Het is inmiddels 15 januari. De dag dat airsoft in Nederland gereguleerd is. Echter zal het nog wel even duren voor er daarwerkelijk aan de gang gegaan kan worden met deze sport.
Hier op opsomming van wat er geregeld is en aan welke voorwaarden er moet worden voldaan.
Om de sport in Nederland te beoefenen moet je aan de volgende regels voldoen:
1. Minimale leeftijd 18 jaar
2. Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
3. Lidmaatschap Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (lidmaatschapsbewijs dient op eerste vordering getoond te worden)
4. Leden van de NABV dienen Airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. (hoeft geen wapenkluis te zijn als deze maar afgesloten is middels een slot)
5. Niet ingezetenen van Nederland die de Airsoftsport beoefenen, krijgen toestemming om aan evenementen in Nederland deel te nemen.
6. Leden van de NABV dienen hun Airsoftapparaten te vervoeren in een koffer, foedraal, tas mits deze afsluitbaar is.
7. Leden van de NABV hebben een vrijstelling voor Categorie 1 sub 7 voorwerpen die een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens voor het beoefenen van de Airsoftsport. ( Het uiterlijk van de replica hoeft niet te worden gewijzigd. Dus vel groen of paars geschilderd is niet nodig. - Echter zijn props als bv m203, granaten niet toestaan)
8. Organisatoren dienen te voldoen aan het kwaliteitslabel.
9. Leden van de NABV mogen thuis hun Airsoftapparaten onderhouden en testen. (met die aanbeveling dat het uit het zicht van onwonende, buren moet gebeuren)
10. De handel in Airsoftapparaten in Nederland is voorbehouden aan erkende wapenhandelaren.
11. Leden van de NABV mogen Airsoftapparaten, die zij zelf bezitten, overdragen aan andere leden van de NABV zonder commercieel oogmerk.
12. Leden van de NABV mogen nieuwe, in het buitenland aangekochte Airsoftapparaten en onderdelen laten versturen of meenemen naar het adres waarop zij als lid staan ingeschreven. De NABV gaat in gesprek met de douane om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk, onnodige problemen ontstaan bij de Nederlandse grens.
13. Op dit moment bestaat er in Nederland nog geen landelijke competitie voor de diverse disciplines. Dit zal gerealiseerd worden in de nabije toekomst maar vergt veel tijd en werk door de wedstrijdcommissie en andere betrokkenen.
(Bron NABV)
Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van de schietvereniging maar ik kan me zo voorstellen dat hier weinig verschil mee is qua beleid en spelregels.
Overigens. De angstbeelden die er misschien spelen met betrekking tot toenemende "zware" overvallen zie ik niet zo snel gebeuren. Deze goederen zijn al jaren lang verkrijgbaar op nog geen 2 uurtjes rijden van de randstad. En op het WWW niet te vergeten. De gene die deze replicas voor de verkeerde dingen zouden willen gebruiken, hadden die mogelijkheid altijd al.