet'..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #145 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:04:32
En daar zit het probleem. Wetgeving is onduidelijk. Wat is een cat I sub 7 wapen? Zoveel agenten zoveel visies.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #146 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:13:14
Hmmm... Het komt zeker dat ik van boven de grote rivieren kom dat ik de hele vraag nog steeds niet snap?  ::)

Joepie, we gaan carnaval vieren! Lekker een feestje bouwen, zuipen, lol maken en n**ken, dagen achter elkaar. Tot zover kan ik me als Amsterdammer helemaal inleven.

Ok, dan hebben we daar ook nog de gewoonte dat het verkleed moet, met confetti, hoempapa muziek en polonaise. Niet mijn ding, maar dat vinden ze leuk daar, dus vooral lekker doen dan.

Wat ik op geen enkele manier kan begrijpen is, ongeacht of het mag of niet, wat er de lol van is om verkleed te gaan als terrorist compleet met echt lijkende wapens, waardoor je bewust het risico kunt lopen dat je mensen in twijfel brengt en angstig laat worden dat je een echt wapen bij je draagt. En je op die manier denkt te moeten bijdragen aan de feestvreugde?

Kan iemand mij uitleggen wat er nu zo leuk aan is en wat nut en noodzaak zijn om perse op een feestje met een echt lijkend wapen rond te willen lopen?  ???
Samen sterk in de hulpverlening!

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #147 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:48:58
Er wordt met carnaval vaak satire gedreven. Dat kan dus ook met een terrorist. Ik woon in Limburg (ben er niet geboren) en begrijp tot op de dag van vandaag nog steeds niet altijd de humor. Soms vind ik deze zelfs misplaatst.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #148 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:19:44
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1208349 date=1381356100
Gewoon even terug naar de basis:
Wat de wetgever wel en niet goedkeurt is totaal, maar dan ook totaal niet interessant!

Het gaat er alleen maar om wat de politieagent er van vindt die tegenover je staat; dat is tenslotte degene die je uit je schoenen schiet..

Of anders beredeneerd:
'Hier rust Jan. De wetgever vond dat het wel toegestaan was, de politieagent niet'..

Dus betekent dit niets anders dan dat de doorsnee agent volgens jou een AMATEUR is en zijn werk bij voorbaat slecht doet.

Als de agent niet weet wat en hoe hij moet handhaven, dan is hij zijn uniform niet waard en kan hij wat jouw betreft de bijstand in.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:13:34
Citaat

Of anders beredeneerd:
Elke burger (zeker agenten) behoort de wet te kennen, niemand heeft 'het recht' om zich daarboven te stellen !?
Het is dan ook totaal irrelevant wat een politieagent daarvan vind, deze behoord zich zelf juist aan die wetten te houden en niet zomaar op eigen houtje wat te gaan doen ! (Dan ben je mijns inzien ook niet echt geschikt...  ::) )
Btw, zou fraai zijn als ik elke keer dat er gedreigd wordt door gasten dat ze mij wel even kapot zullen schieten (dit zeggende met de hand in de binnenzak) meteen de hond inzet, en dat is zelfs nog geeneens een dodelijk wapen...

Citaat
Wat ik op geen enkele manier kan begrijpen is, ongeacht of het mag of niet, wat er de lol van is om verkleed te gaan als terrorist compleet met echt lijkende wapens, waardoor je bewust het risico kunt lopen dat je mensen in twijfel brengt en angstig laat worden dat je een echt wapen bij je draagt. En je op die manier denkt te moeten bijdragen aan de feestvreugde?
Zoals ik al eerder aanhaalde, dat heeft te maken met de door een groep (of eenling) gebruikt thema...
Soms zijn dat gebeurtenissen/uitspraken van locale betekenis, soms nationaal, maar vaak ook internationaal... Zou mij bijv. ook niks verbazen dat komend seizoen het thema 'nationale politie' op de een of andere ludieke wijze tevoorschijn komt... Tja, en de een ziet daar wel de lol van in en de ander niet... Smaken verschillen...  0098
(En dat angstig worden..... Dat heb ik nog nooit meegemaakt !? Let wel: tijdens optochten dan.)

(Btw, ook ik begrijp niet altijd alles wat er uitgebeeld word, en ja.... soms zelfs erg misplaatst ! Gelukkig wordt daar steeds meer door de organisaties op gelet.)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...