Middelbrand (woning, 1 dode) Pastoor Jansenstraat - Weesp 13-04-2018

Auteur Topic: Middelbrand (woning, 1 dode) Pastoor Jansenstraat - Weesp 13-04-2018  (gelezen 7136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 april 2018, 20:06:05


De SIV in die buurten kan/kon middels twee stralen lage druk afleggen en heeft kennelijk ook wat schuim aan boord zoals te zien op het filmpje.

Dat is een buitenbrandje, dat is toch niet te vergelijken met een woningbrand?


guest12562

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 april 2018, 20:11:26
Wat ik uit de diverse media haal, inclusief foto's, is dat de TS2 de voordeur geforceerd heeft, een blussing heeft uitgevoerd en een kat naar buiten heeft gebracht. Verder lees ik dat het slachtoffer aangetroffen is na het blussen van de brand en na ongeveer een half uur naar buiten is gebracht.

Op foto's zie ik dat Diemen ter plaatse was, toen het slachtoffer nog in de woning was. Diemen is volgens mij tegelijk met de TS2 gealarmeerd. Rijdtijd Diemen - Weesp is ongeveer 17 a 18 min volgens google. Met opkomsttijd erbij, dus ongeveer 20 min.

Dus ze rammen de deur eruit, bij een binnenbrand betekent dat je het gaspendaal van de brand indrukt, de brand gaat nu in versneld tempo ontwikkelen en de kans op redden van de persoon binnen en het beperken van schade is nu vrij klein.
Wat voor een blussing, van buiten af?
De kat gered door zonder back up team naar binnen te gaan, welke veiligheidsmaatregelen hebben zij daarvoor getroffen.
Na een half uur naar buiten gebracht, terwijl de opkomsttijd 20 minuten is, dat betekent dat het slachtoffer dus veel eerder gered had kunnen worden.
Opkomsttijd voor een woningbrand is 8 minuten, met een TS 6. Aan alle kanten gaat het hier dus niet goed.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #12 Gepost op: 15 april 2018, 21:59:11
2 brandweerlieden bezetten de SIV, gaan vooruit, maar mag toch hopen dat er dan 3/4 brandweerlieden opgeroepen worden via hun pager met capcode van de SIV? Mocht dat zo zijn, wat hebben zij dan gedaan.

Nee, niet op dezelfde capcode, want de SIV krijgt niet altijd backup of gaat naar een ander gebied en dan zouden de pagers van de vrijwilligers de hele dag voor niets afgaan.

In dit geval zijn de vrijwilligers niet gealarmeerd. Noch die van Weesp, noch die van Muiden.

Als ik GMS even afpel:
Voor een alarmering is nodig:
- kazerne
- voertuig
- ploeg / functionaris

Het eerste inzetvoorstel is TS2 + TS4/6

Voor de TS2 vindt GMS:
- de dichtstbijzijnde kazerne, namelijk Weesp,
- een voertuig, namelijk de TS2 1761
- een ploeg namelijk 2 man beroeps.

Voor de TS4/6 moet GMS de dichtstbijzijnde kazerne kunnen vinden, aangezien dat eerder ook gelukt is voor de TS2, dus Weesp.
Vervolgens wordt er in de kazerne Weesp blijkbaar geen beschikbaar voertuig, of beschikbare ploeg gevonden, want anders was de alarmering gelukt.

GMS zoekt dan verder in de KVT naar een volgende kazerne, met beschikbaar voertuig en beschikbare ploeg. In dit geval levert Muiden dus blijkbaar ook geen match op, anders was die alarmering geslaagd. Uiteindelijk levert blijkbaar Diemen een match op, want die wordt gealarmeerd.
Dat betekent dat er ergens een fout gezeten heeft bij de beschikbare voertuigen of beschikbare ploegen. Stond voertuig of ploeg per abuis buiten dienst?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #13 Gepost op: 15 april 2018, 22:06:46
Dus ze rammen de deur eruit, bij een binnenbrand betekent dat je het gaspendaal van de brand indrukt, de brand gaat nu in versneld tempo ontwikkelen en de kans op redden van de persoon binnen en het beperken van schade is nu vrij klein.
Wat voor een blussing, van buiten af?
De kat gered door zonder back up team naar binnen te gaan, welke veiligheidsmaatregelen hebben zij daarvoor getroffen.
Na een half uur naar buiten gebracht, terwijl de opkomsttijd 20 minuten is, dat betekent dat het slachtoffer dus veel eerder gered had kunnen worden.
Opkomsttijd voor een woningbrand is 8 minuten, met een TS 6. Aan alle kanten gaat het hier dus niet goed.

Lastig om conclusies te trekken. We weten niet waar het gebrand heeft, hoe erg het brandde en waar het slachtoffer is aangetroffen.
Wellicht dat TS2 deur forceerde, een blussing begon achter de voordeur in de hal of keuken en daarbij de kat aantrof. Indien slachtoffer in woonkamer of boven in slaapkamer lag, dan ik me voorstellen dat ze niet doorgestoten zijn zonder backup.

Ander scenario is brand in een slaapkamer op 1e verdieping: TS2 verkent begane grond, redt kat en begint blussing onder aan de trap richting overloop o.i.d.  maar gaat niet naar boven zonder backup.


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 april 2018, 23:23:31
Dit zijn natuurlijk ook gewoon aannames en in sommige gevallen kunnen dit ook risico's met zich meebrengen waar we achteraf wel rapporten voor moeten schrijven.
Waar het misgaat is het feit dat dit een woningbrand is waar een basis eenheid naar toe moet en dat is niet gebeurd, daarnaast zijn de aanrijtijden dusdanig hoog dat niet aan de wettelijke normen is voldaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 16 april 2018, 09:26:17
Qua aanrijtijden is het opmerkelijk dat vwb  alarmering etc werd teruggevallen op regio A-A, Diemen en Driemond, o.a. Muiden en Naarden uit de eigen regio zijn dichter in de buurt en lijken mij sneller.

Kennelijk was er iets echt mis met de alarmering in die regio vandaar A-A gealarmeerd.

De betreffende SIV met alle verdere manco’s van dien, althans als het nog steeds de zelfde uitvoering is, heeft een LD pomp en kan met twee maal LD inzetten zowel vanaf de brandkraan als vanaf open water.


Tosa

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #16 Gepost op: 16 april 2018, 11:39:56
Dat is een buitenbrandje, dat is toch niet te vergelijken met een woningbrand?

Voertuig in het filmpje is de 1631 van Naarden dat is een volwaardige TS6.
De SIV's in G&V zijn Mercedes bestelbusjes met one7 aan boord.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #17 Gepost op: 16 april 2018, 11:43:38
Qua aanrijtijden is het opmerkelijk dat vwb  alarmering etc werd teruggevallen op regio A-A, Diemen en Driemond, o.a. Muiden en Naarden uit de eigen regio zijn dichter in de buurt en lijken mij sneller.

Kennelijk was er iets echt mis met de alarmering in die regio vandaar A-A gealarmeerd.

De betreffende SIV met alle verdere manco’s van dien, althans als het nog steeds de zelfde uitvoering is, heeft een LD pomp en kan met twee maal LD inzetten zowel vanaf de brandkraan als vanaf open water.

Daarom ook dat centralist -ook al is alles geautomatiseerd- de uitgegeven melding dient te controleren toch?


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 april 2018, 20:06:55
Voertuig in het filmpje is de 1631 van Naarden dat is een volwaardige TS6.
De SIV's in G&V zijn Mercedes bestelbusjes met one7 aan boord.

Ik reageerde op een post van Thor.