FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88154 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #460 Gepost op: 18 april 2006, 10:46:27
Waarom zie ik zo weinig reacties van vrijwilligers als het om dit onderwerp gaat ??? ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #461 Gepost op: 18 april 2006, 10:55:09
Waarom zie ik zo weinig reacties van vrijwilligers als het om dit onderwerp gaat ??? ;)

Misschien omdat we er niet afhankelijk van zijn.
Vrijwilliger is voor mij een extraatje, geen verplichting. Kan gewoon mijn hypotheek blijven betalen als ik ermee stop.
Dus als ik op 55 wil stoppen dan doe ik dat gewoon.
 8)
cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #462 Gepost op: 18 april 2006, 19:58:08
Waarom zie ik zo weinig reacties van vrijwilligers als het om dit onderwerp gaat ??? ;)
Ik denk precies zoals Pyro loe,ik heb een andere hoofdwerkgever.En mag ik op m,n 55ste ermee stoppen stop ik op m,n 55ste.Mag ik door tot m,n 65ste dan zal ik wel nader inzien of ik dan nog trek heb om door te gaan  8) ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #463 Gepost op: 18 april 2006, 20:42:03
Dus er zijn maar weinig vrijwilligers die naast hun hoofdbaan, ook uren maken bij de brandweer, instructeur zijn, examens afnemen en weet ik veel wat nog meer en daarbij binnen de marge van 48 uur blijven??


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #464 Gepost op: 19 april 2006, 08:53:34
Volgens mij werkt de gemiddelde mens zo'n 40 uur per week. Zou dus betekenen dat er nog maar 8 uur bij de brandweer gewerkt mag worden. Je kan mij niet wijsmaken dat dit er maar heel weinig zijn. In mijn korps mogen de vrijwiligers een x-aantal diensten meedraaien in de 24 uur. Daarnaast komen de oefenuren, cursusuren, uitrukuren, vergaderuren enz enz nog bij.  Het overgrote deel komt echt boven de 48 uur.

Ed


Harry007

  • Gast
Reactie #465 Gepost op: 20 april 2006, 11:06:15
Volgens mij werkt de gemiddelde mens zo'n 40 uur per week. Zou dus betekenen dat er nog maar 8 uur bij de brandweer gewerkt mag worden. Je kan mij niet wijsmaken dat dit er maar heel weinig zijn. In mijn korps mogen de vrijwiligers een x-aantal diensten meedraaien in de 24 uur. Daarnaast komen de oefenuren, cursusuren, uitrukuren, vergaderuren enz enz nog bij.  Het overgrote deel komt echt boven de 48 uur.

Ed

De grens van 48 uur geld op bepaalde punten weer niet voor zelfstandigen, omdat deze niet onder de atw/atb vallen.
Dus ff als voorbeeldje, er is een vrijwillige postcommandant die 40 uur elders werkt, dan kan dit niet meer, maar is het nu een zelfstandige die voor zichzelf 60 uur werkt, kan hij er mooi bij blijven "vrijwilligen". Corrigeer me als ik dit fout heb.

Greetz

Harry007


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #466 Gepost op: 20 april 2006, 11:55:43
Volgens mij werkt de gemiddelde mens zo'n 40 uur per week. Zou dus betekenen dat er nog maar 8 uur bij de brandweer gewerkt mag worden. Je kan mij niet wijsmaken dat dit er maar heel weinig zijn. In mijn korps mogen de vrijwiligers een x-aantal diensten meedraaien in de 24 uur. Daarnaast komen de oefenuren, cursusuren, uitrukuren, vergaderuren enz enz nog bij.  Het overgrote deel komt echt boven de 48 uur.

Ed

Dat is wat ik dus ook denk Ed ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #467 Gepost op: 20 april 2006, 13:27:14
Volgens mij werkt de gemiddelde mens zo'n 40 uur per week. Zou dus betekenen dat er nog maar 8 uur bij de brandweer gewerkt mag worden. Je kan mij niet wijsmaken dat dit er maar heel weinig zijn. In mijn korps mogen de vrijwiligers een x-aantal diensten meedraaien in de 24 uur. Daarnaast komen de oefenuren, cursusuren, uitrukuren, vergaderuren enz enz nog bij.  Het overgrote deel komt echt boven de 48 uur.

Oke, ik werk 36 u/wk, blijft dus 12 uur voor de "hobby" over.

Ff grof rekenen:
44 weken (ik neem maar 8 weken vakantie per jaar) x 12 uur = 528 uur.

150 uitrukken van 1,5 uur (we zijn maar een klein korpsje, de meeste automaatjes zullen bij een ieder niet zo lang duren) 150 x 1,5 uur = 225 uur.
Oefenen volgens leidraad 80 uur
Vergaderingen 1x per maand: 12 x 2 uur = 24 uur
Cursus 44 avonden x 3 uur = 132
3 wedstrijden x 8 uur = 24 uur.

Mmmm.. totaal nu 485 uur
Geef mij even aan wat ik verkeerd reken  ???

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #468 Gepost op: 23 mei 2006, 00:06:12
http://www.vng.nl/smartsite.dws?ID=57740

STAND VAN ZAKEN UITWERKING CAO-AFSPRAAK FLO
   

In de CAO 2005-2007 zijn afspraken gemaakt over een nieuwe regeling die de FLO-regeling vervangt. De afspraak bestaat uit een aantal onderdelen die alle nadere uitwerking behoeven. Het CvA is met de bonden intensief in overleg over deze nadere uitwerking. Met de bonden is een planning gemaakt over de uitwerking van de CAO-afspraak. Onderstaand is ook aangegeven wanneer partijen verwachten dat de informatie naar gemeenten wordt gestuurd.

 

Nieuw personeel

Voor personeel dat vanaf 1 januari jl. in dienst is getreden in een bezwarende functie is afgesproken dat werkgever en werknemer gezamenlijk een loopbaanplan opstellen dat tot doel heeft dat de medewerkers na 20 jaren te hebben gewerkt in de bezwarende functie, een andere functie kan gaan bekleden. In de CAR-UWO wordt een hoofdstuk opgenomen dat de rechten en plichten behorende bij dit loopbaanplan regelt. Op dit moment liggen de conceptartikelen voor bij de bonden. Partijen streven ernaar om deze teksten uiterlijk in juni naar gemeenten te sturen.

 

Personeel dat op 31 december 2005 werkzaam was in een bezwarende functie

Voor personeel dat op 31 december 2005 werkzaam was in een functie die recht gaf op FLO-ontslag is overgangsrecht afgesproken. Het overgangsrecht bevat een aantal elementen. Welke elementen op een medewerker van toepassing zijn, is afhankelijk van het aantal dienstjaren dat de medewerker al in de functie werkzaam was en van het feit of de functie daadwerkelijk bezwarend was. Voor een beschrijving van het overgangsrecht per groep wordt verwezen naar het onderhandelaarsakkoord van 6 december 2005 en de aanvulling daarop van 11 december 2005.

Op dit moment ligt een deel van de conceptartikelen over de inhoud van het overgangsrecht voor bij de bonden. Deze artikelen regelen het recht per groep medewerkers. Partijen streven ernaar om deze teksten uiterlijk in juni naar gemeenten te sturen. Op zeer korte termijn wordt er met de bonden nader gesproken over een specifiek levensloopreglement voor deze medewerkers. Dit levensloopreglement zal op onderdelen afwijken van het levensloopreglement dat het LOGA inmiddels heeft vastgesteld voor reguliere gemeenteambtenaren. Er wordt naar gestreefd dit specifieke levensloopreglement ook in juni te kunnen versturen.

 

De uitwerking van de afspraak over het inkopen van extra ouderdomspensioen voor deze groep medewerkers is nog niet gereed. Hierover vindt nog gezamenlijk overleg plaats met het ABP. De latere uitwerking van deze afspraak heeft geen nadelige gevolgen voor werkgever of werknemer. De eerste persoon die gebruik kan maken van deze afspraak dient zich de eerste jaren niet aan.

In de tweede helft van 2006 zal de uitwerking van dit onderdeel van de CAO-afspraak naar gemeenten worden gestuurd.

 

In de CAO is ook de afspraak gemaakt om een werkgeversbijdrage voor levensloop te geven die het mogelijk maakt om eerder te stoppen met werken. De uitwerking van deze afspraak is technisch gecompliceerd. Partijen zijn momenteel met meerdere levensloopaanbieders in gesprek. Verwacht wordt dat in de tweede helft van 2006 invulling is gegeven aan dit onderdeel van de CAO-afspraak. Op zichzelf heeft deze latere uitwerking geen gevolgen voor de rechtspositie en uitwerking van de afspraken. Wel dienen medewerkers die meedoen aan de spaarloonregeling nu een keuze te maken (zie verder onder NB).

Al in 2006 zal er sprake zijn van een werkgeversbijdrage in levensloop. Of de medewerker deze bijdrage ook daadwerkelijk gebruikt voor levensloop is een individuele keuze. LOGA-partijen raden echter dringend aan dit wel te doen. Deze werkgeversbijdrage maakt het namelijk mogelijk om aan het eind van de loopbaan een periode tot pensioen te overbruggen.

 

NB: Hoewel de precieze invulling van de levensloopafspraak nog niet geheel duidelijk is, moeten medewerkers die in 2006 hebben ingelegd in de spaarloonregeling echter wel ruim voor 1 juli 2006 kiezen of ze de werkgeversbijdrage later dit jaar willen inleggen in levensloop. Omdat deelname aan zowel spaarloon als levensloop in eenzelfde jaar niet is toegestaan, moet de medewerker verzoeken het gestorte spaartegoed over 2006 terug te storten. Gebeurt dit niet dan is levensloopdeelname dit jaar niet mogelijk, hetgeen kan leiden tot substantiële tekorten aan het eind van de loopbaan. LOGA-partijen raden medewerkers dan ook stellig aan om, ondanks dat de levensloopafspraak nog niet is uitgewerkt, het spaartegoed dover 2006 terug te laten storten. Zie hier voor meer informatie.

 

Onderdeel CAO                                            Verwachte uitwerking

CAR-artikelen nieuw personeel                       Juni

CAR-artikelen huidig personeel                       Juni

CAR-artikelen inkoop extra OP                      tweede helft 2006

Levensloopreglement                           Juni

Invulling afspraak werkgeversbijdrage              tweede helft 2006 (nu wel aandacht hiervoor voor mensen die meedoen aan spaarloonregeling)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #469 Gepost op: 23 mei 2006, 00:31:39
Niet alleen in NL gaat het 'fout'  ;D ;D ;D

http://www.allesovergent.be/file.php?a=1&t=1&ID=796

 Brandweer zet stadhuis op stelten
door: reporter 5599, 22-05-2006 23:58    
   
grootletter
      
meer diverse berichten
De Gentse brandweer kwam gisteren aan het stadhuis betogen tegen de nieuwe testen die het stadsbestuur hen wil opleggen. Maar dat liep danig uit de hand, en toen personeelsschepen Marina Hoornaert (SP.a) de actie "crapuleus' noemde, was het hek helemaal van de dam.

Zowat 150 brandweermannen gooiden rookbommen en voetzoekers in de inkomhal van het stadhuis en lieten het brandalarm afgaan. Daardoor kon ook een brandweerwagen ter plaatse komen. Terwijl de stadhuishal helemaal met rook was gevuld, werden ook eieren gegooid. En toen de brandweerwagen ter plaatse was, werd de gevel van het stadhuis nat gespoten. Door het loodglas heen sijpelde water naar binnen, wat ongetwijfeld schade zal nalaten.

Het stadsbestuur was verbolgen over de acties van de brandweer, en liet zelfs 2 politieploegen van de algemene reserve van Brussel overkomen om de brandweermannen buiten te zetten. Toen de Brusselaars arriveerden, was de brandweer echter al lang weg. "Schandalig, crapuleus, ondermaats" waren termen die de schepenen over de actie in de mond namen. "Zijn dat de mannen die onze veiligheid moeten garanderen?"

Aanleiding voor deze hele heisa zijn tests die het stadsbestuur aan de brandweermannen wil opleggen. "Een soort van kwaliteitscontrole waar de burger recht op heeft," zegt Hoornaert. "Om te zien welke brandweerlui bijgeschoold moeten worden, en wie extra moet trainen om fit te zijn." Maar de brandweermannen pikken die testen niet. "Wij worden al getest, wij moeten al sporten, maar als we ons daarbij bezeren, geldt dat niet als arbeidsongeval. Wij kunnen al die taken met onze ogen dicht. De houding van het stadsbestuur getuigt van wantrouwen.

Maar wat bij de brandweerlieden de symbolische druppel was, is: "Hoornaert schildert ons in de pers af als een bende incompetente luierikken, en noemde ons vandaag crapuul. Dat pikken we niet. Wij willen respect, en zijn het beu als pispaal gebruikt te worden.

De tests werden vandaag wel goedgekeurd door de gemeenteraad, en dus mogen we vermoedelijk nog brandweeracties verwachten.