Maak die jongen niet zo bang, de praktijk is heel anders, voorbeeld:
Op de Naardingerland in Huizen zag mijn vrouw hoe een buurjongen in de tuin een wapen doorlaadde. Politie gebeld om dat te melden, want het zat haar niet lekker. Na 1,5 uur (kwam ik thuis) nog maar's gebeld. De gang van zaken is als volgt: Een doorzoeking van een huis is een uitzonderlijke actie, die de politie niet zomaar doet, zeker niet zomaar op slechts één melding. Daarbij is de hulpofficier nodig. Aanwijzing in de vorm van één getuige is niet voldoende om sprake te laten zijn van "redelijke aanwijzingen". Te vaak spant een burger de politie om zo de buurman te pesten of een grap uit te halen de politie voor hun karretje. In dit geval ging de hulp officier nog even naar het buro om precies na te gaan hoe de mogelijkheden waren. Tegen de tijd dat hij erachter was hoe de vork in de steel zou kunnen zitten was er meer dan een uur verstreken, waardoor er geen sprake meer was van heterdaad en hij geen last meer af kon geven. MAW je kunt niet zomaar het huis van Piet binnen vallen omdat Wim zegt dat Piet een wapen heeft.
Ook het zien van een (vuur)wapen door de portier (De heer H. B. van het gelijknamige beveiligingsbedrijf) van een (natuurlijk geweigerde) bezoeker van een feest (in Zaandam, waar de gemoederen soms hoog oplopen) was niet voldoende aanleiding om te persoon te fouilleren.
Ik vind het altijd zo knap om de theorie zo ver van de praktijk af te laten staan!
Henk