voelen aan de halslagader

Auteur Topic: voelen aan de halslagader  (gelezen 14539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2005, 11:50:59
Heb je in ieder gaval toeschouwers genoeg :o

Daar was het me niet om begonnen... :-\
Lijkt me ook een wat vaag begrip binnen een onervaren groep mensen. ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 18 november 2005, 12:02:11
Daar was het me niet om begonnen... :-\
Lijkt me ook een wat vaag begrip binnen een onervaren groep mensen. ::)

Eentje in dezelfe categorie: met een doptone op je buik luisteren.  :-\ :-X

Ben ook heel benieuwd welke uitgangspunten de NRR daarvoor gaat hanteren.
Ik weet wel dat de reanimatie-so's ik gezien heb ze niet hadden, maar hoe stel je dat nauwkeurig vast? ???
We gaan het horen van de NRR.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 18 november 2005, 12:36:29
Wat ik bedoel is, dat er naar mijn inzicht geen betere manier is. Hoeveel mensen die in de vp werken passen dit toe? Iedereen toch? En van dat naakt leggen was maar een geintje, om aan te geven hoe zot ik het vindt!!!!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 18 november 2005, 13:14:26
Wat ik bedoel is, dat er naar mijn inzicht geen betere manier is. Hoeveel mensen die in de vp werken passen dit toe? Iedereen toch? En van dat naakt leggen was maar een geintje, om aan te geven hoe zot ik het vindt!!!!

Persoonlijk vindt ik de pols voelen ook een goede manier, uit onderzoek is echter gebleken dat de techniek van het polsvoelen zowel door leken als  profesionals die dat niet dagelijks doen heel slecht beheersd wordt.
Op de site van de ERC , AHA en ILCOR zijn een aantal uitgebreide rapporten hierover te vinden.
Men acht de gemidelde EHBO'er dus niet in staat om dat goed te doen.
Overigens wordt "het kijken naar tekenen van leven" ook nu binnen de ehbo al toegepast

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martin vermeer

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 18 november 2005, 16:23:23
Daar zit zeker wat in, het vraagt de nodige concentratie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 18 november 2005, 22:23:43
Heb je voor mij een verwijzing naar (of citaat van) dat NRR statement ?

bvd

jacques

Hoofdstuk 2 NRR richtlijnen bladzijde 8
In het Handboek Reanimatie wordt ook op dit onderwerp in gegaan.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 18 november 2005, 22:46:25
Persoonlijk vindt ik de pols voelen ook een goede manier, uit onderzoek is echter gebleken dat de techniek van het polsvoelen zowel door leken als  profesionals die dat niet dagelijks doen heel slecht beheersd wordt.
Op de site van de ERC , AHA en ILCOR zijn een aantal uitgebreide rapporten hierover te vinden.
Men acht de gemidelde EHBO'er dus niet in staat om dat goed te doen.
Overigens wordt "het kijken naar tekenen van leven" ook nu binnen de ehbo al toegepast

Jacques

De NRR gooit daar als argument tegenin dat er relatief veel meer tijd gestopt wordt in BLS training en daardoor een hoger scoringspercentage.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2005, 00:03:28
De NRR gooit daar als argument tegenin dat er relatief veel meer tijd gestopt wordt in BLS training en daardoor een hoger scoringspercentage.


Wat moet ik me hier bij voorstellen? Kun je het misschien iets uitgebreider toelichten?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2005, 01:37:09
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Kun je het misschien iets uitgebreider toelichten?

In Nederland wordt relatief veel aandacht besteed aan het voelen van de halsslagader. dit vertaald zich in een hoger scoringspercentage.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #29 Gepost op: 21 november 2005, 14:41:51
Wanneer er geen hartslag en een hartstilstand was dachten 10 % (6/87) hulpverleners dat er wel een was.  In dit geval gaan hulpverleners geen hartmassage starten en een AED gebruiken;
Op het totaal keer dat hulpverleners meenden dat er geen hartslag was, was er 45 % (53/119) werkelijk geen hartslag.
Algemeen genomen een juiste waarneming bij 65 % (81+53/206) van de hulpverleners.
Bron: EBERLE, B., e.a., Checking the carotid pulse: Diagnostic accuracy of first responders in patients with and without a pulse. Resuscitation, nr. 33, 1996, blz. 107-116.
In de cursus EH voor leken leert het Rode Kruis-Vlaanderen niet aan om de hartsslag te voelen tijdens de reanimatie (ERC-richtlijnen).  Wel wordt aangeleerd om de hartslag (hals of aan pols) te voelen in andere situaties wanneer men er voldoende tijd voor heeft.

[verwijderd door de beheerder]