Casus: mes in de buik.

Auteur Topic: Casus: mes in de buik.  (gelezen 11151 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #30 Gepost op: 4 november 2005, 23:12:11
maar de vraag is nu als ehboer zijnde he want dan heb je geen brancard
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #31 Gepost op: 5 november 2005, 00:34:59
Lastige causus.
Ik zou voor laten zitten kiezen. Maar dan wel stil laten zitten.
Het komt voor dat het mes de doorboorde delen gelijkt stelpt. Het bloedverlies is dan minimaal. In principe kan je zo iemand gerust laten zitten.
Gaat het mis (shock), dan moet het s.o. liggen. Ondanks de mening van velen dat het onverantwoord is om de stoel achterover te kantelen ben ik van mening dat dit goed mogelijk is. Je bent in staat een stoel gecontroleerd achterover te laten zakken.
Ik zou de stoel daarna niet onder het s.o. vandaan halen. Laat hem er maar gewoon op liggen. Haal je de stoel weg dan krijg je automatisch een strekken van de benen, waardoor de buik aangespannen wordt. Met alle mogelijke gevolgen van dien. De stoel in situ geeft dus een ontspannen buik.
Daarnaast heb je tevens een autotransfusie houding. Nadeel is wel dat in deze houding de ingewanden tegen het middenrif duwen, waardoor de ademhaling verminderd.

Ik zou ook het liefste zien dat er zo min mogelijk aan dergelijke slachtoffers getrokken wordt. Elke beweging betekend een mogelijk verschuiven van mes en of ingewanden.
Wat is de meerwaarde om een s.o. over te plaatsen op een EHBO brancard, om hem vervolgens weer op een ambulance brancard te leggen?
VSAZ ambulancezorg


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 5 november 2005, 07:42:03
Lastige causus.
Ik zou voor laten zitten kiezen. Maar dan wel stil laten zitten.
Gaat het mis het onverantwoord is om de stoel achterover te kantelen ben ik van mening dat dit goed mogelijk is. Je bent in staat een stoel gecontroleerd achterover te laten zakken.
Ik zou de stoel daarna niet onder het s.o. vandaan halen. Laat hem er maar gewoon op liggen.

Ik zou jouw plan ook kiezen, om de zelfde redenen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #33 Gepost op: 5 november 2005, 09:15:15
als ik het zo lees denk ik dat ik het wel goed gedaan heb door meneer te laten zitten in de houding die hij fijn vond.

ik ga trouwens niet met die stoel lopen hansenen en wel om de reden dat ik die man nooit of de minder zou kunnen houden
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 5 november 2005, 18:21:50
als ik het zo lees denk ik dat ik het wel goed gedaan heb door meneer te laten zitten in de houding die hij fijn vond.

ik ga trouwens niet met die stoel lopen hansenen en wel om de reden dat ik die man nooit of de minder zou kunnen houden

Het staat buiten kijf dat je de juiste beslissing hebt genomen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2005, 10:36:11
het mes fixeren hoe bedoel je dat?

gaasjes op insteekopening en dan 2 rollen steriel verbandwindsel 1 aan elke zijde tegenmes aanzetten en vasttapen, dan blijft mes redelijk stabiel.

Maar allemachtig wat een ehbo-wedstrijdcasus is dit weer zeg, ooit iemand met mes (geen klein keukenmesje) rustig op een stoel zien zitten wachten op de ehbo-ers ??? ik schaar zo'n casus onder het rijtje: ''typisch ehbo wedstrijdcasus'' en '' onmogelijke en onrealistische ehbo-casusitieken. zuuuucht.... ??? :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 6 november 2005, 13:01:21
gaasjes op insteekopening en dan 2 rollen steriel verbandwindsel 1 aan elke zijde tegenmes aanzetten en vasttapen, dan blijft mes redelijk stabiel.

Maar allemachtig wat een ehbo-wedstrijdcasus is dit weer zeg, ooit iemand met mes (geen klein keukenmesje) rustig op een stoel zien zitten wachten op de ehbo-ers ??? ik schaar zo'n casus onder het rijtje: ''typisch ehbo wedstrijdcasus'' en '' onmogelijke en onrealistische ehbo-casusitieken. zuuuucht.... ??? :-\

Mee eens, maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de man/vrouw voelde dat ze niet lekker werd als gevolg van veel intern bloedverlies en daarom is gaan zitten. Lijkt me overigens vrij pijnlijk met een flink mes in de buik maar dat terzijde.

In dat geval (hypovolemische shock) mag je er denk ik wel vanuit gaan dat de patient binnen korte tijd ook daadwerkelijk bewusteloos zal raken en is de gedachte om hem/haar nu maar gecontroleerd naar de grond te brengen misschien nog niet zo onlogisch.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 6 november 2005, 18:27:16
ooit iemand met mes (geen klein keukenmesje) rustig op een stoel zien zitten wachten op de ehbo-ers ???

Hoe verwacht jij dan een dergelijk slachtoffer aan te treffen ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 6 november 2005, 21:57:08
Als ik het over een tiltechniek in de context hebt, is dat met de ambulancebrancard, met natuurlijk ambulance hulpverleners..  Dus niet eerst op een incompatable ehbo brancard..

Maar ik ben wel benieuwd hoe de ambulancehulpverleners zo'n casus zouden oppakken, want de patient, zal toch uiteindelijk op die brancard moeten komen ?  En juist op het oog van het verschuiven van inwendige organen tegen het mes aan zal je uiterst voorzichtig moeten zijn.. toch ?

Verder is de ene stoel de andere niet, Er zijn stoelen die je wel kan kantelen, en anderen niet.. Er zijn stoelen met armleuningen en zonder.. Een diepe fauteull is al weer een ander zaak., Is er voldoende ruimte om met stoelen te schuiven.. ?
Dus er zijn nog al veel variabelen die je aanpak zullen beinvloeden..
Dat je de gehurkte houding wil blijven houden lijkt me trouwens zeer zinvol..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 7 november 2005, 11:10:34
Of je laat het MMT komen om het mes eruit te halen...  ;)
Arts  www.alphalog.nl