In principe is het antwoord heel simpel.
In het besluit boa, en vervolgens de domeinlijst hierin, is elk artikel opgenomen waarvoor een boa (per domein) bevoegd is. Zo is een boa bevoegd voor alle stilstaand verkeer overtredingen in het RVV en voor rijdend verkeer maar een paar.
O.a. plaats op de weg, C borden, en rijden zonder helm.
Een boa is NIET bevoegd voor rijden door rood licht, niet met fiets, niet met auto, niks. Op Facebook (groep Handhaving Nederland) is deze discussie ook gaande en daarbij wordt gezegd dat HH in Rotterdam de bevoegdheid heeft gekregen om voor fietsers en bromfietsers te schrijven van de driehoek. Deze optie is er, maar dan voor de duur van een project (zie citaat Dinozzo)
Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar
Het maakt het (ook voor de burger) in elk geval niet duidelijker
Mij lijkt dit echter heel onwaarschijnlijk. Het OM en Politie heeft zich namelijk nog maar een aantal maanden geleden alles behalve positief uitgelaten over het toekennen van extra, o.a. rijden door rood licht, bevoegdheden.
Ik heb op de Facebook groep dan ook gevraagd om de publicatie in de Staatscourant waarin staat dat HH Rotterdam deze bevoegdheid heeft gekregen, hier kan niemand antwoord op geven / de link vinden. Ik ga er dus van uit dat de HH in Rotterdam, net als alle andere Handhavers niet bevoegd zijn voor rood licht.
Voorlopig rijden de BOA’s nog op de fiets en scooters zonder licht en geluidsignalen.
Door rood rijden is nmm pas verantwoord met zwaailicht en geluid. De politie wil wel eens even snel, edoch wel voorzichtig, een rood licht nemen bij redelijke spoed met even kort de zwaailichten en het geluid aan.
Bij urgente alarmeringen politie kende men, althans in Amsterdam, de toevoeging “met toestemming” voor het gebruik van zwaailicht en sirene tijdens de rit.
Overigens in Tokyo e.o. zijn sommige fietsen van de politie voorzien van een groot rood zwaailicht op een bagagedrager voorop.
Handhavers werken voor de gemeente. De gemeentes (en andere bestuursorganen zoals bijv. Provincies) zijn bevoegd ontheffingen uit te geven. Dit is geregeld in artikel 87 van het RVV (bijvoorbeeld een ontheffing voor de blauwe zone wordt verleend op basis van dat artikel). Ik heb op het werk bijvoorbeeld een volledige ontheffing voor art 87. Dat houdt eigenlijk in dat ik de dienstauto overal mag parkeren en z.g.a. overal mag rijden (fietspaden, tegen de richting in etc). Maar ik mag niet door rood, niet te hard, niet bellen etc etc. Die vrijstelling kan je volgens artikel 87 niet krijgen en daarmee is het onmogelijk om als handhaving (of andere club die geen voorrangsvoertuigen heeft), die ontheffing te krijgen