vraag mbt portiekontsluiting art. 2.157 BB

Auteur Topic: vraag mbt portiekontsluiting art. 2.157 BB  (gelezen 3067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper Kleinhout

  • Gast
Gepost op: 1 november 2005, 17:13:02
Ik ben nieuw op dit forum, dus allereerst hallo allemaal !

Om met de deur in huis te vallen heb ik een practisch ontwerpvraagstuk voor wat betreft een nieuw appartementencomplex met een portiekontsluiting.

Deze voldoet WEL aan de in art. 2.157 gestelde criteria voor wat betreft:

Een GO < 800 m2
geen vloer hoger dan 12,5 meter en
niet meer dan 6 woonfuncties die aan het trappenhuis grenzen

Waar het complex NIET aan voldoet is dat er 2 appartementen zijn die groter zijn dan 150m2 (te weten ca. 170m2). Formeel kan derhalve een normale portiekontsluiting dan niet meer.

Omdat het ontwerp niet de ruimte heeft om bijvoorbeeld een vluchttrappenhuis of een 'wokkeltrap' toe te passen vraag ik mij af of er in termen van gelijkwaardigheid oplossingen zijn voor deze 2 appartementen die niet voldoen.

Ik vind het namelijk vreemd dat je in theorie 6 appartementen mag maken van 133.33m2 elk (totaal 800m2) en dat bijvoorbeeld 4 x 115 + 2 x 170 niet mag.
Qua bewoning impliceert bijvoorbeeld een groot appartement niet dat je met meer mensen er gaat wonen.

Graag jullie wijsheid !




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2005, 22:38:31
Welkom. Als je je registreerd heb je wat extra opties om een interessant topic te 'tracken' ;)

Als je aan 2.157 lid 5b voldoet mag woningen van onbeperkt omvang bouwen.

Een portiek is in basis al geen veilige oplossing maar een economische oplossing.  ;) Dus ik geef niet niet veel kans dat er door de gemeente een gelijkwaardigheid wordt toegekent

Een idee zou zijn om een veiligheidstrappenhuis te maken. Je mag dan zelfs tot 70 meter hoog gaan met een onbeperkt aantal woningen van onbeperkte omvang.
Je moet in je ontwerp alleen regelen dat het trappenhuis alleen bereikbaar is vanuit de buitenlucht.

Wat je misschien zou kunnen proberen om alle woningen in het portiek te laten voorzien van woningsprinklers..... ;D :)