FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88098 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 7 december 2005, 20:05:00
ik ken alleen brandweer en ambulance.
gr
peter
mnja daar kom ik ook op uit  ;)


spuit 11

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 7 december 2005, 20:08:14
mnja daar kom ik ook op uit  ;)
ik kan inderdaad ook niet meer bedenken een paar jaar geleden zou ik ook de bouwvakkers er bij zetten maar nu niet meer.
gr
peter


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #62 Gepost op: 7 december 2005, 20:09:15
Ik begin me steeds meer te ergeren aan de huidige hetze over FLO door mensen die de klok hebben horen luiden en de klepel niet weten. En met zeer oneigenlijke argumenten het publiek bewerken..

Als je al ergens overdruk moet maken, zijn het over de primaire arbeidsvoorwaarden die slecht zijn, dat slapen in de tijd in het bed van de baas, niet word beschouwd als werk.. Terwijl het Europese hof daar heel duidelijk over is..,
Ga werken aan andere arbeidsvoorwaarden, dan de FLO..  FLO = OUT, en ouderen kunnen nog een hele boel, behalve de uitrukdienst..
En de regeling die hier uit gekomen is, was heel wat beter dan de afschaffing van FLO bij defensiepersoneel. Wat mij betreft hier over niet zeiken, er is genoeg en belangrijker zaken om wel op de barricarde te gaan..

Bedankt voor de sympathie en het medeleven...........de punten die je aanhaald zijn al vaker discussiepunt geweest en ook daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Waar het wel om gaat is het akkoord waar de vakbonden en het College van Arbeidszaken van het VNG hun akkoord aan hebben gegeven omwille van het afschaffen van de FLO, een centenkwestie dus. Het gaat om onze eigen arbeidsvoorwaarden die ineens goedgekeurd zijn en waar wij niet mee kunnen leven zoals ze nu omschreven staan. Teveel onduidelijkheden en een onzekere toekomst over wat er gaat gebeuren......Een uitgangspunt van maximaal 20 jaar zware arbeid en daarna een tweede loopbaan elders zijn aantrekkelijke voorwaarden toch :(

Zware arbeidsomstandigheden kennen we niet bij de brandweer toch? Met een gemiddelde van 4-5 uitrukken per dienst, meestal 's nachts of 's avonds binnen een minuut uitrukken, in het duikpak zitten en vervolgens binnen vijf minuten een slachtoffer op 10 meter diepte tegen het lijf zwemmen zonder enig zicht........omstandigheden die iedereen graag zou willen meemaken denk ik....Nee we hebben het zeker niet slecht dan hoor.

Slapen de hele nacht door, komen weinig ellende tegen, niemand die vraagt of je hard wil lopen als je op vier hoog een flatbrand heb en mensen binnen zitten en je 90 meter hogedruk meesleept om binnen te kunnen komen...valt allemaal wel mee ja.

Daarom is er ooit de FLO in het leven geroepen om hem nu weer af te schaffen, iemand met 55 door laten werken in een ander beroep kan makkelijk. Weinig ellende tegen gekomen, niets te lijden gehad toch.....ja dan zijn we op de goede weg denk ik als we die kant op gaan :'(


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #63 Gepost op: 7 december 2005, 20:19:36
Even voor alle duidelijkheid, de FLO bestaat straks niet meer.............andere vraagstelling mischien :-\
Nee mijn vraag is jullie zijn voor, Indien dat doorgaat, wie gaat dat betalen?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 7 december 2005, 20:21:42
Gaan ze bij de Marine (rijksoverheid) nog steeds met 50 jaar met FLO.......???  :-X :-X


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #65 Gepost op: 7 december 2005, 20:25:23
Ga eens een beroepsgroep opnoemen,die het "zwaarder"zou hebben,ik denk dat je snel klaar bent

Wat denk je van een verzorgende in een verpleegtehuis, een OK verpleegkundige, een IC verpleegkundige, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk alleen wij van mening verschillen welke maatstaven je gebruikt, ook denk ik dat heel weinig mensen in deze discussie goed beeld hebben van de werkzaamheden van verschillende beroepsgroepen om hier een oordeel over te geven.
Geloof me, in mijn werk kom ik al dingen tegen wat soms hartverscheurend is en in naam van de bezuinigingen. En de brandweer loopt te klagen dat zij niet met 55 mogen stoppen. Sorry maar ik noem dat niet sociaal als ik op het nieuws die brandweer zie schreeuwen.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #66 Gepost op: 7 december 2005, 20:26:40
Gaan ze bij de Marine (rijksoverheid) nog steeds met 50 jaar met FLO.......???  :-X :-X

Ik geloof met 52, vind ik ook niet kloppen


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #67 Gepost op: 7 december 2005, 20:27:56
Bedankt voor de sympathie en het medeleven...........de punten die je aanhaald zijn al vaker discussiepunt geweest en ook daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Waar het wel om gaat is het akkoord waar de vakbonden en het College van Arbeidszaken van het VNG hun akkoord aan hebben gegeven omwille van het afschaffen van de FLO, een centenkwestie dus. Het gaat om onze eigen arbeidsvoorwaarden die ineens goedgekeurd zijn en waar wij niet mee kunnen leven zoals ze nu omschreven staan. Teveel onduidelijkheden en een onzekere toekomst over wat er gaat gebeuren......Een uitgangspunt van maximaal 20 jaar zware arbeid en daarna een tweede loopbaan elders zijn aantrekkelijke voorwaarden toch :(

Zware arbeidsomstandigheden kennen we niet bij de brandweer toch? Met een gemiddelde van 4-5 uitrukken per dienst, meestal 's nachts of 's avonds binnen een minuut uitrukken, in het duikpak zitten en vervolgens binnen vijf minuten een slachtoffer op 10 meter diepte tegen het lijf zwemmen zonder enig zicht........omstandigheden die iedereen graag zou willen meemaken denk ik....Nee we hebben het zeker niet slecht dan hoor.

Slapen de hele nacht door, komen weinig ellende tegen, niemand die vraagt of je hard wil lopen als je op vier hoog een flatbrand heb en mensen binnen zitten en je 90 meter hogedruk meesleept om binnen te kunnen komen...valt allemaal wel mee ja.

Daarom is er ooit de FLO in het leven geroepen om hem nu weer af te schaffen, iemand met 55 door laten werken in een ander beroep kan makkelijk. Weinig ellende tegen gekomen, niets te lijden gehad toch.....ja dan zijn we op de goede weg denk ik als we die kant op gaan :'(



Heb jij z`n goed beeld wat er gebeurt in andere beroepsgroepen. Ik denk het niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 7 december 2005, 20:32:31
Wat denk je van een verzorgende in een verpleegtehuis, een OK verpleegkundige, een IC verpleegkundige, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk alleen wij van mening verschillen welke maatstaven je gebruikt, ook denk ik dat heel weinig mensen in deze discussie goed beeld hebben van de werkzaamheden van verschillende beroepsgroepen om hier een oordeel over te geven.
Geloof me, in mijn werk kom ik al dingen tegen wat soms hartverscheurend is en in naam van de bezuinigingen. En de brandweer loopt te klagen dat zij niet met 55 mogen stoppen. Sorry maar ik noem dat niet sociaal als ik op het nieuws die brandweer zie schreeuwen.
Laat ik nu met zeer grote regelmaat in een verpleegtehuis komen,en ik daar zeer regelmatig zien wat daar allemaal gebeurt.Ook daar heeft het personeel zwaar.
maar die worden niet midden in de nacht uit hun bed  gehaald om 5 minuten later in het steenkoude water  naar slachtoffers te gaan zoeken.of een brandende woning binnen,om daar een slachtoffer te halen.Ik denk dat op dat punt een brandweerman/vrouw zwaarder wordt belast dan mening ander.En het is aangetoont dat met 55 jaar een brandweerman echt wel opgebrand is


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #69 Gepost op: 7 december 2005, 20:34:04
Heb jij z`n goed beeld wat er gebeurt in andere beroepsgroepen. Ik denk het niet

Muisstroom ik denk dat we gewoon bij het onderwerp moeten blijven.......daarnaast geef ik alleen een beeld van wat er in mijn beroep allemaal kan afspelen en laat ik de zwaarte van andere beroepsgroepen in het midden.......thank joe