FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88184 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #410 Gepost op: 13 december 2005, 18:18:11
brief van de Amsterdamse commandant..... :-X :-X Deze meneer is ECHT goed bezig!!!  ;)

Van: http://www.kazerneosdorp.web-log.nl/

"Geachte heer...,

Op 6, 7 of 8 december heeft u zich ziek gemeld. Omdat uw ziekmelding op dezelfde dag samen ging met de ziekmelding van het overige uitrukpersoneel, is bij mij het sterke vermoeden gerezen dat uw ziekmelding verband houd met het recente akkoord over de CAO gemeenten en in het bijzonder de regeling over de FLO. Hiermee is het vermoeden dat u uw ziekte heeft voorgewend bevestigd. En constanteer ik dat, vanwege het collectieve karakter van de ziekmelding, u de ziekmelding heeft gebruikt als stakingsmiddel.
Om hierover meer zekerheid te krijgen heb ik besloten uw ziekmelding nog dezelfde dag door de bedrijfsarts te laten onderzoeken. Deze heeft vastgesteld dat uw ziekmelding niet terecht was.
Vervolgens heeft u zich op het werk gemeld.

Op grond van artikel 541, aanhef en onder c van het Ambtenarenreglement Amsterdam (ARA) heb ik daarom besloten de niet gewerkte uren op uw bezoldigingin te houden.

Op 5 november 2005 heeft reeds een soortgelijke actie plaatsgevonden. Naar aanleiding hiervan heb ik via de FLITS (noot: wekelijks nieuwsblaadje dat verspreid wordt in de kazernes) van 10 november 2005 bekend gemaakt dat een 'actie als deze en vergelijkbare acties in de toekomst niet meer worden getolereerd'. Het feit dat u uw ziekte hebt voorgewend, zowel als het enkele feit dat u mijn hiervoor genoemde waarschuwing hebt genegeerd, betekent dat u zich schuldig heeft gemaakt aan plichtsverzuim in de zin van artikel 204 van het ARA.

Ik heb voornemens u hiervoor straf op te leggen. Bij het bepalen van de hoogte van de straf heb ik met de volgende omstandigheden rekening gehouden.

Primair ben ik van oordeel dat door uw onterechte ziekmelding een risicovolle situatie dreigde te ontstaan. Slechts door de uitzonderlijke maatregel, te weten inzet van brandweerlieden werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Defensie, is voorkomen dat een situatie is ontstaan waardoor zelfs de basis brandweerzorg niet gewaarborgd zou zijn. Uw actie heeft het aanzien van de dienst en de gemeente geschaad.

Daarnaast het ik laten meewegen dat u via de verspreiding van FLITS van 10 november 2005 de ernst van de situatie had moeten beseffen en gewaarschuwd was voor de consequenties van herhaling.

Tot besluit heb ik u in mijn brief van 7 december 2005 uitdrukkelijk opdracht gegeven beschikbaar te zijn voor het vervullen van regulier werk.

Rekening houdende met deze omstadigheden ben ik voornemens u de straf van vermindering van het recht op vakantie met een dag conform artikel 1003, eerste lid, aanhef en onder c van het ARA op te leggen.

Alvorens ik hierover definitief een besluit neem, wil ik u in de gelegenheid stellen tegenover een Commissie uw zienswijze te geven.

Dit kan mondeling tijdens een verantwoordingsgesprek, waarvoor u nog deze maand een uitnodiging krijgt.
Indien U zonder enig bericht vooraf niet verschijnt voor het verantwoordingsgesprek, ga ik er vanuit dat u afziet van uw recht een verantwoording af te leggen. In dat geval zal ik een besluit nemen op grond van de bovenstaande informatie.

Hoogachtend,
Commandant Brandweer Amsterdam

Ing. C. te Boekhorst.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #411 Gepost op: 13 december 2005, 18:22:22
Gemeente Spijkenisse. Ze weten wel hoe je in conflict situaties moet reageren.........  :-X :-X :-X :-X

Link: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=50292&t=50288

Auteur: Spijkenisse  (---.adsl.xs4all.nl)
Datum:   13-12-2005 17:26

Geachte ...
Dinsdagmorgen 6 december 2005 werd de brandweerleiding geconfronteerd met een massale ziekmelding van de A-ploeg welke die morgen had moeten aanvangen. De A-ploeg is die ochtend vanwege het belang van de dienst gesommerd om zich te melden op de werkplek, waaraan zij in de namiddag gevolg hebben gegeven.
Hedenmorgen werd de brandweerleiding wederom geconfronteerd met een actie. Dit keer werd door de B-ploeg, zonder dat voor het gebruik van gemeentelijke eigendommen toestemming was van de brandweerleiding, met wagens van de brandweer (langzaam) door de gemeente gereden.
Ik neem aan dat deze acties te maken hebben met de recente ontwikkelingen inzake de FLO-discussie en dat bovenstaande een uiting van protest is. Protest in de vorm van een wilde actie, terwijl overleg tussen werkgevers en werknemers volop plaats vindt. Ik acht dit dan ook onverstandig en onjuist. U stelt mij daarin behoolijk teleur. Bovendien schaadt het het vertrouwen in de continuiteit van de brandweerzorg.
Ik heb geconstateerd dat beide ploegen niet de zwaarwegende procedureregels in acht hebben genomen die gelden voor dit soort acties, zoals bijvoorbeeld de aanzegging van deze actie, waarbij vooraf de vorm, omvang en de duur bekend had moeten worden gemaakt.
Volgen artikel 15:1:1 van de Nadere arbeidsvoorwaardenregeling (NAV) is de ambtenaar gehouden zijn betrekking nauwgezet en ijverig te vervullen en zich ook overigens te gedragen zoals een goed ambtenaar zich betaamt. Bovengenoemde acties worden gezien als plichtsverzuim zoals bedoeld in artikel 16:1:1, lid 2 van de NAV.
Het college zal voorgesteld worden om voor de periode dat men heeft deelgenomen aan deze acties de bezoldiging te houden. Tevens zal het college voorgesteld worden zich te beraden over eventuele disciplinaire maatregelen welke varieren van een schriftelijke berisping tot en met ontslag.
Tot slot ben ik van mening dat van de medewerkers van de brandweer verwacht mag worden dat de veiligheid van de burger altijd op de eerste plaats staat. Daarom deel ik u mede dat toekomstige wilde acties, niet getolereerd zullen worden.
Hoogachtend,
........
Gemeentesecretaris.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #412 Gepost op: 13 december 2005, 18:54:18
Dat zijn zware brieven Palmpie en beloven weinig goeds....... :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #413 Gepost op: 13 december 2005, 18:56:20
Dat zijn zware brieven Palmpie en beloven weinig goeds....... :-X

Het gaat er een beetje op lijken of ze vlam in de pan met water gaan blussen....... :-X :-X :-X

En mensen bij de brandweer weten wat er dan gebeurdt!!!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #414 Gepost op: 13 december 2005, 18:57:41
Ja maar al te goed......en dat terwijl er woensdag en donderdag nog overlegd wordt in Amsterdam en er bij mijn weten ook nog gewacht wordt op de definitieve tekst van het akkoord.......... :-X :'(


ltdoka

  • Gast
Reactie #415 Gepost op: 13 december 2005, 20:22:17
Als ze dat doorzetten wordt het vast geen witte kerst, veel te warm....... of zijn het voorbeelden van brandjes blussen met benzine ???


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #416 Gepost op: 13 december 2005, 22:10:04
Het is wel duidelijk, de stakingen hebben nagenoeg niets opgeleverd (er zitten zoveel addertjes onder het gras) en nu wordt er gekort en dagen ingehouden, je wordt aan alle kanten genaaid, zou mij verbazen als dit geen gevolgen heeft voor de toekomst!
Nemo me impune lacessit


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #417 Gepost op: 14 december 2005, 08:09:52
Ga ik toch even de 'advocaat van de duivel' spelen. Niet gelijk gaan schelden a.u.b.

Brandweermensen mogen niet staken en hebben dat door zich massaal ziek te melden, terwijl ze dat niet waren, toch gedaan. Hoe begrijpelijk de actie ook was: zo vreemd is het dan toch niet als ze daarvoor verlof moeten inleveren e.d.? Men heeft slechts met kunstgrepen de basis brandweerzorg deels kunnen verzekeren. Door de massale staking hebben brandweermensen de veiligheid dus indirect in gevaar gebracht.

Ook snap ik best dat de burgemeester van Spijkenisse pissig is. Brandweermensen plakken het gemeentehuis vol, hij vordert ze de troep op tre ruimen en hij krijgt een spreekwoordelijke dikke vinger terug. Dan krijg je dat mensne zich gaan ingraven en met gelijke munt (dikke vinger) terug reageren.

Voorts snap ik niet waarom er zo minachtend wordt gedaan over vrijwilligers die evt. hadden willen invallen bij calamiteiten of over de defensiemedewerkers. Wat hadden de stakende mensen dan liever gezien? Dat er bij een brand helemaal niemand uit zou rukken en daarom burgers gevaar hadden gelopen?? Een rechtgeaarde brandweerman wil dat toch niet?

Ik sta achter de reden van de acties, laat ik daar duidelijk in zijn!!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #418 Gepost op: 14 december 2005, 11:46:03
Kreeg van de week dit in mijn mailbox:

Citaat
##################    BRANDWEER IN ACTIE    ####################
>
>
> GEACHTE BURGER,
>
> U vraagt zich misschien af waarom wij actie voeren?
>
> Graag leggen wij u dat uit.
>
> Een brandweer man werkt 54 uur gemiddeld per week, in een 24 uurs
> ploegendienst! (dat is dus 1,5 x 36uur)
>
> Een brandweerman werkt gemiddeld 30 jaar bij zijn korps, van 25 tot 55
> jaar.
>
>
> HIJ WERKT DUS 15 JAAR EXTRA IN 30 JAAR!
>
> Nu wil onze werkgever ons na 20 dienstjaren een andere baan geven,
> en dan tot 65 jaar doorwerken.
> In die 20 jaar werken wij dus 30 jaar ten opzichte van een andere
> werknemer.
>
>
> DAT IS NIET TE ACCEPTEREN!!!!!!
>
> MAAR OOK VOOR U NIET, BESTE KLANT!
>
> Uw veiligheid, die wij u bieden, staat enorm onder druk.
> Wij leren ons vak theoretisch op de brandweerschool.
> En in de praktijk, leren wij het toe te passen, het te beheersen en de
> gevaren te onderscheiden...
> VAN ONZE OUDERE COLLEGA.
>
> Dat is nu dus niet meer als de plannen doorgaan!!!!
> Daarmee kunnen we niet meer de zorg en kwaliteit leveren die u van ons
> verwacht.
>
> WIJ VRAGEN UW STEUN EN BEGRIP VOOR ONZE ACTIE.
>
> *************************************************************************
> STUUR DEZE MAIL DOOR NAAR ZOVEEL MOGELIJK MENSEN ZODAT IEDEREEN WEET
> WAAROM
> DE BRANDWEER ACTIE VOERT.
>
> ALVAST BEDANKT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #419 Gepost op: 14 december 2005, 13:04:59
ja die kreeg ik ook, zal ik em nu nog doorsturen?????
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !