Al even de discussie aangezien, gelukkig dat iedereen zijn of haar eigen mening heeft.
Let wel dat de Verbindingsdienst van het Rode Kruis andere taken heeft dan de taken die de organisatie van DARES voor ogen heeft.
Als ik zelf naar de verbindingsdienst kijk van het Rode Kruis zijn de primaire werkzaamheden het ondersteunen van de lokale verbindingsdiensten (afdelingen), en het onderhouden van regionale verbindingen bij rampen, calamiteiten én evenementen.
Het bedienen van verbindingen voor de eigen organisatie blijft voorlopig ook in de toekomst de eerste taak hiervan, afhangende van de visie die de landeleijke verbindingsdienst heeft.
De taak van DARES is op dit moment niet om de Verbindingen van het rode kruis over te nemen of te assisteren, maar juist andere noodcommunicatie. Welke dat zijn, kun je lezen op de DARES website, alwaar het ministerie van Binnenlandse Zaken de erkenning voor heeft afgegeven. Dit bevat met name het ondersteunen van de openbare hulpdiensten binnen de nieuwe veiligheidsregio's waaronder politie, ambulance (RAV en GHOR) en brandweer > (uitval C2000 etc.).
Verder kan de DARES organisatie ondersteunende diensten aanbieden aan gemeenten, net waar daar behoefte voor is. Omdat alles nog maar net in een versneld vaarwater is gekomen kan men nu niet zeggen wat de een of de ander kan betekenen voor elkaar, dus laten we gewoon afwachten wat het zal brengen.
Voorlopig draag ik mijn NRK semafoon links aan de gordel, en de portofoon op 225 rechts aan de gordel
Het blijven voorlopig twee apparte organisaties met elk hun eigen inzetmogelijkheden . . . . maar ik sta er zeker niet negatief tegenover om eventuele toekomstige samenwerking toe te juichen.
Eerst maar zien dat het NRK netwerk blijft bestaan, en wat DARES met haar landelijke én regionale afspraken zal gaan doen . . . . . toch ?
73's van Michel PD4AVO / 90.04