Groot tekort aan EHBO'ers bij evenementen

Auteur Topic: Groot tekort aan EHBO'ers bij evenementen  (gelezen 9930 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 21 mei 2018, 19:13:29
Citaat
Groot tekort aan EHBO'ers bij evenementen: 'Red een mensenleven met je eigen handen'
EINDHOVEN - Stel je voor: je loopt de avondvierdaagse in jouw woonplaats. Onder de stralende zon ga je met een grote groep op pad. Plotseling hoor je geschreeuw. Een paar meter verderop zakt een man in elkaar. Gelukkig schiet een EHBO’er snel te hulp. De man is gered. Het lijkt zo vanzelfsprekend, die hulp. Maar dat is het niet. Want er is een groot tekort aan EHBO-vrijwilligers voor evenementen.

....
Daar zijn de evenementen vaak afhankelijk van de vrijwilligers. Professionele organisaties zoals het Rode Kruis kosten meer geld.
...
De belangrijkste reden waarom steeds minder mensen zich melden als vrijwilliger? “Drukte”, verzucht Koetsenruijter. “Mensen hebben ook andere activiteiten in het weekend. Maar goed, ze hebben altijd een smoesje.”

Ria van Mil is het daar helemaal mee eens. “We zijn allemaal bezig met social media. De tijd van samen flink je schouders eronder zetten is er niet meer.” Zonde, vindt ze.
...

Volledig artikel in de bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2781871263/Groot+tekort+aan+EHBOers+bij+evenementen+Red+een+mensenleven+met+je+eigen+handen.aspx

Goed dat er wat aandacht is voor het tekort. Wel jammer dat ze volgens mij op een paar plekken de plank wat mis slaan met een paar uitspraken. Ze komen ook niet echt over als een sympathiek clubje.

Het zal vast ook wel kloppen dat ze goedkoper zijn dan het rode kruis, maar wat heeft dat met een tekort aan vrijwilligers te maken? Daarnaast kan het prijsverschil nooit groot zijn, want zo duur is het Rode Kruis ook niet, op een gemiddeld evenement zoals de plaatselijke avondvierdaagse heb je het dan maximaal over een paar tientjes prijsverschil. Als je evenementen daar op failliet zou gaan is het sowieso niet echt een (financieel) gezond evenement. Volgens mij heeft het Rode Kruis trouwens ook net zo goed last van een tekort aan vrijwilligers voor op evenementen.

Zijn er eigenlijk EHBO verenigingen of Rode Kruis afdelingen in het land waar dit tekort niet speelt?
Ik ben wel benieuwd naar hoe we het kunnen oplossen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2018, 22:41:18
De afgelopen jaren zijn wij overspoeld met zeer belangrijk klinkende EHBO kwaliteits normen, richtlijnen, eindtermen en eisen op EHBO gebied. Allemaal farse om een schijn op te wekken.
De EHBO opleidingen zijn juist dankzij deze kwaliteits keurmerken, richtlijnen en eindtermen de afgelopen jaren dramatisch gedaald, zowel inhoudelijk, in niveau als kwalitatief.

(Achterliggende commerciele) redenen : "iedereen EHBO", "toegankelijk voor iedereen" en "het mag bijna geen moeite en geld meer kosten" want het "EHBO papiertje", al is het kwalitatief nog zo slecht, is het allerbelangrijkste om te voldoen aan wettelijke eisen zoals EHBO Kinderen en BHV doeleinden.
Vanaf twee tientjes kan ik mij al volledig EHBO-er voelen na een hooguit vier uurtjes durende hoofdzakelijk theorie cursus (incl.koffie/thee), zoals indirect wordt voorgeschoteld door commerciele bedrijfjes en bedrijven.

Hoe kan je vanuit het oogpunt van deze neergaande spiraal van het niveau nog van (nieuwe) EHBO-ers verwachten dat zij nog enthousiast zijn over hun status als EHBO-er en hun huidige opleidings niveau, het niveau wat jaren geleden het oude niveau BHV was, en hun te verwachten inzetbaarheid.

Hebben EHBO verenigingen oude stijl nog wel bestaansrecht in hun huidige vorm, zeker omdat zij vastgeroest zijn en zichzelf vooral vastleggen en vastklampen aan de grillen van hun EHBO certificeerders, het Oranje Kruis en Rode Kruis?
Maw, wat is het huidige EHBO diploma van het Oranje Kruis en die van het Rode Kruis nog echt waard ten opzichte van jaren geleden, gemeten in kwaliteit, inhoud en niveau?

Dit alles heeft een gigantische weerslag op de bereidwilligheid om zo wie zo een EHBO diploma te behalen, en heeft ook direct invloed op de inzetbaarheid van EHBO-ers.

Nederland en vooral EHBO land moet nu de volle prijs gaan betalen, dankzij de goedkope, zeer kortdurende, en inhoudelijk marginale BHV en EHBO cursussen van laag niveau.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

aZuL2001

• Forum gebruiker
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2018, 00:46:34

Daarnaast kan het prijsverschil nooit groot zijn, want zo duur is het Rode Kruis ook niet, op een gemiddeld evenement zoals de plaatselijke avondvierdaagse heb je het dan maximaal over een paar tientjes prijsverschil.
Twee jaar terug voor Tilburg was het verschil €500.- Ietsje meer dan een paar tientjes.
Citaat
Als je evenementen daar op failliet zou gaan is het sowieso niet echt een (financieel) gezond evenement.
Avondvierdaagse vs evenement.
Vergeet niet dat de plaatselijke Avondvierdaagse met een minimaal budget draait. Veel verder dan de EHBO / Rode Kruis en wat te eten voor de vrijwillige medewerkers komt het niet. Om het evenement zo laagdrempelig mogelijk te houden.

En dan een 3500 ingeschreven deelnemers hebben en 5000 tot 6500 wandelaars. ::)

Overigens speelt hetzelfde probleem met de evenementen verkeersregelaars.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2018, 08:28:00
Twee jaar terug voor Tilburg was het verschil €500.- Ietsje meer dan een paar tientjes.Avondvierdaagse vs evenement.
Vergeet niet dat de plaatselijke Avondvierdaagse met een minimaal budget draait. Veel verder dan de EHBO / Rode Kruis en wat te eten voor de vrijwillige medewerkers komt het niet. Om het evenement zo laagdrempelig mogelijk te houden.

En dan een 3500 ingeschreven deelnemers hebben en 5000 tot 6500 wandelaars. ::)

Overigens speelt hetzelfde probleem met de evenementen verkeersregelaars.

Wat kreeg je voor die 500,- extra?
De basisprijs voor het rode kruis ligt volgens mij ook tussen de 5 en 6 euro per vrijwilliger per uur. Dus als je met 6000 wandelaars 6 EHBO'ers wilt inzetten, 3 uur per avond, 4 avonden lang = 72 inzet uren, x 6,- = 432,-

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2018, 08:29:20
De afgelopen jaren zijn wij overspoeld met zeer belangrijk klinkende EHBO kwaliteits normen, richtlijnen, eindtermen en eisen op EHBO gebied. Allemaal farse om een schijn op te wekken.
De EHBO opleidingen zijn juist dankzij deze kwaliteits keurmerken, richtlijnen en eindtermen de afgelopen jaren dramatisch gedaald, zowel inhoudelijk, in niveau als kwalitatief.

(Achterliggende commerciele) redenen : "iedereen EHBO", "toegankelijk voor iedereen" en "het mag bijna geen moeite en geld meer kosten" want het "EHBO papiertje", al is het kwalitatief nog zo slecht, is het allerbelangrijkste om te voldoen aan wettelijke eisen zoals EHBO Kinderen en BHV doeleinden.
Vanaf twee tientjes kan ik mij al volledig EHBO-er voelen na een hooguit vier uurtjes durende hoofdzakelijk theorie cursus (incl.koffie/thee), zoals indirect wordt voorgeschoteld door commerciele bedrijfjes en bedrijven.

Hoe kan je vanuit het oogpunt van deze neergaande spiraal van het niveau nog van (nieuwe) EHBO-ers verwachten dat zij nog enthousiast zijn over hun status als EHBO-er en hun huidige opleidings niveau, het niveau wat jaren geleden het oude niveau BHV was, en hun te verwachten inzetbaarheid.

Hebben EHBO verenigingen oude stijl nog wel bestaansrecht in hun huidige vorm, zeker omdat zij vastgeroest zijn en zichzelf vooral vastleggen en vastklampen aan de grillen van hun EHBO certificeerders, het Oranje Kruis en Rode Kruis?
Maw, wat is het huidige EHBO diploma van het Oranje Kruis en die van het Rode Kruis nog echt waard ten opzichte van jaren geleden, gemeten in kwaliteit, inhoud en niveau?

Dit alles heeft een gigantische weerslag op de bereidwilligheid om zo wie zo een EHBO diploma te behalen, en heeft ook direct invloed op de inzetbaarheid van EHBO-ers.

Nederland en vooral EHBO land moet nu de volle prijs gaan betalen, dankzij de goedkope, zeer kortdurende, en inhoudelijk marginale BHV en EHBO cursussen van laag niveau.

Omdat de cursus makkelijker wordt willen mensen geen vrijwilliger meer zijn?

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2018, 10:52:02
Omdat de cursus makkelijker wordt willen mensen geen vrijwilliger meer zijn?
Het is enerzijds een maatschappelijk probleem. Vergrijzing en nauwelijks nieuwe aanwas bij allerlei soorten verenigingen. Een cursus makkelijker, eenvoudiger en op (te) laag niveau aanbieden draagt daar zeker aan bij.

Anderzijds dienen vrijwilligers en beroepskrachten op hetzelfde niveau te worden beloond en niet te worden afgescheept met een belachelijk lage tegemoetkoming en schamele onderkomens en uitrusting.
De waardering van evenementen hulpverleners is soms weleens droevig te noemen, het is als sluitpost aanvoelen en behandeld te worden ook niet altijd even prettig.
Evenementen organisatoren hebben de afgelopen jaren flink misbruik gemaakt van evenementen hulpverleners op meerdere vlakken.
Daarnaast speelt ook het genoemde huidige (te) lage opleidingsniveau in algemene zin een belangrijke rol.
Hoe kunnen EHBO-ers ingezet gemotiveerd worden en ze anderzijds niet (voldoende) gewaardeerd worden en een door de huidige EHBO certificeerders opgedrongen te laag EHBO opleidings niveau hebben, uitzonderingen daargelaten.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2018, 20:48:43
Het is enerzijds een maatschappelijk probleem. Vergrijzing en nauwelijks nieuwe aanwas bij allerlei soorten verenigingen. Een cursus makkelijker, eenvoudiger en op (te) laag niveau aanbieden draagt daar zeker aan bij. uit welk onderzoek blijkt dat?

Anderzijds dienen vrijwilligers en beroepskrachten op hetzelfde niveau te worden beloond en niet te worden afgescheept met een belachelijk lage tegemoetkoming en schamele onderkomens en uitrusting.
De waardering van evenementen hulpverleners is soms weleens droevig te noemen, het is als sluitpost aanvoelen en behandeld te worden ook niet altijd even prettig.
Evenementen organisatoren hebben de afgelopen jaren flink misbruik gemaakt van evenementen hulpverleners op meerdere vlakken.want?
Daarnaast speelt ook het genoemde huidige (te) lage opleidingsniveau in algemene zin een belangrijke rol.
Hoe kunnen EHBO-ers ingezet gemotiveerd worden en ze anderzijds niet (voldoende) gewaardeerd worden en een door de huidige EHBO certificeerders opgedrongen te laag EHBO opleidings niveau hebben, uitzonderingen daargelaten.ik begrijp het causaal verband niet tussen "te laag" niveau en gebrek aan evenementenhulpverleners.  
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

aZuL2001

• Forum gebruiker
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2018, 22:10:13
Wat kreeg je voor die 500,- extra?
Ik ken de details niet meer.
Ik had een andere taak.
Er stond in ieder geval een (luxe party) tent en een man of 8 a 10 Rode Kruis.
Citaat
De basisprijs voor het rode kruis ligt volgens mij ook tussen de 5 en 6 euro per vrijwilliger per uur. Dus als je met 6000 wandelaars 6 EHBO'ers wilt inzetten, 3 uur per avond, 4 avonden lang = 72 inzet uren, x 6,- = 432,-
3500 geregistreerde en betalende deelnemers. Dat scheelt nogal aan de inkomsten kant. ;)

Maar tel bij jouw schatting een €1000.- bij op en dan weet je tegen welke orde van grootte er toen nee gezegd is en er overgestapt is naar een EHBO vereniging.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2018, 23:42:26

Omroep Brabant
Samen sterk in de hulpverlening!

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2018, 07:30:34
Ik ken de details niet meer.
Ik had een andere taak.
Er stond in ieder geval een (luxe party) tent en een man of 8 a 10 Rode Kruis.3500 geregistreerde en betalende deelnemers. Dat scheelt nogal aan de inkomsten kant. ;)

Maar tel bij jouw schatting een €1000.- bij op en dan weet je tegen welke orde van grootte er toen nee gezegd is en er overgestapt is naar een EHBO vereniging.

10 ehbo'ers is wel erg veel voor zo een evenement. Zelfs met 6000 wandelaars. Ik ben benieuwd wat er in de vergunning stond. De tent hoef je niet van het rode kruis te huren. Het enige wat het rode kruis vraagt is een behandelruimte. Als die er niet is maken ze die zelf. Als organisator van een evenement ben je daar vrij in.