FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88193 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #360 Gepost op: 11 december 2005, 21:51:41
LAATSTE NIEUWS OP HET PRIKBORD:

Auteur: bozebezorgdebrandweerpartners  (---.adsl2.versatel.nl)
Datum:   11-12-2005 21:46

Vergadering is afgelopen zowel de leden van het landelijk aktie comite alsmede alle bonden zijn overeen gekomen dat er een unanium akkoord is bereikt stakingen worden vanaf nu ingetrokken dit geld voor het hele land.
De 20 jaar is eruit gehaald.



1E REACTIE VAN EEN COLLEGA:

Auteur: We worden genaaid !!!!!!  (145.7.91.---)
Datum:   11-12-2005 21:49

zie mijn naam :o :o :o


Bart S

  • Gast
Reactie #361 Gepost op: 11 december 2005, 22:00:27
2029568 21:58:31 11-12-05   Info brw Arnhem: Akkoord in onderhandelingen over CAO. Vertegenwoordigers brandweer tevreden over resultaat. Alle acties zijn per direct van de baan. Dinsdag worden de akkoorden getekend.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #362 Gepost op: 11 december 2005, 22:04:50
Laten we zeggen dat ik wel redelijk tevreden ben en heb zelf ook niet het idee dat er meer uit te halen valt eigenlijk.........De 20 jaar is volledig verdwenen nu dus lijkt mij niet zo'n verkeerd uitgangspunt.

Komende week zal een nader uitgewerkt akkoord verschijnen. ;)


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #363 Gepost op: 11 december 2005, 22:06:45
Ja 20 jaar is eruit maar ik lees niets over als ik 55 jaar ben ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #364 Gepost op: 11 december 2005, 22:08:02
Ik wil alle beroepsmensen feliciteren met dit behaalde resultaat,het was dus zeker de moeite waard om hier nog eens flink de tanden in te zetten ;)


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #365 Gepost op: 11 december 2005, 22:13:55
Ik wil alle beroepsmensen feliciteren met dit behaalde resultaat,het was dus zeker de moeite waard om hier nog eens flink de tanden in te zetten ;)

Zeg maar gewoon de grootste rode familie van nederland heeft even zijn tanden laten zien ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #366 Gepost op: 11 december 2005, 22:24:16
Ja 20 jaar is eruit maar ik lees niets over als ik 55 jaar ben ???


Rinus ik heb vluchtig via de telefoon vanaf het front begrepen dat de staffel methode er wel in blijft en dus aan de hand van het aantal dienstjaren en de levensloopregeling bepaald wordt tot hoelang je door moet werken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #367 Gepost op: 11 december 2005, 22:35:35
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=663752/sc=46526f

Acties brandweer voorbij
Gepubliceerd op zondag 11 december 2005
De wilde acties van brandweerlieden tegen het principeakkoord voor een nieuwe cao zijn voorbij. Dit is de uitkomst van een bijeenkomst in Amsterdam van brandweerlieden uit het hele land. Ook ambulancemedewerkers, die eveneens aanwezig waren, stoppen met de acties.

"We hebben een goed gevoel over de aanvulling op het akkoord dat de vakbonden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zondagmiddag overeenkwamen. We roepen onze collega's op te stoppen met de acties", aldus een woordvoerder van de brandweerlieden.

Aanvulling
Vakbonden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bereikten zondagmiddag overeenstemming. De VNG omschreeft het als een laatste concessie op voorwaarde dat de brandweerlieden hun acties beëindigen.

De aanvulling houdt in dat zittend personeel langer dan twintig jaar mag blijven doorwerken als brandweerman, als dat medisch verantwoord is. De verplichting om na twintig jaar van loopbaan te veranderen was een van de knelpunten in een principeakkoord dat bonden en VNG eerder sloten. Onder brandweerlieden stuitte dat op grote weerstand.

FLO-regeling
De brandbestrijders voeren al bijna een week actie tegen de afschaffing van de FLO-regeling, waardoor ze op hun 55e konden stoppen met werken. Brandweerlieden behoren samen met onder meer ambulancepersoneel tot de werknemers met zware beroepen, die tot nu toe gebruik konden maken van het functioneel leeftijds ontslag (FLO). Volgens de wet mag dit niet meer in 2006, waardoor de vakbonden en werkgevers gedwongen waren om de regeling af te schaffen en een andere voorziening te treffen.

Reactie bradnweer
De brandweer heeft "gematigd positief" gereageerd op de nieuwste cao-afspraken die de vakbonden zondagmiddag overeenkwamen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat liet een woordvoerder namens de actievoerende brandweerlieden weten.

Volgens hem komen zondagavond vertegenwoordigers vanuit het hele land om 20.00 uur bijeen in Amsterdam om te praten over hoe ze nu verder moeten. "Ik verwacht dat we vanavond laat met een eindconclusie zullen komen", aldus de zegsman. "Laten we hopen dat dit akkoord zo goed is dat we ons erin kunnen vinden." Dat zou kunnen betekenen dat aan de wilde acties, die afgelopen week een hoogtepunt bereikten, een einde komt.

Ziekmeldingen
De ochtendploeg van de brandweer in Den Bosch heeft zich zondag bij wijze van protest tegen de nieuwe cao ziek gemeld. Dat liet een woordvoerder van de brandweer zondag weten. Ook in Amsterdam meldde zich zondag een aantal brandweermensen ziek. Dit waren er minder dan zaterdag.

De actie in Den Bosch heeft volgens de woordvoerder van het korps geen gevolgen voor de brandveiligheid omdat de spuitgasten die de afgelopen 24 al werkten, blijven zitten en de dienst overnemen. "Dat is geen prettige situatie maar we steunen onze collega's'', zei een van de brandweerlieden.

De brandweer in Den Bosch voerde deze week al eerder actie. Vrijdag stremden brandweerlieden het verkeer op snelwegen rondom de stad door met brandweervoertuigen langzaam over de wegen te rijden.

Leger
In Amsterdam zijn zondag volgens een woordvoerder van de hoofdstedelijke brandweer alle twaalf kazernes bezet. Eigen personeel bemant er vijf en militairen zes. Eén kazerne heeft een gemengde bezetting van Amsterdamse brandweerlieden en militairen. Gisteren was die laatste brandweerpost nog alleen door militair personeel bemand, maar omdat er zondag meer eigen personeel aan het werk ging, is de bezetting nu gecombineerd.

De steden Rotterdam en Amsterdam hebben Defensie gevraagd de inzet van militair personeel om de brandweer bij te staan te verlengen. Dat lieten de woordvoerders van beide korpsen zondag weten.

In eerste instantie zouden de militairen in Rotterdam, die vanaf vrijdag kazernes in de stad bemannen, tot maandagochtend worden ingezet. Maar omdat het volgens de brandweer nog onduidelijk is wanneer de acties tegen het cao-akkoord ophouden, is Defensie nu gevraagd de militairen tot dinsdagochtend 08.00 uur in de stad te houden. In Amsterdam zouden de militairen eigenlijk tot maandagmiddag blijven.


ltdoka

  • Gast
Reactie #368 Gepost op: 12 december 2005, 06:17:00
Gefeliciteerd met het resultaat  8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #369 Gepost op: 12 december 2005, 09:40:11
Brandweerlieden melden zich beter

AMSTERDAM (ANP) - De eerste brandweerlieden hebben zich maandagochtend beter gemeld. De brandweer in Amsterdam en Rotterdam had nog geen duidelijk beeld van aantallen, maar de kazernes lopen langzaam vol met eigen personeel, aldus een woordvoerder.


De brandweer in Amsterdam heeft defensiepersoneel voor de zekerheid toch laten komen. Vijf kazernes zijn bemand met eigen medewerkers, zeven met militairen.

Zondag stelden de vakbonden en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een nieuwe tekst op voor de cao. Brandweerlieden riepen collega's op om met hun acties te stoppen.