Aanbesteding nieuw groot watertransport

Auteur Topic: Aanbesteding nieuw groot watertransport  (gelezen 9078 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Gepost op: 28 maart 2018, 20:15:10
Aanbesteding grootschalige watervoorziening gaat van start

Grootschalige watervoorziening wordt vaker ingezet dan weleens wordt gedacht. In 2017 is het peloton grootschalig transport tien keer uitgerukt en is 256 keer watertransport ingezet. Een belangrijke zaak die dus de aandacht verdient.

De Raad van Brandweercommandanten heeft de Programmaraad Incidentbestrijding (PRIB) opdracht gegeven om de huidige grootschalige watervoorziening te vervangen. Hiervoor is een gezamenlijk inkooptraject gestart waardoor binnen alle regio's een minimum gestandaardiseerde slagkracht is gegarandeerd. Door gezamenlijk in te kopen worden de mensen, materialen en budgetten zo slim mogelijk ingezet. Het IFV heeft de taak om vanuit de Faciliteit Landelijke Inkoop Brandweer (FLIB) het inkooptraject te verzorgen.​

Operationele uitgangspunten
In overleg met alle districten van de PRIB zijn de volgende operationele uitgangspunten voor het inkooptraject geformuleerd:

​Iedere regio moet in staat zijn één peloton Grootschalig Watertransport als bijstand te leveren. Naast leidinggevend en uitvoerend personeel en (transport) materieel  zou dit peloton de volgende capaciteit moeten leveren:

capaciteit van continu minimaal 8.000 l/min, aan het manifold, minimaal 1 bar ingangsdruk aan het manifold, een inzetdiepte van 1.500 meter,
minimaal 4.000 l/m, aan het manifold, minimaal 1 bar ingangsdruk aan het manifold, een inzetdiepte van 3.000 meter
vanuit een oneindige capaciteit (open water).
Organisatie van het project: alle regio's vertegenwoordigd
Alle veiligheidsregio's zijn betrokken bij de organisatie van de aanbesteding. Hiermee is gegarandeerd dat iedere regio kan meepraten en -denken. De documenten die nodig zijn voor de aanbesteding zijn inmiddels met de regio’s gedeeld. Iedere veiligheidsregio besluit, op basis van de aanbestedingsdocumenten, om definitief wel of niet deel te nemen aan het inkooptraject.

Grootschalige watervoorziening
Na informatieve besprekingen met potentiële leveranciers is besloten om een middel en grote grootschalige watervoorziening te gaan gebruiken (zie onderstaande afbeelding).

Planning
De aanbesteding wordt eind april 2018 gepubliceerd, veiligheidsregio’s kunnen tot 23 april 2018 mandaat voor deelname afgeven. Na gunning van de opdracht wordt eerst een standmodel gebouwd en beoordeeld. De overeenkomst wordt voor acht jaar afgesloten. De daadwerkelijke leveringen zijn vanaf 2019 te verwachten.

Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Devie Boekel (e-mail Devie.Boekel@ifv.nl, telefoonnummer 06 13 63 30 01) of Denise Baecklant (e-mail Denise.Baecklant@ifv.nl, telefoonnummer 06 48 13 72 43) van de Faciliteit Landelijke Inkoop Brandweer van het IFV.

https://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Aanbesteding-grootschalige-watervoorziening-gaat-van-start.aspx




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2018, 22:38:08
1 peleton per regio. Hoeveel is het nu? Is het wederom een bezuiniging ook al is het wellicht vervangingstijd?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2018, 11:47:27
480 m3/uur bij 1 bar over 1500 meter
240 m3/uur bij 1 bar over 3000 meter

Welke alternatieven zullen er gaan worden voorgesteld mbt pompcapaciteiten, volumes en drukken, slangdiameters en  het toepassen van eventuele boosterpompen.
Bij het gebruik van bijvoorbeeld 6” slangen leren de eenvoudige berekeningen dat de druk aan de pomp voor de waterwinning bij een vereiste druk van 1 bar na 3000 meter,zonder boosterpomp(en), op rond de 22-25 bar  komt. Welke diameters en lengten slangen (per slang)gaan worden voorgesteld en hoe worden deze slangen opgeborgen, vervoerd en uitgelegd, opgehaald.
IBP heeft ondertussen ervaring met 8” slangen op haspels voor het watertransport over langere afstanden.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2018, 18:22:31
1 peleton per regio. Hoeveel is het nu? Is het wederom een bezuiniging ook al is het wellicht vervangingstijd?

Bij mijn weten werken de meeste regio’s niet met groot watertransport pelotons. IJsselland en NO-Gelderland doen dit wel eens.
De WTS 1000/2500 worden meestal op basis van behoefte, en soms op basis van opschaling opgeroepen (bijv. Classificatie grote brand in Friesland).
Deze zijn ondertussen zo’n 25 jaar oud.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2018, 21:05:34
Ik snap zo'n watertransport-peloton niet. Je hebt een DPU nodig of niet. Waarom daar nu een peloton van maken?

Bij mijn weten werken de meeste regio’s niet met groot watertransport pelotons. IJsselland en NO-Gelderland doen dit wel eens.
De WTS 1000/2500 worden meestal op basis van behoefte, en soms op basis van opschaling opgeroepen (bijv. Classificatie grote brand in Friesland).
Deze zijn ondertussen zo’n 25 jaar oud.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2018, 22:01:07
Ik snap zo'n watertransport-peloton niet. Je hebt een DPU nodig of niet. Waarom daar nu een peloton van maken?

Als ik het goed begrijp is 246 maal het watertransport zonder peleton ingezet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2018, 15:16:29
Gelet op de na 1500 resp. 3000 m vereiste drukken en hoeveelheden en daarbij te berekenen behorende capaciteiten, volumes en bijbehorende vereiste drukken, van de waterwinning ziet het ernaar uit dat er voorstellen zullen komen uitgaande van meerdere 6” slangen parallel of een slang diameter minstens 8”.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2018, 20:56:32
Ja dus waarom zo peloton? Weer een officier die zich zat te vervelen en iets nieuws heeft verzonnen waar we op de werkvloer niet op zitten te wachten!?

Als ik het goed begrijp is 246 maal het watertransport zonder peleton ingezet.


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2018, 23:24:39
Ik snap zo'n watertransport-peloton niet. Je hebt een DPU nodig of niet. Waarom daar nu een peloton van maken?
De huidige landelijke afspraak is dat elke regio 1 peloton GWT moet kunnen leveren ten behoeve van de bestrijding van crisis en rampen buiten de eigen regio. Het risicoprofiel en dekkingsplan van iedere regio bepaalt wat de sterkte binnen de eigen regio moet zijn. Deze aanbesteding is bedoeld om per regio de huidige dompelpompen en slangenbakken voor 1 peloton te vervangen, zodat er in Nederland straks 25 pelotons modern GWT-materieel beschikbaar zijn.
Het voorbeeld dat je geeft blijft straks hetzelfde: vraag je om 1 voertuig. dan krijg je er 1. Als je een peloton vraagt, dan krijg je meer enz.

Gelet op de na 1500 resp. 3000 m vereiste drukken en hoeveelheden en daarbij te berekenen behorende capaciteiten, volumes en bijbehorende vereiste drukken, van de waterwinning ziet het ernaar uit dat er voorstellen zullen komen uitgaande van meerdere 6” slangen parallel of een slang diameter minstens 8”.
De website van het IFV toont een afbeelding, waarin 8" slangen staan vermeld. Zie de afbeelding.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2018, 20:05:14
Ah het wordt mij iets duidelijker. Men gaat dus nog steeds uit van crisis en rampen zoals een atoombom, bombardement en/of oorlog.

De huidige landelijke afspraak is dat elke regio 1 peloton GWT moet kunnen leveren ten behoeve van de bestrijding van crisis en rampen buiten de eigen regio. Het risicoprofiel en dekkingsplan van iedere regio bepaalt wat de sterkte binnen de eigen regio moet zijn. Deze aanbesteding is bedoeld om per regio de huidige dompelpompen en slangenbakken voor 1 peloton te vervangen, zodat er in Nederland straks 25 pelotons modern GWT-materieel beschikbaar zijn.
Het voorbeeld dat je geeft blijft straks hetzelfde: vraag je om 1 voertuig. dan krijg je er 1. Als je een peloton vraagt, dan krijg je meer enz.
De website van het IFV toont een afbeelding, waarin 8" slangen staan vermeld. Zie de afbeelding.