Personen onwel tijdens dodengebed in moskee (Code 10) Stationsweg - Den Haag 16-05-2018

Auteur Topic: Personen onwel tijdens dodengebed in moskee (Code 10) Stationsweg - Den Haag 16-05-2018  (gelezen 3436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Ik lees tegenwoordig veel over de bouwbesluiten waar ernstige twijfels over zijn, dus wat Fireball zegt ik verwacht hier vaker tegen aan te lopen de komende jaren. Goedkoper bouwen is het devies, dus alles wordt op het grensje gedaan met alle risico's van dien. Dat geldt ook voor gebruiksvergunningen, het gaat om geld verdienen, dus wordt er al gauw een oogje dichtgeknepen of niet eens gecontroleerd. Ik denk dat het voor alle bevolkingsgroepen in Nederland.

Mee eens, van oorsprong is het bouwbesluit nooit geschreven om te overleven bij brand, simpelweg omdat dat economisch niet haalbaar was. De nadruk heeft altijd gelegen op veilig vluchten het voorkomen van overslag naar de buren. "Iedereen heeft recht op zijn eigen brandje, zolang de buren er maar geen last van hebben", zei mijn docent destijds.
Daarnaast wordt inderdaad steeds meer verantwoordelijk gelegd bij eigenaar en gebruiker. Toezicht dat na o.a. Volendam strenger werd is later weer afgenomen door bezuinigingen etc. Die bezuinigen hadden ook invloed op de bouwkwaliteit. Meer aanbesteden, meer concurrentie, dus sneller en goedkoper bouwen. Tot slot moet het onderhoud en beheer ook steeds goedkoper, bijvoorbeeld van ventilatie- en aircosystemen.
Dit leidt inderdaad tot steeds meer van dit soort incidenten. Wat betreft instortingen: het is niet toevallig dat we in NL STH-teams gekregen hebben.....