Inzet SIGMA Twente

Auteur Topic: Inzet SIGMA Twente  (gelezen 4901 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

chanes

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2005, 16:16:44
Stanby gestaan bij dat treinongeval of bij die Syrisch-orthodoxe kerk??


Marinus W

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2005, 09:18:58
Ik denk idd dat we over 2 verschillende dingen praten. Ik bedoel het treinongeluk bij Wijhe, maar volgens mij bedoelt Arnoud dat Sigma wel degelijk is ingezet, op de bijzetting van de aartsbisschop.

Met dat laatste komen we meteen op een punt dat nog wel eens tot discussie wil leiden: moet een Sigma (GNK) preventief worden ingezet bij evenementen? En als dat zo is, is dat dan alleen in combinatie met gehele GNK of kan het ook apart? Misschien is deze discussie hier al wel eens gevoerd, maar dat weet ik niet.


Arnoud

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 november 2005, 09:30:37
Beste Marinus ( en de rest ),

Inderdaad ik bedoel inderdaad dat ze zijn ingezet bij de bijzetting van de aartsbisschop.

Het laatste punt van jou kan ik wel begrijpen, maar als er ogenschijnlijk een inzet wordt verwacht, dan kun je dat beter voor zijn.
Als het SIGMA nog moest worden opgeroepen op het moment dat de OVD-G de beslissing moet maken dan duurt het weer ff voordat ze operationeel zijn.

Ik ben dus van mening dat als een evenement is dat zo risicovol is dat naar alle waarschijnlijkheid toch om een GNK-C kan worden gevraagd je dit beter voor kunt zijn door ze al gelijk in te zetten.


Marinus W

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #13 Gepost op: 21 november 2005, 10:58:20
Arnoud,

Dan krijg je meten de discussie bij wat voor evenement kan men een inzet verwachten. Je kunt het uiteraard nooit voorspellen, maar is de kans op een grote calamiteit bij de genoemde bijzetting nou werkelijk zo groot? Een ander voorbeeld is de Singelloop in Breda, een hardloopevenement. Ook hier moest in eerste instantie van de GHOR een Sigma-team stand-by staan. Volgens mij heb je bij beide hierboven genoemde evenementen voldoende aan een EHBO ploeg. De kans op een grote calamiteit bij een hardloop wedstrijd is nou niet echt groot. Dan kan je bij ieder, wat groter evenement, wel een team inzetten. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van alleen een Sigma-team. Naar mijn mening heeft inzet Sigma alleen maar zin in combinatie met gehele GNK. Daarvoor zijn Sigma mensen opgeleid en als GNK niet wordt ingezet, dan moet je EHBO-ers inzetten. Uiteraard zijn wij wel allemaal EHBO-ers, maar dan moeten ze ons als EHBO-ers inzetten en niet als Sigma.

Marinus


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2005, 11:01:10
Nee bij het ongeval in Wijhe is geen sigma ingezet, wel waren er 4 ambu's ter plaatse en zo'n 27 brandweervoertuigen ( iets wat overschaald lijkt mij) ;) ;)

tja..dat krijg je met de overlap van regio's...maar goed...de eerste meldingen waren zeer ernstig..dus denk ik dat het eengoede zaak was om direct (groot) op te schalen ipv nader bericht af te wachten  ;)


Bommel17

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 november 2005, 13:51:39
Ik ben ter plaatse geweest in wijhe.....kan me niet voorstellen dat er 27 brandweervoertuigen ter plaatse waren?
maar ik kan het mis hebben...


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2005, 12:54:55
Bij de Dam tot Dam loop, ook een hardloopwedstrijd worden 2 GNK's ingezet en dat was zelfs een paar jaar geleden te weinig. Er kan dus wel wat gebeuren bij zo'n wedstrijd.

Inzetten van alleen het sigma team is eigenlijk een groep ehbo'ers met een gele tent.




Arnoud,

Dan krijg je meten de discussie bij wat voor evenement kan men een inzet verwachten. Je kunt het uiteraard nooit voorspellen, maar is de kans op een grote calamiteit bij de genoemde bijzetting nou werkelijk zo groot? Een ander voorbeeld is de Singelloop in Breda, een hardloopevenement. Ook hier moest in eerste instantie van de GHOR een Sigma-team stand-by staan. Volgens mij heb je bij beide hierboven genoemde evenementen voldoende aan een EHBO ploeg. De kans op een grote calamiteit bij een hardloop wedstrijd is nou niet echt groot. Dan kan je bij ieder, wat groter evenement, wel een team inzetten. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van alleen een Sigma-team. Naar mijn mening heeft inzet Sigma alleen maar zin in combinatie met gehele GNK. Daarvoor zijn Sigma mensen opgeleid en als GNK niet wordt ingezet, dan moet je EHBO-ers inzetten. Uiteraard zijn wij wel allemaal EHBO-ers, maar dan moeten ze ons als EHBO-ers inzetten en niet als Sigma.

Marinus


Marinus W

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2005, 15:57:55
Maar had het toegevoegde waarde dat de GNK-c was ingezet ten opzichte van een uitgebreid EHBO-team met first responders?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2005, 16:01:19
Even voor de duidelijkheid GNK = sigma + ambuteam + MMT

Sigma zonder ambu-team is zinloos dan moet je EHV-ers inzetten

GNK (sigma en ambu-team) heeft natuurlijk meerwaarde boven EHV-ers, maar of het nodig is dat is ter beoordeling van het betreffende GHOR-bureau die met de organisatie spreekt.


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2005, 16:35:35
Marinus W,

Ik was bij de Dam tot Dam loop gewoon EHBO'er doch bijvoorbeeld afgelopen jaar hebben zij toch een 20 tal T2 en 3tal T1 slachtoffers behandeld.
En dan is het handig een ALS-koffer met zuurstof te hebben.