voelen aan de halslagader

Auteur Topic: voelen aan de halslagader  (gelezen 14538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 november 2005, 21:55:03
Gisteren op de ehbo werd gezegd, dat als je voelt aan de halsslagader je elleboog op de grond moest houden in ieder geval zo laag mogelijk anders zou je je eigen hartslag kunnen voelen. Dit lijkt mij onzin

Ik ben het met je eens. Het kan overigens niet eens als de pulsaties bij een zittend slachtoffer zou voelen.

Een voor al de overige reacties,....  er zijn meer redenen voor het controleren van pulsaties dan uitsluitend het vermoeden van een reanimatie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 8 november 2005, 22:11:37
"Ten eerste helpt het echt om te voorkomen dat je je eigen pulsaties in je vingers zou voelen, dit kán verwarrend werken.
Ten tweede ben je tijdens een echte reanimatie zo gespannen en opgefokt van de adrenaline dat je je handen moeilijk stil zal kunnen houden, dan is het prettig en beter om je pols/arm een rustpunt te geven
."
En wat is dit dan??? 8)
Nou ja, laat maar zitten, ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten, en dat soort discussies is al helemaal geenbeantwoording van de vraag. Ik stuur wel even een pm
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 8 november 2005, 23:14:23


Een voor al de overige reacties,....  er zijn meer redenen voor het controleren van pulsaties dan uitsluitend het vermoeden van een reanimatie.

Helemaal eens, maar dat doen we dan toch niet bij de halsslagader ? maar bij de pols ?,

In de context van de vraag, bedoelde hij toch in het kader van de eerste patient benadering, bij afwezigheid van een ademhaling.. ? of heb ik dat verkeerd begrepen ?


martin vermeer

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 november 2005, 00:25:31
Maar als de halsslagader niet meer gevoeld wordt, wat wordt het alternatief ? (Met een stethoscoop misschien? geintje hoor!!!) Of wordt er gewoon 2x beademd en daarna meteen borstcompressies geven, zonder enige circulatie controle?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 18 november 2005, 08:10:28
Het wordt "Kijk naar tekenen van leven"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2005, 08:40:51
Het wordt "Kijk naar tekenen van leven"
Hetgeen net zo onbetrouwbare inschattingen oplevert volgens de NRR


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2005, 10:01:13
Hetgeen net zo onbetrouwbare inschattingen oplevert volgens de NRR

Heb je voor mij een verwijzing naar (of citaat van) dat NRR statement ?

bvd

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martin vermeer

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2005, 10:53:50
Het wordt "Kijk naar tekenen van leven"

Kost dat niet erg veel tijd en onzekerheid? Ik heb er eigenlijk niet zoveel problemen mee om de pols te voelen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2005, 11:16:30
:o Lotus in paniek: men gaat "op zoek" naar tekenen van leven. Benieuwd waar ze dat gaan zoeken. ::)


martin vermeer

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 18 november 2005, 11:35:14
Misschien leggen ze je wel helemaal naakt!!!!! ;D
Heb je in ieder gaval toeschouwers genoeg :o