FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88178 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #240 Gepost op: 9 december 2005, 22:17:05
Ik geloof niet dat je als mod deze berichten ( ;)) op je site wil hebben..... ;D

Wat is er mis met deze plaats? ;D

Sorry.... :-[ Bedoelde dat natuurlijk niet.  ;D Ik bedoelde dat je hier ook discussie kan voeren en niet naar dat........brandweerforum hoeft te gaan..... ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #241 Gepost op: 10 december 2005, 00:40:50
Ze moeten gewoon die loopbaanclausule eruit halen dan heb je denk ik een oplossing waarmee zowel de gemeenten als brandweermensen goed kunnen leven. Brandweerlieden die voor hun 35e als beroepsbrandweerman beginnen hebben dan met hun 55e meer dan twintig dienstjaren en kunnen dus met vervroegd pensioen (FLO genoemd of een andere naam). Gemeenten weten zo wel zeker dat ze alle geïnvesteerde opleidingskosten eruit halen omdat de brandweerman minimaal 20 jaar in dienst zal blijven en vrijwel alle repressieve brandweerlieden kunnen gewoon met hun 55e met pensioen. De enkele mensen die na hun 35e nog bij de brandweer beginnen zitten meestal niet op de repressieve uitruk maar vertegenwoordigen een officiersfunctie, waar behalve leiding plaats incident vooral veel administratieve werkzaamheden toe behoren. Zij zouden naar mijn mening dan wel een paar jaar langer door moeten kunnen. Op deze manier denk ik dat je een mooi compromis hebt. Tippie mijnerzijds......
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #242 Gepost op: 10 december 2005, 11:23:04
Ambulancedienst Utrecht keurt actie brandweer af?? Nee, de heer Versluis keurt de actie af, en dat is dus niet het ambulancepersoneel!!!!!!!!!!!

Welkom en succes in deze strijd.........kunnen we goed gebruiken nu ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #243 Gepost op: 10 december 2005, 11:27:14
Ze moeten gewoon die loopbaanclausule eruit halen dan heb je denk ik een oplossing waarmee zowel de gemeenten als brandweermensen goed kunnen leven. Brandweerlieden die voor hun 35e als beroepsbrandweerman beginnen hebben dan met hun 55e meer dan twintig dienstjaren en kunnen dus met vervroegd pensioen (FLO genoemd of een andere naam). Gemeenten weten zo wel zeker dat ze alle geïnvesteerde opleidingskosten eruit halen omdat de brandweerman minimaal 20 jaar in dienst zal blijven en vrijwel alle repressieve brandweerlieden kunnen gewoon met hun 55e met pensioen. De enkele mensen die na hun 35e nog bij de brandweer beginnen zitten meestal niet op de repressieve uitruk maar vertegenwoordigen een officiersfunctie, waar behalve leiding plaats incident vooral veel administratieve werkzaamheden toe behoren. Zij zouden naar mijn mening dan wel een paar jaar langer door moeten kunnen. Op deze manier denk ik dat je een mooi compromis hebt. Tippie mijnerzijds......

Het uitgangspunt is om de comlete 20 jaar eruit te halen. Gisterenmiddag is er dus overleg geweest (ook op tv te zien geweest) tussen de bonden en een vertegenwoordiging van de brandweerkorpsen die op niets uitgelopen is. De stemming was zeer gespannen en grimmig. De afspraken die daar gemaakt zijn worden morgenvroeg denk ik duidelijk zichtbaar...............

Gisterenavond voor een spoedbijeenkomst van halfnegen tot een uur of elf terug geweest op de kazerne, vanmorgen nog contact gehad en ik voorspel weinig goeds de komende dagen. :-\ Het is nu of nooit min of meer


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #244 Gepost op: 10 december 2005, 11:33:18
Nog even een korte mededeling: in den lande wordt steeds vaker de vraag gesteld waarom de vrijwillige jaren van iemand die beroeps wordt wel meetellen als bezwarende jaren en iemand die vrijwilliger blijft niet. Dit is een scheve verhouding en maakt dus een zwaar onderscheid tussen de vrijwlliger en beroeps.

Daarnaast wordt ook gesproken over de aanstellingseisen voor beide groepen......ik denk dat het tijd wordt dat ook onze vrijwillige collega's zich wat zorgen gaan maken en zich sterk moeten gaan maken om dit probleem de wereld uit te helpen...........het gevolg kan zijn dat met deze bepaling een vrijwilliger straks ook na 20 jaar bedankt is..............ik neem aan dat daar niemand op zit te wachten............


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #245 Gepost op: 10 december 2005, 11:49:56
http://www.ad.nl/binnenland/article82165.ece



Fitte brandweerman mag blijven
Door LEX DE JONGE en JEROEN DE VREEDE

DEN HAAG/ALMERE - Brandweerpersoneel dat na twintig dienstjaren nog fit is, kan gewoon brandweerman blijven.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00027/Soldaten_brandweerka_27984h.jpg
Soldaten verlaten een brandweerkazerne in Amsterdam. Foto ANP
Met die toezegging hebben gemeenten gistermiddag geprobeerd de angel uit het CAO-conflict bij de brandweer te halen.

In Almere stopten de stakers direct met hun wilde acties. ,,Er is binnen de grenzen van het centrale akkoord ruimte om tegemoet te komen aan één van uw belangrijkste bezwaren,’’ zei burgemeester Jorritsma van Almere.

In het akkoord staat dat brandweermensen in principe na twintig jaar bluswerk een andere functie krijgen of elders werk moeten zoeken. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ook een fitte brandweerman van 40 jaar iets anders moet gaan doen. Dit vroege ontslag wekte nog meer de woede van de protesterende brandweerlieden dan de afschaffing van het vroege pensioen bij 55 jaar.

,,Als het medisch mogelijk is, kan personeel gewoon doorwerken,’’ benadrukt ook werkgeversvereniging VNG. De soepele uitleg van het akkoord had gisteravond in Rotterdam en Amsterdam nog geen effect. In de hoofdstad was het personeel woedend over de harde opstelling van de gemeente.

Actievoerders worden gekort op hun salaris en verliezen het recht op de periodieke loonsverhoging per 1 januari. Dat scheelt een brandweerman honderden euro’s per jaar. De handreiking van de gemeenten volgde op een dag met wilde acties in het hele land.

’s Ochtends werden in Den Bosch en Leeuwarden snelwegen bezet. In Den Haag bezetten actievoerders het kantoor van de VNG. In Alkmaar werd het stadskantoor korte tijd bezet.

In Amsterdam was voor de tweede dag het leger paraat. Sinds gistermiddag voeren ook Amsterdamse ambulancemedewerkers actie. Zij rukken alleen nog uit voor spoedgevallen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #246 Gepost op: 10 december 2005, 12:53:32
http://www.nu.nl/news/639922/34/Stakingen_gaan_vijfde_dag_in.html

Stakingen gaan vijfde dag in

Uitgegeven: 10 december 2005 12:02
Laatst gewijzigd: 10 december 2005 12:14
AMSTERDAM - De stakingen van de brandweer gaan de vijfde dag in. In Amsterdam zijn zaterdagochtend alle kazernes operationeel; militairen bemnannen er zeven, in de overige vijf is Amsterdams brandweerpersoneel actief. Actievoerende brandweerlieden zeggen dat zij vrijdag cao-onderhandelaar I. Sjerps van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een voorstel hebben gedaan om het conflict over hun vroegpensioen op te lossen.

Een belangrijke eis is dat uit het onlangs afgesloten cao-akkoord voor gemeenteambtenaren wordt geschrapt dat iemand maximaal twintig jaar als brandweerman- of vrouw mag werken.

"Hoe lang iemand het werk bij de brandweer volhoudt, hangt af van de persoon in kwestie. Zelf heb ik tot mijn 55e zonder problemen doorgewerkt, maar anderen worden op hun 48e afgekeurd", stelt woordvoerder C. Ronner van Brandweer Nederland (vertegenwoordigers van alle korpsen). "Wanneer iemand een tweede carrière begint, moet dat afhangen van zijn gezondheid en gebeuren op basis van vrijwilligheid."

Verbaasd

I. Sjerps van de VNG reageerde zaterdagochtend verbaasd. "Ik heb niets ontvangen. Mij is niets bekend van een nieuw voorstel. Bovendien zijn wij van mening dat wij het best haalbare akkoord hebben." Het akkoord tussen VNG en de vakbonden ligt nu ter beoordeling bij de vakbondsleden. "Wij hebben prima contact met de vakbonden over de stand van zaken, maar er wordt niet opnieuw onderhandeld."

Misverstanden

De onderhandelaar denkt dat er veel misverstanden zijn over het nieuwe akkoord. "Dit is een goede regeling, speciaal voor de brandweer. Er is garantie op werk én inkomen. Mensen worden niet ontslagen."

Brandweer Nederland wil verder dat de uittreedleeftijd voor nieuw aan te nemen personeel vanaf 2006 afhankelijk is van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gewerkt. Daarbij tekent Ronner wel aan dat een werkweek bij de brandweer met 54 uur langer is dan die van een gemiddelde werknemer in Nederland. In de opbouw van vervroegd pensioen moet daarmee rekening worden gehouden.

Overgangsregeling

Voor het huidige personeel moet een overgangsregeling komen. Daarbij moet de uittreedleeftijd bij 55 jaar beginnen, zoals nu, en naarmate iemand minder dan 20 jaar in dienst is langzaam hoger worden.

Brandweer Nederland verwacht een snelle reactie van de VNG, "waardoor de huidige onrust en mogelijke escalatie binnen de korpsen in Nederland weggenomen kan worden". Volgens Ronner gaan de acties voorlopig door om druk op de ketel te houden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #247 Gepost op: 10 december 2005, 13:38:40
Nog even een korte mededeling: in den lande wordt steeds vaker de vraag gesteld waarom de vrijwillige jaren van iemand die beroeps wordt wel meetellen als bezwarende jaren en iemand die vrijwilliger blijft niet. Dit is een scheve verhouding en maakt dus een zwaar onderscheid tussen de vrijwlliger en beroeps.

Daarnaast wordt ook gesproken over de aanstellingseisen voor beide groepen......ik denk dat het tijd wordt dat ook onze vrijwillige collega's zich wat zorgen gaan maken en zich sterk moeten gaan maken om dit probleem de wereld uit te helpen...........het gevolg kan zijn dat met deze bepaling een vrijwilliger straks ook na 20 jaar bedankt is..............ik neem aan dat daar niemand op zit te wachten............
Ik zei het een paar dagen geleden al zoiets  :-X


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #248 Gepost op: 10 december 2005, 13:42:08
Als ik mijn mening hier neer zet praat er denk niemand meer met me.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #249 Gepost op: 10 december 2005, 14:42:43
Utrecht - Medewerkers van de uitrukdienst van de brandweer Utrecht hebben zich massaal ziek gemeld uit protest tegen de nieuwe CAO. Op dit moment worden de vier kazernes bemand door de nachtploeg.

Vervanging door de dagploeg is voor onbepaalde tijd van de baan. Brandweerman Peter van de Veen erkent dat de brandweer nu minder alert is. Het bestuur van de brandweer Utrecht heeft een crisiscentrum opgezet. 'Zieke' medewerkers kunnen vandaag een bezoekje van de Arbodienst verwachten.

De brandweer Utrecht draaide al zondagsdiensten. Ook elders in het land wordt actie gevoerd. De brandweerlieden protesteren met hun acties tegen de afschaffing van het zogenoemde functioneel leeftijdsontslag in de nieuwe CAO. Ambtenaren met fysiek zware beroepen, zoals brandweerlieden of ambulancepersoneel, konden op hun 55e met pensioen. Vanaf 2006 is dit niet meer mogelijk. Het onlangs afgesloten CAO-akkoord tussen de vakbonden en de gemeente kan de acties niet stoppen, omdat juist dit punt voor brandweerpersoneel onacceptabel is.

Volgens het akkoord mogen brandweermannen maximaal twintig jaar zwaar bluswerk doen. Daarna moeten ze licht werk krijgen. Maar veel brandweermannen geloven niet dat er andere functies voor hen zullen zijn. Ze vermoeden dat ze na twintig jaar zwaar werk op straat komen te staan. Maar die vrees is onterecht, volgens regiobestuurder De Haas van vakbond Abvakabo-FNV.
 
  
De huidige situatie in Utrecht  8)