FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88131 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #480 Gepost op: 19 september 2006, 21:21:28
http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=39118

Rotterdamse brandweer voert actie
Zo'n honderd brandweermensen hebben dinsdagmorgen actie gevoerd in Rotterdam.
uitgegeven: 13:09 19-09-2006 gewijzigd: 19:09 19-09-2006

Vanaf de kazerne Baan trok de stoet richting stadhuis om hun steun te betuigen aan vijftien collega's die daar dinsdagmorgen gehoord zijn door de Algemene Bestuurscommissie.

De groep had zich eind vorig jaar ziek gemeld, nadat duidelijk werd dat onder meer het Functioneel Leeftijds Ontslag -FLO- op de helling gaat. De FLO is een regeling waardoor brandweermensen eerder kunnen stoppen met werken.

Volgens de brandweermensen is er geen sprake van collectieve ziekmelding geweest en is er dus niets strafbaars gebeurd.


Audio: 19-09 Brandweerwoordvoerder Ab Streefkerk http://217.149.193.67:8080/ramgen/audio/september2006/19-09-Brandweerwoordvoerder_Ab_Streefkerk.rm

Video: 19-09 Brandweer http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/september2006/19-09-Brandweer.rm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #481 Gepost op: 1 oktober 2006, 19:01:19
Weet je al wat je later kan worden..... :-X :-X :-X

Uit een TNO rapport over loopbaan beleid.


http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Marz/CVA/Ambulancepersoneel/loopbaanbeleid_brandweer.pdf

1 Samenvatting
TNO onderzocht in opdracht van de sociale partners in de gemeentelijke CAOonderhandelingen
hoe loopbaanbeleid bij Brandweer en Ambulance vorm kan krijgen.
We onderzochten herplaatsingsmogelijkheden, loopbaanmaatregelen, succesvol en
minder-succesvol loopbaanbeleid en randvoorwaarden waaraan loopbaanbeleid moet
voldoen. Dit deden we door documenten te bestuderen en interviews te houden. We
spraken met werkgevers en werknemers bij Brandweer en Ambulance. Ook spraken
we met externe werkgevers om van hen te leren hoe loopbaanbeleid vorm kan krijgen.
Kanttekening is dat we weinig interviews bij kleine gemeenten hebben gedaan, waardoor
we geen uitspraken kunnen doen over verschillen tussen grote en kleine gemeenten.
Voorts hebben we ons beperkt tot drie functietypen: brandwacht, ambulanceverpleegkundige
en ambulancechauffeur. Loopbaanbeleid voor werknemers vanaf middenkader
en hoger is in dit rapport buiten beschouwing gebleven.

(...)

Gezien hun competenties zijn er vele functies die goed aansluiten bij brandwachten,
zonder dat ze fysiek en/of psychisch even belastend zijn als hun huidige functies. We
noemen enkele voorbeelden van mogelijke functies, waarbij we benadrukken dat dit
geen uitputtende lijst is:
Binnen de Brandweer:
- Medewerker vergunningen brandveiligheid;
- Medewerker brandpreventie (inspectie en/of controle);
- Medewerker ademlucht;
- Organisator van grootschalige oefeningen;
- Onderzoeker bij de brandweer;
- Instructeur bij opleidingsinstituten van de Brandweer of elders.
Binnen de Gemeente:
- Docent techniek;
- Helpdeskmedewerker;
- Medewerker alarmcentrale;
- Logistieke functie;
- Technische functie;
- Voorman bij de gemeentelijke reiniging of de groenvoorziening;
- Bode in het gemeentehuis;
- Veiligheidsfunctie;
- Medewerker facilitaire dienst;
- Milieuhandhaving;
- Toezichthoudende functies, bijv. bouw- en woningtoezicht;
- Medewerker dienst onderhoud gebouwen;
- Havenmeester;
- Marktmeester;
- Chauffeur.
Buiten de Gemeente:
- Eigen bedrijf op het gebied van brandpreventie/bedrijfshulpverlening;
- Huidige nevenactiviteiten (als zelfstandige) uitbreiden;
- Uitvoerend politieambtenaar;
- Veiligheidsfunctie;
- Medewerker bij bergingsbedrijven;
- ICT- en/of telecommunicatiefunctie;
- Kraanmachinist;
- Treinmachinist;
- Conducteur;
- Perroncoördinator NS;
- Automonteur;
- Schilder;
- Commercieel technisch medewerker;
- Binnenvaart;
- Monteur;
- Chauffeur op bus of vrachtwagen.

(...)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #482 Gepost op: 1 oktober 2006, 20:10:38
En ineens weet je het..............je wordt treinconducteur  ;D ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #483 Gepost op: 30 november 2006, 18:55:38
De officieren mogen dus niet meer met FLO maar moeten gewoon tot hun 65 doorwerken...


http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=61460

Bezwarende functie is bepalend voor FLO-leeftijd officieren en commandanten

Deze pagina toevoegen aan Mijn Favorieten
03.11.2006

Het feit dat een medewerker op 31 december 2005 in een FLO-functie werkzaam was, geeft geen garantie op het overgangsrecht waarin medewerkers op hun oude FLO-leeftijd mogen stoppen. Het CvA adviseert dan ook om overgangsrecht waarbij men op de oude FLO-leeftijd mag stoppen met werken, slechts van toepassing te verklaren voor die functies waarvoor het bezwarende karakter is aangetoond.

Dit onderwerp staat momenteel volop in de belangstelling omdat veel gemeenten bezig zijn met het vaststellen welke brandweerfuncties onder welk deel van het overgangsrecht-FLO vallen. Omdat gebleken is dat dit nog steeds veel vragen oproept, geven wij een korte uitleg en een handreiking.

Overgangsrecht-FLO en loopbaanbeleid
In het onderhandelaarsakkoord van 6 december 2005 zijn de sociale partners overeengekomen het functioneel leeftijdsontslag (FLO) voor onder andere brandweerpersoneel af te schaffen. In de plaats daarvan zijn afspraken gemaakt over het overgangsrecht-FLO voor zittend brandweerpersoneel en beroepsspecifiek loopbaanbeleid voor zittend en nieuw brandweerpersoneel.

Om onder het overgangsrecht en/of het loopbaanbeleid te vallen, moet een medewerker in een functie werken waarvoor op 31 december 2005 het FLO van toepassing was. Onder welk deel van het overgangsrecht iemand valt, is vervolgens afhankelijk van de vraag of de functie daadwerkelijk bezwarend was. Vervolgens wordt gekeken naar de leeftijd van de desbetreffende medewerker.

Het criterium bezwarend
Het feit dat een medewerker op 31 december 2005 in een FLO-functie werkzaam was, geeft dus geen garantie op het overgangsrecht waarin medewerkers op hun oude FLO-leeftijd mogen stoppen.

Doorslaggevend is namelijk of de functie ook daadwerkelijk bezwarend is. De sociale partners hebben dit onderscheid gemaakt vanwege de volgende reden:

Het FLO is eind jaren zestig vastgesteld op basis van een advies van een door het Rijk ingestelde commissie van deskundigen. Vanwege het belastende karakter van verschillende functies bij de brandweer, adviseerde deze commissie verschillende ontslagleeftijden voor ‘lager brandweerpersoneel’, de commandant en de ‘hogere officieren’. Het Coronel Instituut van het AMC in Amsterdam heeft in 2004 wetenschappelijk vastgesteld dat de werkzaamheden van uitvoerend repressief brandweerpersoneel onverminderd belastend zijn voor de gezondheid. De functies van uitvoerend repressief brandweerpersoneel (de ‘manschappen’) vallen dus onder de definitie van bezwarend. De sociale partners hebben echter vastgesteld dat het karakter van de werkzaamheden van officieren en commandanten in de afgelopen veertig jaar ingrijpend is veranderd. Om deze reden hebben de sociale partners bepaald dat officieren en commandanten alleen onder het overgangsrecht en/of loopbaanbeleid vallen als wordt aangetoond dat hun functie daadwerkelijk bezwarend is.

Definitie bezwarend lokaal vaststellen
De sociale partners hebben geprobeerd om in de rechtspositie onderscheid te maken tussen verschillende functies. Na overleg met mensen uit de gemeenten en korpsen bleek echter, dat de functie en het takenpakket van officieren en commandanten sterk per korps verschillen. De sociale partners hebben er daarom voor gekozen om lokaal te laten vaststellen of het om een al of niet bezwarende functie gaat. Als minimale definitie is gegeven dat een bezwarende functie een betrekking is met een hoge belasting,

    * door het frequent draaien van piket of het werken in roosterdiensten,
    * en deelname aan daaruit voortvloeiende werkzaamheden,
    * met als gevolg een verhoogde kans op gezondheidsklachten.

Deze definitie is cumulatief: een functie kan slechts worden aangemerkt als bezwarend, als het aan alle criteria voldoet.

Een functie is dus niet bezwarend, slechts op grond van het feit dat er piketdiensten worden gedraaid, of op grond van het feit dat er wordt deelgenomen aan de uitruk.

Uiteindelijk is bepalend in welke mate de daaruit voortvloeiende werkzaamheden belastend zijn voor de gezondheid. Dit kan alleen lokaal, op basis van de plaatselijke invulling van de functies, worden vastgesteld.

Handreikingen
Het CvA adviseert om overgangsrecht, waarbij men op de oude FLO-leeftijd mag stoppen met werken, slechts van toepassing te verklaren voor die functies waarvoor het bezwarende karakter is aangetoond.


1. Onderzoek Coronel Insituut
Een handreiking daarbij kan worden gegeven door het onderzoek van het Coronel Instituut, dat zich beperkte tot de belasting van uitvoerend personeel, maar niettemin nuttige aanknopingspunten geeft in de vorm van belastende factoren van het brandweerwerk. Lokaal kan worden vastgesteld of de functie van de officier of de commandant dezelfde belastende factoren kent.

2. Uitspraak Centrale Raad voor Beroep
Een andere handreiking is een uitspraak van de Centrale Raad voor Beroep van 31 januari 2005 (LJN: AS3582) over het van toepassing verklaren van het (toenmalige) FLO op de functie van officier van dienst. De CRvB bepaalde:

    * dat er pas sprake is van ‘actieve deelname aan de brandbestrijding’ als het gaat om de ‘fysiek zeer belastende werkzaamheden’ die bij de daadwerkelijke brandbestrijding worden verricht, ‘zoals het - langdurig - dragen van persluchtmaskers en vasthouden van (zware) brandweerslangen, het beklimmen van ladders en het betreden van brandende percelen’;
    * dat het leidinggeven aan, en organiseren en coördineren van brandbestrijding niet onder deze definitie valt;
    * dat het bij het ondergaan van een medische keuring, het volgen van opleidingen voor brandbestrijding en het meedoen aan oefeningen gaat om functievereisten en niet om functiebestanddelen;
    * dat het draaien van piketdiensten op zich geen recht op FLO gaf.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #484 Gepost op: 5 december 2006, 01:35:42
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=114&i=41135&t=41135

B3 stichtingen (RAVU, Twente, Zeeland, NO- Gelderland)

Auteur: Peter (---.ensch1.ov.home.nl)
Datum:   30-11-2006 07:22

Dit is belangrijk voor personeel van de RAVU (Utrecht), RAVZ (Zeeland), Ambulance Oost ( Twente), Ambulancezorg NOG ( Apeldoorn-Achterhoek)




Beste leden,


Naar aanleiding van het besluit van de directies van de B3 instellingen de werkgeversbijdrage levensloop in 2006 niet uit te keren, is zeer begrijpelijk onrust ontstaan.


De B3-instellingen in de ambulancezorg claimen dat de FLO-afspraken te duur voor ze zijn, en weigeren in 2006 de werkgeversbijdrage levensloop te betalen. Uiteraard zijn we hier als bond mee bezig. De afgelopen weken heeft mede op verzoek van CNV Publieke Zaak een advocaat zich over de zaak gebogen. De conclusie is dat het niet haalbaar is door middel van een kort geding te vorderen dat de levensloop-bijdrage nog in 2006 zal worden gestort. Reden hiervoor is dat in de CAO (CAR/UWO) niet geregeld is dat de werkgever jaarlijks een storting doet. Wat wel is geregeld is dat mensen bij 20 dienstjaren op 59 jaar in de vorm van een levensloop-tegoed 210% van hun bezoldiging ontvangen, om daarmee drie jaar in hun inkomen te voorzien. Wij zullen uw werkgever daar ook aan houden, en zonodig juridische stappen ondernemen om naleving van de CAO af te dwingen.


In het LOGA (Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden) is afgesproken dat werkgevers onder een aantal voorwaarden een individuele garantie op die 210% afgeven. Een van die voorwaarden is dat mensen al in 2006 starten met levensloop-sparen. Nu werkgevers van de B3-instellingen zelf hebben besloten het benodigde bedrag niet te storten, kunnen werknemers buiten hun schuld dit jaar dus niet meedoen. Ons standpunt zal duidelijk zijn: dit kan en mag niet ten koste gaan van de garantie op 210%!


Verder willen wij u nog wijzen op het volgende. Zoals bekend is het wettelijk niet mogelijk tegelijkertijd deel te nemen aan spaarloon en levensloop. Als het goed is heeft u uw spaarloonregeling al eerder beëindigd. Zo niet, dan is het om vanaf volgend jaar (in plaats van al dit jaar) mee te kunnen doen met levensloop nodig spaarloon alsnog voor 1 december a.s. op te zeggen. Nu hebben wij begrepen dat vanuit werkgevers de ‘’tip’’ is gekomen om juist nog mee te blijven doen aan spaarloon, zodat de werknemer dan in ieder geval van dat fiscaal voordeel kan profiteren. Maar pas op: het gevolg is dan dat het spaarloon niet tijdig wordt opgezegd, zodat het vervolgens ook in 2007 niet mogelijk is mee te doen met levensloop! Terwijl wij zoals hiervoor aangegeven hoe dan ook willen realiseren dat werkgevers volgend jaar (en de daarop volgende jaren) wel hun bijdrage storten, en dat het misgelopen deel over 2006 alsnog wordt ingehaald. Daarom ons advies voor de mensen die dat nog niet hebben gedaan: zeg voor 1 december uw spaarloonregeling op!


Vriendelijke groeten,


P. Wiechmann

Landelijk Bestuurder Lagere Overheden


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #485 Gepost op: 13 december 2006, 21:34:09
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1197&ContentId=1059

11 december 2006
Nieuwe voorlichtingsbijeenkomsten hervorming FLO

Het College voor Arbeidszaken (CvA) wordt nog dagelijks geconfronteerd met vragen over de hervorming van het FLO. Daarom organiseert zij nieuwe voorlichtingsbijeenkomsten over de hervorming FLO.
Het afgelopen jaar is intensief gewerkt aan de uitwerking van de CAO-afspraken over de hervorming van het FLO en de invoering van een nieuw stelsel voor medewerkers in bezwarende functies.
Gedurende het jaar hebben gemeenten veel informatie hierover ontvangen, in de vorm van CAR-teksten, ledenbrieven, nieuwsberichten op de website en voorlichtingsbijeenkomsten. Dagelijks wordt het CvA nog geconfronteerd met vragen over de hervorming van het FLO. Dit is een teken dat gemeenten intensief met het onderwerp bezig zijn, en dat de afspraken nog niet altijd even duidelijk zijn.

Het CvA organiseert daarom nieuwe voorlichtingsbijeenkomsten hervorming FLO. Een deel van de inhoud van de bijeenkomsten zal een herhaling zijn van de bijeenkomsten die in juli zijn georganiseerd. Toen waren er echter nog vragen die niet beantwoord konden worden of zaken die nog in het LOGA moesten worden besproken. Ook is er inmiddels duidelijkheid over de invulling van de levensloopafspraak. Tijdens de bijeenkomst wordt u bijgepraat over de laatste afspraken en ontwikkelingen en is er alle gelegenheid tot het stellen van vragen.

P&O-ers van gemeenten, brandweerkorpsen en ambulancediensten worden speciaal uitgenodigd.
Lokatie

De bijeenkomsten vinden plaats bij de VNG, Nassaulaan 12 in Den Haag.
Data:

    * woensdag 13 december, 9.30 tot 12.00 (ontvangst vanaf 9.00), Van Royenzaal, VNG
    * donderdag 14 december, 9.30 tot 12.00 (ontvangst vanaf 9.00), zaal 010, VNG
    * vrijdag 15 december, 9.30 tot 12.00 (ontvangst vanaf 9.00), Eliaszaal, VNG

Per bijeenkomst is er ruimte voor maximaal 50 personen. Inschrijvingen zullen worden geaccepteerd op volgorde van binnenkomst. Bij geen tegenbericht wordt u verwacht op de datum die u in uw mail aangeeft.
Aanmelden

U kunt zich per e-mail aanmelden. Stuur een e-mail aan: voorlichtingflo@vng.nl.

Geef hierbij aan uw naam, de organisatie waar u werkt en op welke datum u de bijeenkomst wilt bijwonen. Bij geen tegenbericht wordt u verwacht op de datum die u in uw mail aangeeft.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #486 Gepost op: 14 december 2006, 21:39:27
http://www.overgeld.nl/nieuws/article955824.ece

 Levensloop slaat ook volgend jaar niet aan
14 dec 2006, 16:31
Het verlofsparen via de levensloopregeling slaat ook volgend jaar niet echt aan. Sinds de overheid op 1 januari het verlofsparen introduceerde, heeft 93 procent van de werknemers de regeling links laten liggen. Driekwart van hen is ook niet van plan om in 2007 alsnog mee te doen.

Dat constateert het Verbond van Verzekeraars donderdag in het huisblad Verzekerd!. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van de brancheorganisatie heeft onderzoek laten doen onder 1143 mensen. Volgens het Verbond moet de overheid de regeling aantrekkelijker maken.

Zo moeten werkgevers een bijdrage kunnen geven aan werknemers die ze alleen voor de levensloopregeling mogen gebruiken. Ook zou het volgens de ondervraagden veel uitmaken als zij het opgebouwde kapitaal voor meer dan alleen verlof mogen gebruiken.

Er is al vaker geopperd spaarloon en levensloop te combineren. Nu moeten werknemers kiezen tussen belastingvriendelijk sparen via levensloop of via spaarloon. Een op de tien zou wel meedoen aan verlofsparen als men niet hoeft te kiezen. Van de werknemers die niet van plan zijn aan levensloop mee te doen, heeft 39 procent een voorkeur voor spaarloon.

Ook bestaat er veel onzekerheid over de toekomst van levensloop. Bijna 30 procent heeft er geen vertrouwen in dat de regeling lang blijft bestaan.

Verder zegt een op de vijf dat hij wel geld opzij zou zetten voor verlof als hij een hoger inkomen zou hebben. Een op twintig doet ook mee als voor het opnemen van verlof geen toestemming meer nodig is van de werkgever.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #487 Gepost op: 27 december 2006, 20:16:22
http://www.dft.nl/nieuws/1005478/Populariteit_levensloopregeling_tanende.html

Populariteit levensloopregeling tanende
27 Dec 06, 15:24

AMSTERDAM (ANP-AFX) - Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van het verlofsparen via de levensloopregeling. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Intomart GfK. Zowel werknemers als werkgevers verliezen in rap tempo hun geloof in de regeling die begin dit jaar werd geïntroduceerd.

In het onderzoek komt naar voren dat nog maar 18 procent van de werknemers positief oordeelt over de levensloopregeling. Twee jaar geleden was dat nog twee keer zoveel. Van de zeven miljoen werknemers doet op dit moment 5 procent mee. Onder werkgevers wil 7 procent bijdragen aan de levensloopregeling, tegen 21 procent ervoor.

Volgens Peter Mulder, directeur marktonderzoek van Intomart, wordt er minder genuanceerd geoordeeld over de levensloopregeling. “Tegenwoordig is hoongelach mijn deel als ik vraag naar de resultaten ervan. Werkgevers zeggen me dat ze veel moeite hebben gedaan voor niks”, aldus de onderzoeker. Eerder deze maand concludeerde het Verbond van Verzekeraars ook al dat de levensloopregeling niet aanslaat.




http://www.penoactueel.nl/di_pe/poactueel.portal/enc/_nfpb/true/tspa_portlet_news1_nieuws_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tspa_portlet_news1_nieuws/tspa_portlet_news1_nieuwschannel/3202/tspa_portlet_news1_nieuwsid/39057/_desktopLabel/poactueel/_pageLabel/tspa_page_nieuws/

 Levensloop steeds minder populair

27-12 12:45

Werkgevers en werknemers hebben steeds minder vertrouwen in de levensloopregeling die begin dit jaar werd ingevoerd. Dat blijkt uit nog niet gepubliceerd marktonderzoek van Intomart GfK, waarover Het Financieele Dagblad beschikt.
 
Slechts 18 procent van de werknemers is positief over de levensloopregeling. Twee jaar geleden was dat nog twee keer zoveel. Van de zeven miljoen werknemers die ons land telt, doet op dit moment ongeveer 5 procent meer met de regeling.
 
Daarnaast zijn ook steeds minder werkgevers over de levensloopregeling te spreken. Het percentage dat aan de levensloop wil bijdragen, is gedaald van 21 naar 7 procent. Vooral het midden- en kleinbedrijf verzet zich tegen de regeling, al is de interesse in het grootbedrijf ook niet groot. Zo doen er van de 60.000 Nederlandse werknemers van Ahold maar 150 medewerkers mee.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #488 Gepost op: 20 februari 2007, 17:24:52
http://www.bac-brandweer.nl/Nieuwsbrieven/13-Nieuwsbrief%2016022007.htm

Stand van zaken probleem netto uitkering overgangsrecht FLO
16 februari 2007


De inkt van de CAO-teksten over het overgangsrecht-FLO naar aanleiding van het CAO-akkoord was nog niet droog, of er kwamen allerlei signalen dat collega’s in de nieuwe uitkering netto veel slechter af zijn vergeleken met de oude FLO-uitkering. Het nadeel kan oplopen tot honderden euro’s per maand.
Ten onrechte bestaat bij sommigen het idee dat ABVAKABO FNV niets doet aan deze problematiek. Met deze nieuwsbrief informeren wij u over de oorzaken, en wat wij als bond doen om een en ander op te lossen.

Het eerste probleem dat zich voordeed was de vraag welke beloningselementen onderdeel uitmaken van het begrip bezoldiging. Werkgevers rekenden in eerste instantie de eindejaarsuitkering en vakantietoeslag ten onrechte niet mee. Dat konden wij uiteraard niet accepteren en dit probleem hebben we medio vorig jaar als bond dan ook weten te corrigeren: alle elementen die voorheen meetelden voor FLO doen dit ook in het FLO-overgangsrecht.

Het volgende probleem is hoe de fiscus hiermee omgaat en dus hoe de uitkering netto uitpakt. Nadat wij allerlei loonstroken van gedupeerden hebben bestudeerd (waarbij wij ook een extern bureau advies hebben gevraagd), blijkt het volgende. Enerzijds beschouwt de Belastingdienst mensen in de nonactiviteitsregeling als postactief, en wordt de zogenaamde groene tabel gehanteerd. Dit betekent onder meer dat de arbeidskorting niet in mindering kan worden gebracht. Anderzijds ziet men dezelfde mensen als werknemers die formeel nog een dienstverband hebben, en moet er wel werknemerspremie (WW) worden afgedragen. Door deze inconsequente behandeling pakt de uitkering netto beduidend lager uit.

Voor sommige mensen komt daar nog het volgende bij. In de oude FLO vormden vrijwel overal de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering onderdeel van de maandelijkse uitkering. Die twee posten werden dus maandelijks in partjes uitbetaald. In de nonactiviteitsregeling van het FLO-overgangsrecht blijkt echter dat de meeste werkgevers deze twee beloningselementen jaarlijks uitbetalen, zoals ook geldt voor de werknemers in actieve dienst. Ten dele zit het verschil dan in het moment van uitbetalen. Dit lijkt echter niet overal in het land op dezelfde wijze te worden uitgevoerd. Betrokkenen kunnen dat wellicht natrekken bij hun werkgever, en desgewenst verzoeken tot maandelijkse uitbetaling.

Belastingdienst: duidelijkheid in februari
We zijn als bond al geruime tijd bezig met het oplossen van het probleem. Nu duidelijk is waardoor het wordt veroorzaakt zetten we (overigens samen met de VNG) hiertoe de belastingdienst onder druk. Maar wij hebben de fiscus ‘’niet aan een touwtje’’. Men heeft inmiddels toegezegd nog deze maand met een definitieve reactie te komen. Als het goed is, wordt daarmee het probleem opgelost. Zo niet, dan wenden we ons tot werkgevers. Afgesproken is immers dat er nader overleg zal worden gevoerd, als (definitief) blijkt dat er netto sprake is van een substantieel lagere uitkering vergeleken met FLO.

Wij doen er alles aan om nu snel duidelijkheid te kunnen geven, want ook naar onze smaak duurt dit allemaal (te) lang.

Ruud Kuin en Peter Wiechmann
16 februari 2007


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #489 Gepost op: 31 maart 2007, 18:01:17
http://www.bac-brandweer.nl/FLO-NAR/Nieuwsbrieven/Nieuwsbrief%20FLO-NAR%2026032007.htm

Nieuws over bruto-netto FLO: probleem nog niet opgelost
d.d. 23 maart 2007

Deze week zijn ABVAKABO FNV en de andere bonden geïnformeerd over het besluit van de Belastingdienst over de fiscale behandeling van de verschillende vormen van het FLO-overgangsrecht. Duidelijk is dat nu sprake is van een consequente behandeling door de fiscus: in de situatie van de non-activiteitsuitkering op 55 jaar tegen 80% worden mensen beschouwd als post-actief en de uitkering daarmee als loon uit vroegere dienstbetrekking. Dit betekent het toepassen van de groene tabel, en er hoeft geen pseudo-WW premie meer te worden betaald. Voor de mensen bij wie dit tot nu toe onjuist is toegepast, moet een herberekening plaatsvinden en zal zo nodig worden nabetaald.

Hiermee komt een eind aan een lange periode van onduidelijkheid, maar een eerste snelle analyse leert ons dat het probleem van het netto-nadeel ten opzichte van de oude FLO-uitkering hiermee niet is opgelost. Dit lijkt onder meer te zitten in de zogenaamde inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektekosten, die in tegenstelling tot de situatie in de FLO-regeling niet (deels) door het ABP wordt vergoed. Verder dient nog premie voor het VUT-fonds te worden betaald, omdat formeel nog sprake is van een dienstverband. Daarnaast is al langer duidelijk dat een deel van het verschil zit in de volledige pensioenopbouw, terwijl dit in de FLO slechts voor de helft gebeurde.

Gisteren heeft over de beslissing van de Belastingdienst overleg plaatsgevonden met de VNG. Werkgevers hebben daarin laten weten dat wat hen betreft de kous af is. Men blijft gemeenten dan ook adviseren lokaal niet tot compensatie over te gaan. ABVAKABO FNV en de andere bonden hebben echter direct nader overleg geëist, wat vervolgens ook is afgesproken: in het eerstvolgende LOGA zal de kwestie weer aan de orde komen. De afspraak was immers dat er ingeval van ‘’substantiële’’ achteruitgang ten opzichte van de F LO nader overleg zou plaatsvinden. En wat ons betreft is dit overleg uiteraard niet voor de lol of voor de bühne, maar om problemen op te lossen. In de tussentijd zullen wij de consequenties van het besluit van de Fiscus verder onder de loep nemen, en bezien welke oplossingen er nog zijn.

Wij blijven er dus voor knokken het probleem opgelost te krijgen. U hoort zo spoedig mogelijk weer van ons.

Ruud Kuin en Peter Wiechmann
23 maart 2007