http://www.noordhollandsdagblad.nl/Pagina/0,7106,15-1-1--3014171-1589-723605-,00.htmlAlarm met dag vertraging binnen op brandweerpieper
Van onze verslaggever gerard van engelen
texel-Brandweermannen die de melding van een brandalarm pas een dag later ontvangen op hun pieper. En zich dus ook een dag te laat naar de kazerne haasten. De nieuwe communicatieapparatuur van de brandweer geeft op Texel behoorlijk wat problemen.
'Piepers' gaan stuk als je te hard op een knop drukt, ze geven meldingen verminkt door of, jawel, een dag te laat. Het ene euvel heeft te maken met de fabrikant, het andere met een zendmast van KPN, die in Den Burg staat.
Het is recent gebeurd, zegt ploegchef Martijn Van Hengel van het Texelse korps. ,,Op een vrijdag kregen we een automatische alarmmelding. Toen ik de volgende dag oud papier in de container gooide bij de kazerne, zag ik daar twee collega's naar binnen sprinten. Bleek dat zij net de melding hadden ontvangen. Met bijna een volle dag vertraging dus. Wilden ze alsnog voor uitrukken.''
Verminkt
De eilandbrandweer is niet blij met de pagers, zoals de nieuwe generatie 'piepers' tegenwoordig heet. Ze zijn slap (in een half jaar tijd hebben dertig displays het begeven), en tekstberichten vanuit de alarmcentrale worden op individuele pagers totaal verminkt weergegeven. Een brand in Den Burg kan dan *&78) @#$hi worden. ,,Hoe dichter onze mensen bij de mast wonen, hoe groter de kans dat er wat misgaat'', zegt Van Hengel.
Ook in Utrecht en Drenthe zijn soortgelijke problemen gemeld uit plaatsen waar de KPN een zendmast heeft staan. Dat bedrijf heeft een eigen pager-net, dat bijna op dezelfde frequentie zit als dat van de hulpverleners. En dat stoort elkaar bij sommige weersomstandigheden.
Meer oproepen
De NVBR, de Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding, brengt de problemen landelijk in kaart. Op Texel zijn inmiddels maatregelen getroffen om te bereiken dat iedereen gealarmeerd wordt. ,,We laten een melding twee keer uitgaan, we roepen meer mensen op en alarmeren ook via mobiele telefoons'', zegt Van Hengel, die verzekert dat alles nog onder controle is. ,,Niemand hoeft bang te zijn dat we een brand missen.''
Met de overgang naar het digitale communicatiesysteem C2000 voor hulpverleners moeten alle brandweermensen in Nederland een nieuw type pieper krijgen. Die is na een Europese aanbesteding bij een bedrijf besteld, Koning & Hartman in Den Haag. Die onderneming heeft volgens de brandweerkorpsen nog geen goede pager kunnen ontwikkelen. De korpsen hebben een afnameplicht en zitten aan het bedrijf vast. Volgens algemeen directeur O. Coene van het bedrijf zijn niet alle problemen aan zijn bedrijf te wijten. ,,In sommige regio's lag de frequentie van het netwerk te dicht bij een ander netwerk. Daardoor kwamen meldingen niet door, maar dat heeft niets met de pager op zich te maken.'' De regio Utrecht heeft besloten om na alle problemen met de pagers het oude, analoge communicatienetwerk in de lucht te houden. Andere regio's gebruiken zogenaamde 'illegale pagers' van andere fabrikanten die er wel voor zorgen dat de meldingen doorkomen. Van Hengel: ,,Bij Voordeelland op Texel zijn pagers te koop voor particulieren die beter werken dan die van ons. Maar dat kan ik misschien beter niet zeggen.''