GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval vrachtwagen verliest hoogwerker) N9 - Bergen 14-03-2018

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval vrachtwagen verliest hoogwerker) N9 - Bergen 14-03-2018  (gelezen 5981 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Op deze foto nog een tweede spanband, foto is van NHNieuws.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ravage door ongeval op de N9

Laatste update: 15-03-2018 | 10:08

Bergen - Op de N9 ter hoogte van Bergen verloor een rijdende vrachtwagen rond 19.45 uur een hoogwerker.

De hoogwerker kwam hierdoor op de andere weghelft terecht met een ravage als gevolg. Bij dit ongeval waren vier auto’s betrokken.
Drie inzittenden werden met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Het gaat om een 40-jarige man uit Alkmaar, een 37-jarige vrouw uit Alkmaar en een 57-jarige man uit Groet. De 25-jarige vrachtwagenbestuurder uit ’t Zand werd conform de procedure aangehouden en later heengezonden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Is er al iets bekend over de oorzaak ?


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Op deze foto nog een tweede spanband, foto is van NHNieuws.
Gezien de puinhoop er om heen een bandje om de rijplanken vast te zetten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Gezien de puinhoop er om heen een bandje om de rijplanken vast te zetten.
Klopt, maar dat zijn al twee spanbanden. Niet alle foto's staan online dus kan ik in ieder geval niet zeggen dat er niet meer zijn.

De reden dat ik hier zo op kan reageren is het gemak van de schuld gelijk puur bij de chauffeur neerleggen zonder een onderzoek af te wachten. Dit doet de media ook en je hoort nooit een rectificatie wanneer het onderzoek heeft laten blijken dat de schuld niet bij de chauffeur heeft gelegen.

Onderzoek door de veiligheidsraad zegt "vermoeidheid en alertheid zijn de belangrijkste oorzaken" wanneer je dan gaat kijken hoe het onderzoek is uitgevoerd blijkt dat het gaat om ongevallen waarbij de schuldvraag vast staat dat de chauffeur schuldig was aan het ongeval.
Onderzoek in België door het BIVV komt bij gelijke argumenten met eenzelfde conclusie, echter op het totaal aantal ongevallen waarbij vrachtauto's zijn betrokken in België is de chauffeur in 21% schuldig, de wegsituatie 9% ( door onduidelijke indeling of infrastructuur ), overige weggebruikers 61% en overig niet benoemd 9%. Vergelijkbare cijfers heb ik in het verleden hier ook gepubliceerd die kwamen van het verbond van verzekeraars. Enig verschil tussen Belgie en Nederland is wel dat in Nederland bij ongevallen met fietsers en voetgangers. In Nederland ligt bij mijn weten ( correct me if I'm wrong ) de schud in het beginsel bij een bestuurder van een voertuig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.