Deze reacties betekenen niets meer dan dat jullie de achterliggende boodschap van het bericht van Zijlvaart niet begrijpen. Wat overigens niet vreemd is aangezien jullie zelf niet in het blauwe uniform rondlopen.
Ook al loop ik zelf niet in dát blauw uniform, ik begrijp de strekking zeer zeker ! Ook 'jullie' komen op het einde van de dienst graag heelhuids thuis bij vrouw en kinderen, lijkt mij ook niet meer dan normaal, en daarvoor zullen jullie de risico's op het niet slagen daarvan zoveel mogelijk beperken...
Mij ging het bij mijn opmerking erom dat van iedere burger verwacht wordt (en dus bijv. ook van mij als beveiliger) dat deze zich aan de wet houden, lijkt mij ook niet meer dan logisch dat dit toch juist ook voor de dienders zou gelden !?
Met alle respect, maar een agent staat toch zeker niet boven de wet !?
Gelukkig komt het in Nederland ook niet veel voor (áls het al ooit is voorgekomen) dat de politie meteen op iemand met een speelgoedwapen begint te schieten zonder zich ervan te overtuigen dat het om een echt wapen gaat !?
Trekt iemand een gas/alarm pistool/revolver en begint te schieten dan begrijp ik heel goed dat er meteen tegenvuur wordt gegeven (het is in zulke stress situatie dan ook bijna niet in te schatten of het om een echt of nep wapen gaat), maar bij een speelgoed wapen wat notabeen is toegestaan ?
Dat er met getrokken wapens op geacteerd wordt kan ik zeer goed begrijpen, veiligheid boven alles, maar je mag toch zeker wel verwachten van onze goed getrainde politie ('ook al zijn het ook gewoon maar mensen met emoties en schrik en dergelijke') dat er niet meteen geschoten wordt bij een 'verdachte' beweging (die misschien alleen maar als verdacht wordt geďnterpreteerd, terwijl het alleen was om te laten zien dat het om speelgoed gaat...)
Het alleen maar 'dreigen' is tenslotte nog geen reden om met eventueel dodelijk geweld in te grijpen...
Maar ach, verschil van mening/opvatting zul je altijd blijven houden...