Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa)

Auteur Topic: Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa)  (gelezen 21301 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 13 maart 2018, 15:27:14

VRFryslan
Gepubliceerd op 12 mrt. 2018

Citaat
Wat als er zich een grote ramp of incident voordoet op één van de Friese Waddeneilanden? De benodigde aantal hulpdiensten zijn dan niet één twee drie op het eiland. Voor een effectieve bestrijding moet er tijdens een incident regelmatig afstemming plaatsvinden tussen de verschillende hulpdiensten. Om deze multidisciplinaire afstemming handen en voeten te geven, is er sinds 2015 het Coördinatieteam Waddeneilanden actief op de Friese Waddeneilanden: Het CoWa.


Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2018, 11:43:23
Oftewel GRIP in een ander jasje.
Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van eerder opschalen naar GRIP 1?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2018, 12:01:21
Gelet op de helikopters, SAR en Ambulance, de snelle vaartuigen van de KNRM, van de passagiersdiensten en van de overige particuliere bedrijven zullen tegenwoordig vrij snel de nodige aanvullende hulpverleners vanaf de vaste wal op de eilanden kunnen worden ingezet.
De aanvoer van voertuigen en zwaarder materieel is afhankelijk van de autoveerdiensten.

Bij een rietkap brand in een groot hotel, waar de hoogwerker van Harlingen en een autospuit er ruim anderhalf uur over zouden moeten gaan doen en ook hebben gedaan, waren de eilanders inventief en creatief genoeg en werden twee hoogwerkers van een aannemer ingezet.
Ook bij natuurbranden op de eilanden worden de landbouwers met hun tractoren en tankaanhangers snel ingezet.


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2018, 19:54:11
Oftewel GRIP in een ander jasje.
Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van eerder opschalen naar GRIP 1?

Het is geen probleem om eerder op te schalen naar GRIP 1. Ook in dat geval duurt het nog minstens een uur tot anderhalf uur voordat de juiste functionarissen op het desbetreffende eiland zijn. Omdat juist dat eerste uur zo ontzettend belangrijk is kun je natuurlijk niet afwachten er is er dus een manier gezocht om toch effectief de samenwerking tussen de hulpdiensten te kunnen coördineren. Schaarste aan hulpverleners is daarbij een belangrijk aspect.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2018, 13:05:13
Oftewel GRIP in een ander jasje.
Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van eerder opschalen naar GRIP 1?

Niet helemaal, dit zit als het ware nog onder CoPI niveau. Zoals in het filmpje ook gezegd wordt, is het eigenlijk een motorkapoverleg. Maar dan in meer gestructureerde en geïnstitutionaliseerde vorm.

Mooi pragmatische oplossing als je het mij vraagt en goed ook dat daar in vakbekwaamheid aandacht aan is besteed.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2018, 13:24:41
Gelet op de helikopters, SAR en Ambulance, de snelle vaartuigen van de KNRM, van de passagiersdiensten en van de overige particuliere bedrijven zullen tegenwoordig vrij snel de nodige aanvullende hulpverleners vanaf de vaste wal op de eilanden kunnen worden ingezet.
De aanvoer van voertuigen en zwaarder materieel is afhankelijk van de autoveerdiensten.

Bij een rietkap brand in een groot hotel, waar de hoogwerker van Harlingen en een autospuit er ruim anderhalf uur over zouden moeten gaan doen en ook hebben gedaan, waren de eilanders inventief en creatief genoeg en werden twee hoogwerkers van een aannemer ingezet.
Ook bij natuurbranden op de eilanden worden de landbouwers met hun tractoren en tankaanhangers snel ingezet.

En dan zie je door heel Nederland dat HW's, AL's, TS'en etc. vervangen worden, de voertuigen die vervangen worden voldoen niet meer aan de eisen/normen maar kunnen in zo'n geval wellicht nog prima functioneren in gebieden als de Waddeneilanden toch? Mochten ze echt 100% afgeschreven zijn dan uiteraard niet, maar er zijn veel van HV-voertuigen die té snel worden afgedankt...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2018, 14:25:39
En dan zie je door heel Nederland dat HW's, AL's, TS'en etc. vervangen worden, de voertuigen die vervangen worden voldoen niet meer aan de eisen/normen maar kunnen in zo'n geval wellicht nog prima functioneren in gebieden als de Waddeneilanden toch? Mochten ze echt 100% afgeschreven zijn dan uiteraard niet, maar er zijn veel van HV-voertuigen die té snel worden afgedankt...

Als je ziet hoe lang het door de brandweer Nederland afgedankte materieel en materiaal in het buitenland vervolgens meegaat en ook mee kan dan hoeft het niet beperkt te zijn tot de Waddeneilanden.
Het brandweer materieel in Nederland wordt met name na een aantal jaren gewoon min of meer automatisch afgeschreven en niet op basis van operationele en technische kwaliteiten of het aantal inzetten.
Het nieuwe materieel wijkt in de regel operationeel/technisch maar in zeer beperkte mate af van het "verouderde".


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 16:18:59
Niet helemaal, dit zit als het ware nog onder CoPI niveau. Zoals in het filmpje ook gezegd wordt, is het eigenlijk een motorkapoverleg. Maar dan in meer gestructureerde en geïnstitutionaliseerde vorm.

Mooi pragmatische oplossing als je het mij vraagt en goed ook dat daar in vakbekwaamheid aandacht aan is besteed.

Het is gewoon een motorkapoverleg met een extra ontkleurde leider, in dit geval de leider CoWa. Als ik het goed heb begrepen is het dus een verzameling van de standaard hulpverleners (B, G, P en BZ) met toegevoegd KNRM? Zijn er niet meer partijen op de eilanden die je dan toch direct al kan betrekken omdat je ze standaard nodig hebt in dit speciaal gevormd clubje?
Uitspraken op persoonlijke titel


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2018, 20:44:40
Het is gewoon een motorkapoverleg met een extra ontkleurde leider, in dit geval de leider CoWa. Als ik het goed heb begrepen is het dus een verzameling van de standaard hulpverleners (B, G, P en BZ) met toegevoegd KNRM? Zijn er niet meer partijen op de eilanden die je dan toch direct al kan betrekken omdat je ze standaard nodig hebt in dit speciaal gevormd clubje?

Afhankelijk van het incident: veerboot, KNRM/Reddingsbrigade, EHBO/Rodekruis (bijv. Oerol-festival). Verder vaak ook dat burgers zich inzetten tijdens een groot incident op een eiland met eigen voertuigen (landbouwvoertuigen bijv.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2018, 20:49:15
Het is gewoon een motorkapoverleg met een extra ontkleurde leider, in dit geval de leider CoWa. Als ik het goed heb begrepen is het dus een verzameling van de standaard hulpverleners (B, G, P en BZ) met toegevoegd KNRM? Zijn er niet meer partijen op de eilanden die je dan toch direct al kan betrekken omdat je ze standaard nodig hebt in dit speciaal gevormd clubje?

Die partijen zijn er. Op Vlieland bijv. defensie met wat materieel en personeel en vaak niet eilanders met specialismen, boswachters van staatsbosbeheer/natuurmonumenten etc., strandjutters met hun kennis en materieel, de Kustwacht/KNRM met SAR helikopters, KHV’s en personeel. Qua materieel zijn er de agrariërs met de tractoren, lage druk pompen  en wateraanhangers, als er wordt gebouwd/verbouwd aannemers met hoogwerkers, kraanwagens etc.
Terschelling heeft daarboven een zeevaartschool, het nodige overheidspersoneel etc.

Als er een grotere calamiteit op de eilanden is komt al snel de nodige vrijwillige assistentie van burgers en bedrijven, al dan niet verzocht, op gang. In eventuele manco’s qua personeel kan of via de helikopter of via de snelle vaartuigen o.a. de KNRM en bedrijven worden voorzien of vanaf de vaste wal of een van de andere eilanden
Vwb het grotere materieel is men op de eilanden afhankelijk van de autoveren en dat neemt in het meest gunstige geval minimaal een uur.