Voor dergelijke pasjes gelden natuurlijk de zelfde regels als voor andere diploma's en certificaten.
Overigens hebben ze natuurlijk weinig wettelijke status aangezien de markt vrij is om zelf de normen voor de opleidingen te bepalen. Wij mogen ook gewoon een pasje uitgeven.
Los daarvan is het uitgeven van een pasje juist iets heel goeds in het kader van privacy. Als mijn gegevens op een pasje staan dat in mijn persoonlijke bezit is kan ik niemand beschuldigen niet goed met mijn gegevens om te gaan. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het veilig opbergen van het pasje. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld het BIG register. Daar kan iedereen gewoon persoonsgegevens opzoeken. Niemand kan mijn persoonsgegevens echter opzoeken via de EHBO diploma database van het oranjekruis.
Het doel van het pasje is ook alleen maar om aan te kunnen tonen dat je voldoet (of ooit voldaan hebt aan) aan bepaalde opleidingseisen.
Wat uiteraard niet verplicht kan worden is dat je je pasje zichtbaar draagt tijdens een evenementendienst. Dat heeft geen enkele echte functie. Aan een slachtoffer of omstander stel ik mezelf netjes voor. Wanneer ik dat niet doe, dan is dat bewust en heb ik daar om dat moment een heel goede reden voor.
Wanneer een OvD-G, of iemand anders van de GHOR, een vergunningsverlener of medisch- (eind-)verandwoordelijke wil controleren of alle BLS'ers wel een geldig papiertje bezitten dan zal ik deze persoon dat ook met alle plezier laten zien. Een slachtoffer heeft geen zaak met mijn volledige gegevens, net zo min als ik geen zaak heb met zijn gegevens. Wanneer er een klacht is over mij dan kan dat via de organisatie, de GHOR, of in het ergste geval justitie.
Zelf draag ik in iedergeval nooit een pasje zichtbaar. Dat staat los van de AVG.