Wijnand, er zijn wel huizen afgebrand, daar wordt momenteel onderzoek naar gedaan, er zijn al 160 meldingen van brand door de top-line, zal niet in alle gevallen het hele huis zijn afgebrand maar in een aantal gevallen wel. Mijn ketel werd elk jaar onderhouden, voor het laatst in 2014 en toen de brand uitbrak had ik nog geloof ik drie maanden voor de volgende beurt. Je zegt onmogelijk dat dit gebeurt maar ik ben het levende bewijs, ik verzin dit niet en ik vertel alleen wat in de deskundige rapporten stond.
Voor de topline waarschuwingen waren er in 2008 ook waarschuwingen voor de smartline (sorry zei net trendline) dus waarom zou de ecomline dan wel veilig zijn geweest? er werd tot voor kort nergens geregistreerd als er een brand was met als oorzaak een defect in de CV ketel, nu gebeurt dit wel.
En inderdaad zijn normaal rookgassen van een HR niet heet maar plastic smelt bij 130 graden. Er is verder geen enkele verklaring voor mijn brand, het was geen kortsluiting, de aardlek zat er nog in, en de expert van de verzekeraar heeft dit ook zo in zijn rapport gezet.
IK ben dus op zoek naar soortgelijke gevallen, de oorzaak staat al vast. En ook al zou je je ketel nooit onderhouden dan mag deze nog geen brand veroorzaken, dat staat in het gastoestellen besluit. Een ketel behoort zichzelf namelijk altijd buiten werking te stellen als er te hoge tempraturen ontstaan.