Casus: mes in de buik.

Auteur Topic: Casus: mes in de buik.  (gelezen 10985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Gepost op: 4 november 2005, 16:40:17
gisteren tijdens de wedstrijd kwamen we bij een casus met een mes in de buik. het betrof een vechtpartij in de keuken.

meneer met de mes in zijn buik zat braaf op een stoel en zag best bleek. dus netjes voorgesteld aan meneer en uitgelegd wat mijn collega zal gaan doen. maar omdat meneer bleek zag hadden graag dat meneer op de grond ging zitten of liggen. echter wou deze dat niet en tillen vanaf de stoel was in dit geval een optie want meneer was best zwaar. we hebben toen afgesporken dat ie op de stoel mocht blijven zitten maar als wij of hijzelf merkte dat het slechter ging zouden we hem als nog neer leggen  . de wond af gedekt met gazen om het mes heen en een ambulance en politie laten bellen.


nu is mijn vraag. mag je een slachtoffer in dit geval wel gewoon op een stoel laten liggen en hoe hadden we het slachtoffer toch van de stoel af kunnen krijgen?


flappus  niet elke verandering is een verbetering


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2005, 16:49:01
Als iemand het echt niet wil, niet doen. Je het niets aan een ruzie/ worsteling.

Je kan wel blijven praten, maar of dat helpt is een tweede?


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2005, 16:49:53
Als iemand het echt niet wil, niet doen. Je het niets aan een ruzie/ worsteling.

Je kan wel blijven praten, maar of dat helpt is een tweede?

praten is altijd toch een van de belangrijkste dingen zelfs tegen een bewusteloze moet je toch hele verhalen vertellen
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2005, 17:24:59
vertel ons meer over de casus..

Het probleem met een slachtoffer op de stoel, met een mes in de buik, is dat je veel moet manipuleren om het slachtoffer daar uit te krijgen,   En in je eentje is dat al niet goed te doen.. Bij het manipuleren van het slachtoffer kan je dus meer schade toebrengen..

Wat mij betreft voorkom uberhaupt dat een slachtoffer in een stoel komt te zitten..
Maar gaat het slachtoffer ongecontrolleerd uit de stoel.. (valt, ivm met bewusteloosheid) heb je nog meer schade..

Lastige casus..

Gelukkig gaan slachtoffers met een mes in de buik gaan in de praktijk trouwens niet gauw zitten.. en maar eerder liggen..
Was je alleen of met meerdere hulpverleners..

Ik heb het nog niet bij de hand gehad..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2005, 18:09:08
ik was leider en had twee hulpverleners bij me. het slachtoffer zat al toen we in de box kwamen. heb de een hulpverleneder op het andere slachtoffer gezet die had namelijk snijwonden en me andere op het mes in de buik
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2005, 18:11:19
Als deze meneer nog bij bewustzijn is zou ik het niet doen. Op de bekende manier het mes fixeren, en de ambulance afwachten. Mocht deze man het bewustzijn verliezen, dan zou ik hem wel uit de stoel halen. Is het geen idee om dan de stoel *voorzichtig* en gecontroleerd naar achter te laten hellen, op de grond te leggen en de stoel vervolgens langzaam wegtrekken. Op die manier voorkom je zo veel mogelijk bewegingen omdat de rugleuning als steun blijft werken.
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2005, 18:13:06
het mes fixeren hoe bedoel je dat?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2005, 18:13:53
Langs het mes gaasjes, daaroverheen watten en dan zorgen dat het mes geen kant uit kan, met tape of verband.
Arts  www.alphalog.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2005, 18:14:48
oke dat had ik dus ook bedacht maar dan zonder watten
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2005, 18:16:28
Iets prettiger voor al dat bloed... En het vult lekker zodat de druk van je tape/verband beter verdeeld wordt.
Arts  www.alphalog.nl