Ik denk dat je moet realiseren, dat er in de richtlijnen van het ILCOR\ERC\AHA en NRR heel bewust staat dat je niet eerder een AED aansluit dan bij afwezigheid van een ademhaling, en afwezigheid van tekenen van leven. De Leveranciers geven heel bewust geen garantie en weren product aansprakelijkheid als men het wel doet.
Dus dat is geen optie plus het kost je te veel tijd.
De vraag is dus uitsluitend, blijft de NRR in de nieuwe BLS/AED richtlijnen afwijkend van de rest van de wereld, of gaan we met z'n allen in europa de zelfde richtlijnen volgen.
Ook in nederlands onderzoek (ziekenhuis nijmegen) toont aan dat het voelen van de pols, in heel veel zaken het resultaat verkeerd word geintepreteerd met als resultaat dat de reanimatie te laat word gestart.
Ik zie voor passanten hulpverlening geen toegevoegde waarde in het voelen van de halsslagader, Voor georganiseerde vormen van hulpverlening hoef je de vaardigheden niet aan te leren. Maar het hoort mijn inziens niet thuis in de basisopleiding.
Voorlopig leren we het mensen nog bij Oranje Kruis /NRR opleidingen, maar van mij mag het er uit..