Casus: mes in de buik.

Auteur Topic: Casus: mes in de buik.  (gelezen 11150 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 4 november 2005, 22:14:01
Leg uit... waarom dan?
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #21 Gepost op: 4 november 2005, 22:15:34
omdat de kans dat met het verplaatsen dat het mes verschijft best groot is.


ik denk dat bij het kantelen namelijk het slachtooffers been het mes raakt
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 4 november 2005, 22:19:10
...Mocht deze man het bewustzijn verliezen, dan zou ik hem wel uit de stoel halen. Is het geen idee om dan de stoel *voorzichtig* en gecontroleerd naar achter te laten hellen, op de grond te leggen en de stoel vervolgens langzaam wegtrekken...

Ik heb het over het geval dat je patient haemodynamisch instabiel raakt. Dan sterft zoiemand als je hem rechtop laat zitten, omdat de hersenen hypoxisch raken.
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #23 Gepost op: 4 november 2005, 22:20:43
Ik heb het over het geval dat je patient haemodynamisch instabiel raakt. Dan sterft zoiemand als je hem rechtop laat zitten, omdat de hersenen hypoxisch raken.

ho wacht ik snap die termen niet helemaal  :-[
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 4 november 2005, 22:26:16
Haemodynamisch instabiel wil zeggen dat je problemen krijgt met je circulatie (hypovolemische shock, deze man bloedt leeg van binnen), hypoxie is zuurstoftekort.
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #25 Gepost op: 4 november 2005, 22:34:08
oke ik snap hem.


en rauteck is dat dan niet gewoon een optie. want dat wilde ik dus doen in geval het fout gaat
en dan met twee dus de ene de benen en de ander de rest
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 4 november 2005, 22:37:25
Wat mij dwars zit met de rautek is dat je het mes en in mindere mate de buikinhoud behoorlijk beweegt. Als dat mes in de buurt van de milt zit, tussen de darmen kun je daarmee een veel grotere bloeding creeeren. Als je zoiemand weet te kantelen op z'n stoel zal die beweging in de buik en van het mes minimaal zijn.
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #27 Gepost op: 4 november 2005, 22:39:09
Wat mij dwars zit me de rautek is dat je het mes en in mindere mate de buikinhoud behoorlijk beweegt. Als dat mes in de buurt van de milt zit, tussen de darmen kun je daarmee een veel grotere bloeding creeeren. Als je zoiemand weet te kantelen op z'n stoel zal die beweging in de buik en van het mes minimaal zijn.

ja oke dat is waar.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 4 november 2005, 23:08:05
Wat mij dwars zit met de rautek is dat je het mes en in mindere mate de buikinhoud behoorlijk beweegt. Als dat mes in de buurt van de milt zit, tussen de darmen kun je daarmee een veel grotere bloeding creeeren. Als je zoiemand weet te kantelen op z'n stoel zal die beweging in de buik en van het mes minimaal zijn.

Wat je vergeet dat stoelen niet gemaakt zijn om op die manier te gebruiken. Het hangt uiteraard af van de constructie van de stoel, maar bij de meeste stoelen met vier poten is de kans heel reeel dat de poten afbreken of verbuigen. Je zou niet de eerste hulpverlener zijn die op die manier onder de stoel en slachtoffer terecht komt.

Wat de casus betreft, ik zou hem als EHBO'er laten zitten en proberen te bedenken welke mogelijkheden ik heb om hem neer te leggen als dat nog de enige optie is.

Want met het kantelen van zittend naar liggend verplaatst de buik inhoud zich onder invloed van de zwaartekracht.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 4 november 2005, 23:11:23
Er zijn wel meer til technieken die je kan gebruiken, de achter over kanteltechniek met een stoel, is vaak een super ongecontrolleerde situatie..
En is zeker niet aan te raden..

In combinatie met een ambulancebrancard, kan je iemand iets optillen met twee personen, iets tillen onder de oksel en aan de heupen.. de stoel er onder uit en snel de brancard er onder rijden.. ,
Maar daar moet ruimte zich wel voor lenen..

Maar misschien kan Pieter vertellen welke til technieken zij gebruiken. in dit soort situaties..