FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 89046 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #450 Gepost op: 20 januari 2006, 23:55:10
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=675131/sc=35e878

   

'Kamer wil voor zichzelf zorgstelsel compenseren'

Gepubliceerd op vrijdag 20 januari 2006
DEN HAAG (ANP) - De SP is verbijsterd over een plan van Tweede Kamerleden om negatieve inkomenseffecten door het nieuwe zorgstelsel voor zichzelf te compenseren. ,,Dit is werkelijk schaamteloos", aldus SP-Kamerlid Kant vrijdag.

,,Door het nieuwe zorgstelsel gaan veel groepen er flink op achteruit. Een Kamermeerderheid laat hen in de kou staan, maar wil de achteruitgang wel voor zichzelf compenseren? Dit is niet uit te leggen."

Kant baseert zich op een brief van de zogeheten commissie Emolumenten, waarin vier Kamerleden onder voorzitterschap van VVD'er Hofstra zich bezighouden met de beloning van de politici in Den Haag. Deze adviescommissie schrijft in de brief aan Kamerleden dat het begin februari met minister Remkes (Binnenlandse Zaken) spreekt ,,over de wijze waarop en de omvang waarmee'' negatieve effecten gecompenseerd kunnen worden met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006.

Tekortschietende zorgtoeslag

Net als voor veel ambtenaren en werknemers die particulier verzekerd waren tot dit jaar, valt volgens Kant ook voor Kamerleden de tegemoetkoming in zorgkosten weg. Ook moeten de politici ,,net als andere zelfstandigen'' 4,4 procent inkomensafhankelijke ziektekostenpremie gaan betalen. ,,Vooral bij kleine zelfstandigen komt dit hard aan en voor velen schiet de zorgtoeslag tekort. Een Kamermeerderheid heeft daar geen compensatie voor over, maar zelf met hun goede salaris willen ze dat wel.''

Volgens de adviescommissie kunnen Kamerleden afhankelijk van hun situatie er maandelijks qua inkomen er netto circa 100 tot 400 euro op achteruitgaan. De commissie legt adviezen voor aan het presidium van de Tweede Kamer, waarin alle politieke partijen zitten. Hier wordt vervolgens bekeken of een voorstel voldoende wordt gesteund in de Kamer en volgens Kant zal de SP hier dan ook proberen een stokje te steken voor de compensatieplannen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #451 Gepost op: 24 januari 2006, 23:43:44
http://www.abvakabofnv.nl/cao/bericht/grote_meerderheid_voor_nieuwe_cao_gemeenten/

Grote meerderheid voor nieuwe cao Gemeenten

Op verschillende plaatsen zijn bijeenkomsten en ledenvergaderingen gehouden; bij de brandweer zijn aparte bijeenkomsten georganiseerd. Daarnaast konden leden hun standpunt kenbaar maken via internet en de antwoordbon uit de cao-krant. Uit al die peilingen kwam naar voren dat 72,5% voor het cao-akkoord heeft gestemd. De LAC Gemeenten (landelijke advies commissie van kaderleden die besluit over het resultaat) heeft dan ook besloten in te stemmen met het onderhandelingsakkoord; er kan wat ons betreft worden getekend. De andere bonden en VNG beslissen aan het eind van deze maand.

Een ruime meerderheid is dus voor het akkoord, maar uit de reacties van tegenstemmers is wel gebleken dat het een moeilijk akkoord is. Dat is ook niet verwonderlijk, want de onderhandelingen hebben sterk in het teken gestaan van de negatieve gevolgen van het regeringsbeleid. Twee onderwerpen stonden met stip bovenaan bij tegenstemmers: het overgangsrecht FPU-gemeenten en het ontbreken van een specifieke regeling voor 50 tot 56-jarigen.
Overgangsrecht FPU-gemeenten

Op grond van de fiscale wetgeving en het ABP-akkoord was de gemeentelijke aanvulling op FPU alleen nog mogelijk voor medewerk(st)ers van 56 jaar en ouder. Maar het is eenvoudig niet te betalen om de aanvulling voor deze groep volledig in stand te houden n daarnaast een nieuwe regeling te creëren voor iedereen jonger dan 56 jaar. Daarom was een mix nodig van overgangsrecht met een aflopende aanvulling en een nieuwe regeling via de levensloop met een werkgeversbijdrage.
50 tot 56-jarigen

Door middel van de werkgeversbijdrage in de levensloopregeling kan iedereen sparen voor extra verlof of een aanvulling op zijn pensioenuitkering. Wij hebben ons sterk gemaakt voor een extra werkgeversbijdrage voor de 50 tot 56-jarigen, omdat zij een relatief korte spaarperiode hebben. De werkgevers waren daartoe absoluut niet bereid. Dat is een minpunt in het akkoord. Zijn er mogelijke alternatieven? Zelf bijsparen in geld is voor lang niet iedereen mogelijk, maar inleg van een aantal vrije dagen, bijvoorbeeld leeftijdsverlof, wellicht wel. Met inleg van een paar dagen is een vergelijkbare uitkomst mogelijk als voor collega’s van 56 jaar. Binnenkort zullen wij dit en een aantal andere elementen rond FPU en levensloop nader toelichten in een nieuwsbrief.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #452 Gepost op: 26 januari 2006, 21:01:26
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=51352&t=51352

Collegae,

Op dit moment is binnen brandweer Nederland de discussie gaande over de arbeidstijden en de aangekondigde reparatie van het Arbeidstijdenbesluit brandweer.

Voornamelijk de zogenaamde Opt - Out regeling roept de nodige vragen op.

Om te voorkomen dat ieder korps zijn eigen waarheid verkondigd waaruit blijkt dat de Opt - Out regeling de enige mogelijkheid is om de 24-uurs dienst te behouden, hebben wij het initiatief genomen een informatiepunt in het leven te roepen.
Dit om éénduidige informatie betreffende roosters en alles wat hiermee verband houdt te verspreiden binnen brandweer Nederland!


Bent u geïnteresseerd en heeft u vragen, mail naar:

brandweerenarbeidstijd@hotmail.com

Commissie Arbeidstijden Brandweer Rotterdam


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #453 Gepost op: 30 januari 2006, 23:35:11
Shave?????  ???

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/tilburg/article48669.ece

Brandweer berispt
van een verslaggeefster

Zaterdag 28 januari 2006 - Tilburg - De brandweerlieden die betrokken waren bij het valse gasalarm in het gemeentehuis in december krijgen een schriftelijke berisping van het college. Het gaat om de leden van het actiecomité van de Brandweer Tilburg en twee betrokken bevelhebbers.

Op 9 december moest het hele gemeentehuis worden ontruimd vanwege een gasalarm. Achteraf bleek het een protest- actie van het comité Spuit Elf, uit onvrede met de nieuwe arbeidsvoorwaarden voor de brandweersector.
Brandweerlieden hadden lappen stof, doordrenkt met THT verstopt in de luchtroosters van het gemeentehuis. THT is de geurstof die wordt toegevoegd aan aardgas.
Het voorstel om het comité en de twee, toen dienstdoende bevelhebbers te berispen kwam van brandweercommandant M. Appeldoorn.

Schadeclaim
Op 16 december kregen de deelnemers van de actiegroep en de twee bevelhebbers te horen dat er een voornemen lag om hen een disciplinaire straf te geven. Ook werden ze uitgenodigd voor een hoorzitting over de actie. In de hoorzitting op 20 december liet het comité weten dat het bereid is een schadeclaim te betalen aan het bruidspaar dat die dag op het stadhuis wilde trouwen. Het paar moest uitwijken naar het voormalige gemeentehuis van Udenhout.
De gemeente dient geen schadeclaim in voor de gevolgen van de ontruiming van het stadskantoor.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #455 Gepost op: 6 maart 2006, 19:02:46
de groene mannetjes zijn ook de klos....  :-X

http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=76357

Origineel persbericht.

Defensie en de Centrales van Overheidspersoneel hebben vandaag een resultaat bereikt over
de arbeidsvoorwaarden voor defensiepersoneel. Het onderhandelingsresultaat heeft een
looptijd van 1 januari 2004 tot en met 31 december 2006.

De belangrijkste afspraken zijn:

. De salarissen van het defensiepersoneel worden per 1 januari 2006 verhoogd met 2,2
procent. Daarnaast ontvangt het personeel over de jaren 2004, 2005 en 2006 een eenmalige
uitkering per jaar van 0,8 procent;
. De ontslagleeftijd voor militair personeel wordt verhoogd naar - in het algemeen . 60
jaar. De invoering vindt plaats in aansluiting op de in de arbeidsvoorwaardenovereenkomst
2000-2001 afgesproken overgangsperiode. Dat betekent een stapsgewijze ophoging in de
periode tussen 2015 en 2021;
. In aanvulling hierop zijn partijen overeengekomen dat voor de militair waarvoor de
ontslagleeftijd 58 jaar of hoger is, geldt dat van de tijd dat hij/zij is uitgezonden
geweest (te rekenen vanaf 1 januari 2002) een kwart in mindering wordt gebracht op de
ontslagleeftijd, maar deze kan niet lager zijn dan 58 jaar;
. De ontslagleeftijd in het kader van functioneel leeftijdsontslag voor burgerpersoneel
wordt aangepast: de ontslagleeftijden van 55 en 60 jaar vervallen en worden verhoogd naar
60 en respectievelijk 62 jaar. De invoering vindt stapsgewijs plaats in de periode
2010-2022;
. Verder is overeenstemming bereikt over onder andere maatregelen op het gebied van de
vergoedingen voor dienstreizen en woon-werkverkeer en voorzieningen voor personeel
geplaatst in het buitenland.

In februari waren er al afspraken gemaakt over onder meer de tegemoetkoming in de
ziektekosten, loondoorbetaling bij ziekte en een verhoging van de uitzendtoelage.

De vier centrales zullen het resultaat voorleggen aan de achterban. In totaal werken bij
de sector Defensie ca. 65.000 mensen.


rinus1800

  • Gast
Reactie #456 Gepost op: 15 maart 2006, 23:55:05
Bezoek aan Rotterdam van de landelijke commissie ABVA-KABO om de taakspecifieke test te bekijken!!

http://rapidshare.de/files/15605363/Bezoek_landelijke_commissie_ABVA-KABO.wmv.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #457 Gepost op: 16 maart 2006, 23:25:41
Worden de groene mannetjes straks ook ziek?? ??  ;D

http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=76855

Dit is een origineel persbericht.

Persbericht van de Nederlandse Officieren Vereniging inzake
Concept-Arbeidsvoorwaarden-akkoord 2004-2006 Sector Defensie

's-Gravenhage, 16 maart 2006 - Werkgever Defensie en de centrales hebben op 6 maart een
concept overeenkomst voor het arbeidsvoorwaardenbeleid 2004-2006 voorgelegd. De
Nederlandse Officieren Vereniging streeft naar een goed functionerende
defensieorganisatie die voor haar taken is berekend en past in de samenleving van nu en
morgen.

Daarom verwacht de NOV arbeidsvoorwaarden die een redelijke verdeling van lasten en lusten
over het krijgsmachtpersoneel laat zien; een verdeling die past bij de bijzondere positie
van de militair en de daaruit voortvloeiende zorgplicht van defensie. Het voorgelegde
concept vertoont nog gebreken die moeten worden hersteld.

De verhoging van de ontslagleeftijd is een van de knelpunten. De NOV mist een objectieve
en redelijke rechtvaardiging om niet alle militairen van de marine, landmacht, luchtmacht
en marechaussee gelijk te behandelen. De NOV is het wel eens met differentiatie van
leeftijdsontslag per categorie.

De NOV meent dat het leeftijdsontslag voor de categorie soldaten, korporaals, sergeanten,
sergeanten-majoor en adjudanten onderofficieren van de landmacht, luchtmacht en
marechaussee vanaf 2018 net als voor schepelingen van de marine op 55 jaar moet liggen.
De NOV vindt ook dat er maar één leeftijdsontslagregeling voor subalterne
officieren moet zijn: de subalterne landmacht-, luchtmacht- en marechaussee-officier moet
net als de subalterne marineofficier op 57 jaar met leeftijdsontslag. Dit doet meer recht
aan de gewenste verjonging en vereenvoudigt de planning van de vulling van de
organisatie. En het maakt duidelijk dat werkgever en werknemers gelijke voorwaarden gaan
scheppen voor te onderscheiden categorieën militairen zoals de saamhorigheid
vereist.

De NOV vindt het onjuist dat de werkgever in de toekomst uitsluitend met academisch
gevormde officieren afspraken wil maken over een individueel ontslagmoment tussen 60 en
65 jaar. De NOV vindt dat de werkgever kan en mag spreken met elke hoofd- of
opper/vlag-officier over eventueel uitstel van leeftijdsontslag. Op de voorwaarde dat
geen wildgroei ontstaat: de organisatie en formatie moeten voorzien in functies die de
oudere militair goed kan vervullen (een zogenaamd ouderenbeleid dat ook criteria voor
uitzendbaarheid dient te bevatten ontbreekt nog). Defensie moet aantonen dat langer
dienen inderdaad doeltreffend en doelmatig is voor het goed functioneren van de
krijgsmacht.

De korting op de ontslagleeftijd met een kwart van de uitzendduur voor vredesmissies en
humanitaire missies met een maximum van twee jaren wil het voorlopig akkoord laten tellen
vanaf 1 januari 2002. En alleen voor militairen die met 60 jaar met leeftijdsontslag gaan.
De NOV noemt dit voornemen arbitrair. Het doet onvoldoende recht aan de militairen die al
in de jaren negentig zijn uitgezonden voor zulke missies. De NOV meent dat de aftrek moet
gaan tellen voor alle uitzendingen vanaf 1 januari 1991.

De NOV meent dat er geen objectieve en redelijke grond is om de lasten van de nieuwe
ziektekostenverzekering en het afschaffen van de ZVD het sterkst af te wentelen op de
gepensioneerden. En de NOV meent ook dat de militairen die langer dan een jaar ziek zijn
- dat is minder dan 1 procent van het totaal - niet sneller beter worden indien zij
slechts 70% van hun salaris krijgen. Hier wordt algemene regelgeving bedoeld voor andere
categorieën in de samenleving domweg toegepast op militairen. De NOV roept werkgever
en centrales op de zorgplicht en de bijzondere positie van de militair meer recht te doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #458 Gepost op: 19 maart 2006, 20:49:20
http://www.ad.nl/binnenland/article215934.ece

‘Salarisverhoging minister kan later’

DEN HAAG - Wat premier Balkenende betreft hoeft niet per se in deze regeringsperiode al beslist te worden dat...

Minister-president Jan-Peter Balkenende. FOTO ANP
...de ministers in een volgend kabinet meer gaan verdienen. Zelf ziet hij ‘ alle reden tot aanpassing’, maar de minister-president wacht af wat de Tweede Kamer wil.

Het kabinet wil de aanbevelingen van de commissie-Dijkstal opvolgen om de salarissen van de ministers met zo’n 30 procent te verhogen. Het kabinet-Balkenende wil niet over het eigen salaris beslissen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #459 Gepost op: 17 april 2006, 22:16:03
Ook vrijwilligers moeten er aan gaan geloven!!!  :-X Interessant stuk voor vrijwilligers!

http://www.vng.nl/smartsite.dws?ID=33515

Vrijwilligers bij de brandweer krijgen eervol ontslag op 55-jarige leeftijd. Wat betekent het afschaffen van het FLO voor de vrijwilligers?

Het FLO voor beroepsbrandweerlieden is per 1 januari 2006 afgeschaft. Volgens de rechtspositie krijgen ook vrijwillige brandweerlieden op 55-jarige leeftijd eervol ontslag. Dit is niet geregeld in de algemene FLO-regeling, maar in de aparte rechtspositie voor de vrijwillige brandweer. Het ontslag op 55-jarige leeftijd blijft van toepassing zolang dit in de rechtspositie van de vrijwillige brandweer is vastgelegd. Afschaffing van deze bepaling is onderdeel van een voorstel van het CvA voor modernisering van de rechtspositie vrijwillige brandweer. U kunt hierover meer lezen in onze discussienota (PDF, 92 kB) "Op weg naar een vernieuwde rechtspositie voor vrijwilligers bij de brandweer". Met de hervorming wordt in 2006 een begin gemaakt.



Uit de discussienota:

(...)

In de tweede plaats is de verwachting dat per 1 maart 2004 het Wetsvoorstel gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid, in werking zal treden. Op grond van deze wet is het verboden onderscheid te maken op grond van leeftijd bij aanstelling en bij beëindiging van het dienstverband. Ontslag op grond van leeftijd is toegestaan bij het bereiken van de leeftijd waarop een medewerker recht op AOW heeft, of indien een leeftijdsontslag objectief gerechtvaardigd is door een legitiem doel, en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Leeftijdsgrenzen bij de vrijwillige brandweer kunnen een legitiem doel hebben, zo blijkt ook uit de jurisprudentie. Het betreft hier dan bescherming van de gezondheid en de veiligheid van de brandweerman en derden bij het verrichten van de functie. De vraag die hiermee nog niet beantwoord is, is of het middel van een collectieve leeftijdsgrens daartoe noodzakelijk is. Een individuele keuring is minder verstrekkend en zou mogelijkerwijs ook een passend antwoord kunnen geven op de vraag of een brandweerman op leeftijd nog geschikt is voor zijn functie. Dit oordeel gaf de Hoge Raad in het zogeheten Scheidsrechtersarrest; het stellen van een collectieve leeftijdsgrens werd in dit arrest ontoelaatbaar geacht, omdat een individuele keuring ook tot de mogelijkheden behoorde. Hoe het oordeel van een rechter zal zijn in het geval een vrijwilliger bij de brandweer een beroep doet op dit argument kan niet met zekerheid gezegd worden; duidelijk is wel dat gemeenten met het instandhouden van de leeftijdsgrenzen een risico lopen.

VOORSTEL COLLEGE VOOR ARBEIDSZAKEN
Het CvA stelt voor de leeftijdsgrens te verhogen tot 65 jaar. Het CvA acht het van groot belang en zal zich ervoor inspannen dat er protocollen/richtlijnen voor keuringen van brandweerpersoneel tot stand komen; hiertoe wordt overleg gevoerd met het Ministerie van BZK, Arbo-diensten en andere deskundigen.

(...)

Het kazerneringsprofiel
Het komt met enige regelmaat voor dat vrijwilligers worden ingezet voor langdurige aanwezigheidsdiensten van 12 en/of 24-uur (ter aanvulling of vervanging van het beroepspersoneel). Vrijwilligers worden dan net als het beroepsbrandweerpersoneel gekazerneerd en draaien op die manier mee in de roosters. Voor gemeenten is dit een manier om in het weekend, bij ziekte of tijdens vakantieperiodes toch te voorzien in een voldoende niveau van paraatheid.
Aan kazernering van vrijwilligers kleven enige haken en ogen. De arbeidstijdenwetgeving, die gericht is op de bescherming van de veiligheid en gezondheid van werknemers, legt beperkingen op ten aanzien van het aantal aanwezigheidsdiensten en het aantal arbeidsuren per week; tevens worden regels gesteld omtrent de minimale rust die een medewerker nodig heeft. De arbeidstijdenwetgeving is ook van toepassing op de werkzaamheden van de vrijwilliger; dit betekent dat niet ongelimiteerd gebruik gemaakt kan worden van de diensten van de vrijwilliger. Ten aanzien van vrijwilligers die een fulltime hoofdbetrekking hebben moet vastgesteld worden dat daarnaast betrekkelijk geringe mogelijkheden bestaan voor het frequent meedraaien in kazerneringsdiensten. Voor vrijwilligers die geen betaalde arbeid verrichten of dit parttime doen zijn de mogelijkheden wat ruimer.

(...)

Regeling kazernering
Het CvA stelt voor om de uurvergoeding voor de kazerneringsdiensten vast te stellen op 50% van het (bruto) bedrag per uur voor oefenen en cursussen (behorende bij de rang van de vrijwilliger). Indien tijdens de kazernering opgeleid en geoefend wordt, dan geldt voor die tijdsduur de volledige uurvergoeding. Deze regeling geldt voor vrijwilligers. De keuze voor deze wijze van vergoeding sluit aan bij de in de praktijk voorkomende varianten. De vaste jaarvergoeding komt in deze situatie te vervallen, tenzij de kazernering van de vrijwilliger een incidentele situatie betreft, zoals vervanging van een beroepsbrandweerman bij ziekte of vakantie. Deze regeling geldt voor vrijwilligers tot en met de functie van bevelvoerder.

(....)