Grote hulpverlening (persoon te water Langeraarse Plassen) Kerkpad - Ter Aar 04-03-2018

Auteur Topic: Grote hulpverlening (persoon te water Langeraarse Plassen) Kerkpad - Ter Aar 04-03-2018  (gelezen 5634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
Drone vertraagt reddingsactie door ijs gezakte schaatser

Ter Aar - Een politiehelikopter hing boven de door het ijs gezakte schaatser, klaar om hem met een kabel uit zijn benarde positie te redden. Door een rondvliegende drone kon de heli zijn actie echter niet uitvoeren. Naleving van de regels voor het vliegen met drones is dus van levensbelang, zo blijkt wel uit dit incident.
De 73-jarige schaatser uit Den Haag die op de Langeraarse plassen door het ijs zakte, maakt het gelukkig goed. Een agent, een brandweerman en een getuige uit Langeraar die de schaatser door het ijs had zien zakken, wisten met een bootje en een “rescue board” bij het slachtoffer te komen en kregen hem veilig terug aan land. Na een kort verblijf in het ziekenhuis is de Hagenaar inmiddels weer thuis.

Direct landen
De dronebestuurder moest zijn drone laten landen en kreeg een proces-verbaal. Volgens artikel 5.3 van de Wet Luchtvaart mag je als luchtverkeerdeelnemer geen personen of zaken in gevaar brengen. Dat betekent in de praktijk dat je je drone direct aan de grond moet zetten zodra je een vliegtuig of helikopter ziet naderen. En natuurlijk helemaal als het een politiehelikopter is die iemand in nood moet helpen.
Check waar je mag vliegen
De dronebestuurder had bovendien niet van tevoren gekeken of hij zijn drone bij de Langeraarse Plassen mocht laten vliegen. In dit geval valt het gebied onder ‘luchtruim klasse c’ wat wil zeggen dat alleen de beroepsvaart hier mag vliegen. Maar er gelden bijvoorbeeld ook vliegverboden boven beschermde natuurgebieden. Dronebestuurders kunnen dit zelf checken op de site van de Rijksoverheid waar ook alle regels op een rij staan.

Nat pak
Op de Langeraarse Plassen liep het gelukkig met een sisser af. De agent en de hulpvaardige burger hielden aan de reddingsactie overigens nog wel een nat pak over. De brandweer en de politiehelikopter waren er nog niet. Ze besloten met een bootje dat langs de oever lag, lopend het ijs op te gaan. ‘Na een meter of tien zakten we al door het ijs’, vertelt wijkagent Hennie Wilthof. ‘Toen zijn we in het bootje geklommen en hebben wij met een peddel en onze handen en voeten het ijs gebroken om zo varend bij het slachtoffer te komen. Met een rescue board, een soort plank waarmee de brandweer reddingen op ijs en water uitvoert, schoot ook de inmiddels gearriveerde brandweer te hulp. Gezamenlijk lukte het om het slachtoffer in het bootje te hijsen.’ Deze hulpvaardige Langeraarder heeft veel meer gedaan dan je van een burger mag verwachten, vindt Hennie. Voor zijn kordate optreden heeft de man een mooi boeket bloemen ontvangen.

Bron https://www.facebook.com/politiekaagenbraassem/


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Wat voor straf kan de drone eigenaar krijgen?
"Waakzaam & Dienstbaar"


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408

Nat pak
Op de Langeraarse Plassen liep het gelukkig met een sisser af. De agent en de hulpvaardige burger hielden aan de reddingsactie overigens nog wel een nat pak over. De brandweer en de politiehelikopter waren er nog niet. Ze besloten met een bootje dat langs de oever lag, lopend het ijs op te gaan. ‘Na een meter of tien zakten we al door het ijs’, vertelt wijkagent Hennie Wilthof. ‘Toen zijn we in het bootje geklommen en hebben wij met een peddel en onze handen en voeten het ijs gebroken om zo varend bij het slachtoffer te komen. Met een rescue board, een soort plank waarmee de brandweer reddingen op ijs en water uitvoert, schoot ook de inmiddels gearriveerde brandweer te hulp. Gezamenlijk lukte het om het slachtoffer in het bootje te hijsen.’ Deze hulpvaardige Langeraarder heeft veel meer gedaan dan je van een burger mag verwachten, vindt Hennie. Voor zijn kordate optreden heeft de man een mooi boeket bloemen ontvangen.

Misschien meer aandacht in de media, maar ik krijg het idee dat deze late periode van vorst toch voor relatief veel mensen door het ijs heeft gezorgd, meer dan ik me kan herinneren van andere jaren.
Zowel ongeduldigen die te vroeg het ijs op gingen als mensen die te lang het ijs op gingen.

Verder zie ik twee van die rescue boards, op de rechter volgen mij iemand in een  droogpak maar op de linker alleen t shirt? Wie is dat? Ook brandweer? Wat waren de speciale  weersomstandigheden aldaar dat dat zomaar kon?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Wat voor straf kan de drone eigenaar krijgen?

Straffen bij onrechtmatig gebruik drone

Houdt u zich niet aan de regels? Dan kunt u een boete krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een geldboete zijn. Het is ook mogelijk dat uw drone in beslag wordt genomen. Mensen die vaker de fout in gaan, kunnen een gevangenisstraf krijgen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Op welke foto zie je iemand in een t-shirt? Omdat ik de foto niet kan vinden waar jij op duid vermoed ik dat dit de omstander die direct (dus voor aankomst van de hulpdiensten) heeft geprobeerd de schaatser te redden. Brandweer is (uiteraard) niet in t-shirt het ijs op gegaan.

Verder zie ik twee van die rescue boards, op de rechter volgen mij iemand in een  droogpak maar op de linker alleen t shirt? Wie is dat? Ook brandweer? Wat waren de speciale  weersomstandigheden aldaar dat dat zomaar kon?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Op welke foto zie je iemand in een t-shirt? Omdat ik de foto niet kan vinden waar jij op duid vermoed ik dat dit de omstander die direct (dus voor aankomst van de hulpdiensten) heeft geprobeerd de schaatser te redden. Brandweer is (uiteraard) niet in t-shirt het ijs op gegaan.

Ah je hebt het over de bewegende beelden.... Ja dat is de omstander die een rescue board van de brandweer heeft gebruikt om bij het slachtoffer te komen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Voor de duidelijkheid: ik keur de actie van de drone eigenaar niet goed. Die hoort daar niet te zijn, en prima als die een boete krijgt.

Maar als ik het zo lees, is de schaatser 'gewoon' met een bootje naar de kant gehaald. Dat de politieheli aanwezig is en beeld vanuit de lucht verzorgt is prima, maar ik zie het 'vertragen van de redding' door de aanwezigheid van de drone nog niet zo.
Redacteur van


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat
Ter Aar - Een politiehelikopter hing boven de door het ijs gezakte schaatser, klaar om hem met een kabel uit zijn benarde positie te redden. Door een rondvliegende drone kon de heli zijn actie echter niet uitvoeren.

Blijkbaar was het bootje plan B, nadat het met de helikopter niet kon?
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Blijkbaar was het bootje plan B, nadat het met de helikopter niet kon?
Het lijkt me eerder andersom. Een 'gewone' politieheli is (in tegenstelling tot de SAR heli's) helemaal niet ingericht om slachtoffers uit het water te tillen. Geen winch, geen net of band die een slachtoffer onder de armen kan doen.

En je wil echt niet een verkleumd slachtoffer het einde een spanband (of: wat je dan ook maar voorhanden hebt) toewerpen en dan roepen 'houd je maar vast' en hem/haar naar het land tillen. Als je 5 meter vliegt en hij/zij kan niet meer vasthouden, en plettert op het (toch nog wel dikke) ijs.....

Een politieheli kan prima een slachtoffer zoeken op een grote watervlakte (maar: die was in dit geval dus allang gelokaliseerd) en desnoods coördineren. Denk aan doorgeven van 'daar en daar ziet het ijs er stevig uit'. Misschien nog proberen een reddingsboei te gooien (maar: probeer die maar eens op de goede plek te krijgen, met die downwash. Die moet op ongeveer 1x1 meter nauwkeurig terecht komen, want het slachtoffer ligt vast in het ijs en kan er niet naartoe zwemmen).

Maar dan heb je het wel gehad. Laat het eigenlijke redden maar door een bootje o.i.d. doen.

Peen
Redacteur van