Voorstel De Gemeenteraad
Datum raadsvergadering: d.d. 14 december 2005 agendapunt:
Behandeling in Commissie: BOO d.d. 08 december 2005 agendapunt: 4.1
Voorstelnr. : 2005/89
Portefeuillehouder : E.J. Roest
Onderwerp :
Regionalisering brandweer.
VOORSTEL
In principe instemmen met de voorziene regionalisering van de brandweer in het kader van de totstandkoming van de veiligheidsregio's, maar daar de volgende richtinggevende randvoorwaarden aan verbinden:
a. een goede regeling van de politiek-bestuurlijke legitimiteit en dus van de democratische controle;
b. organisatorische inbedding in de gemeentelijke werkprocessen op het gebied van risicobeheersing en integrale veiligheid;
c. behoud van de vrijwilligers;
d. geen meerkosten boven de huidige brandweerbegrotingen, tenzij daarmee niet zou kunnen worden voldaan aan het door het rijk nog vast te stellen basisniveau van brandweerzorg;
e. geen ongewenste verschillen in de kwaliteit van de brandweerzorg binnen de regio;
f. een in de uitvoering sterk decentraal (bijvoorbeeld districtsgewijs) georganiseerde brandweerorganisatie
Inleiding
In november 2004 nodigde de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de besturen van de regionale brandweer en de GHOR uit een visiedocument in te dienen met betrekking tot de totstandbrenging van een veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Aan dat verzoek is gevolg gegeven. Over de inhoud ervan is gesproken met alle betrokken disciplines: politie, brandweer, GHOR en gemeenten. Op basis daarvan is gekozen voor een gecoördineerde aanpak. Door de burgemeesters van de regiogemeenten is een Stuurgroep Veiligheidsregio ingesteld die bestaat uit acht kwartiermakers. Deze Stuurgroep heeft de procesverantwoordelijkheid voor de totstandkoming van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Het door deze Stuurgroep opgestelde visiedocument, inclusief het daarbij behorende plan van aanpak is op 15 juni 2005 aan de colleges van B&W van de regiogemeenten aangeboden.
In overeenstemming met de lijnen die in het visiedocument zijn uitgezet is vervolgens gewerkt aan een systematische en op elkaar afgestemde aanpak van de verschillende deelprocessen die gezamenlijk moeten leiden naar het tot stand brengen van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Voor elk van de vier disciplines (politie, brandweer, geneeskundige hulpverlening en gemeenten) is een startnotitie gemaakt waarmee de bevoegde bestuursorganen, elk in hun eigen domein, verantwoordelijkheid kunnen nemen voor gezamenlijke bestuurlijke besluitvorming. Deze startnotities zijn aan de colleges van B&W aangeboden en door deze ter kennis gebracht van de gemeenteraden. Voor wat betreft de ‘Startnotitie samenwerking gemeenten in het kader van de totstandkoming van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek’ hebben inmiddels alle colleges gevolg gegeven aan het verzoek van de Stuurgroep om te besluiten zoals in deze notitie is voorgesteld. Daarmee is ook feitelijk opdracht gegeven tot het ontwikkelen van samenhangende voorstellen voor de organisatie van de gemeentelijke samenwerking in het kader van crisisbeheersing en rampenbestrijding.
BEOOGD RESULTAAT
De visie op het eindbeeld regionalisering brandweer in het kader van de totstandkoming van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is op 3 oktober 2005 door de Regionaal Commandant van de brandweer op papier gezet. Dit visiedocument ligt voor u ter inzage in de leeskelder.
Volgens dit visiedocument is het na te streven eindbeeld voor de vernieuwde regionale brandweerorganisatie als volgt:
a. vorming van één brandweerorganisatie onder éénhoofdige leiding met gelijktijdige opheffing van alle huidige lokale korpsen;
b. gelijktijdige overdracht van alle personeel, materieel en gebouwen van de huidige lokale korpsen c.q. gemeenten aan deze brandweerorganisatie;
c. waarborgen voor goede bestuurlijke en organisatorische inbedding in de lokale gemeenschappen opdat een goede bijdrage kan worden geleverd aan risicobeheersing en integrale veiligheid op lokaal niveau;
d. mede daardoor stevig gebouwd op de inzet van vrijwilligers, die van de regionalisering zo dat ook maar enigszins mogelijk is, geen nadelen zullen ondervinden;
e. alle in de negen gemeentebegrotingen voor 2007 opgenomen directe en indirecte kosten voor de brandweer worden één op één meegegeven, voor 2008 en volgende jaren is de gemeentelijke bijdrage afhankelijk van de individuele positie ten opzichte van het dan vastgestelde basisniveau.
De Stuurgroep heeft gemeend eerst de gemeenteraden van de negen Gooise gemeenten te moeten consulteren alvorens een beslissing te nemen. De gemeenteraden krijgen hierbij de kans randvoorwaarden te stellen bij de totstandkoming van de veiligheidsregio (zie hierna).
Argumenten
Ook voor de andere drie disciplines (politie, brandweer en geneeskundige hulpverlening) geldt dat op basis van een startnotitie toegewerkt wordt naar samenhangende voorstellen. Van speciaal belang voor de gemeenten is de ‘Startnotitie regionalisering brandweer i.h.k.v. de totstandkoming van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek’ van 15 juni 2005. Het bestuur van de Regionale Brandweerorganisatie heeft op 7 juli 2005 met deze startnotitie ingestemd. Op basis van deze startnotitie is een projectorganisatie ingericht om de regionalisering van de brandweer te onderzoeken.
De rol en positie van de gemeenteraden is bij de door het ministerie van BZK voorziene regionalisering van de brandweer van grote betekenis. De veiligheidsregio zal immers worden gevormd volgens de principes van ‘verlengd lokaal bestuur’, dat wil zeggen op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Volgens de huidige inzichten zal in de tweede helft van 2006 besluitvorming door de raden aan de orde zijn.
Kanttekening
De Stuurgroep vraagt de gemeenteraad richtinggevende randvoorwaarden te formuleren die het kader vormen voor de door BZK voorziene regionalisering. Om richting te geven aan de discussie is door de Stuurgroep een ontwerpbesluit gemaakt. In dit ontwerpbesluit staan de randvoorwaarden aangegeven voor de uitbouw van de veiligheidsregio.
Bij de bespreking van het ontwerpbesluit en het daarbij behorende raadsvoorstel in de betreffende raadscommissie kan in elk van de gemeenten blijken of de raad met de aangegeven randvoorwaarden zal kunnen instemmen en zo neen, welke eventuele aanpassingen of aanvullingen de raad wenselijk acht.
Na bespreking van het ontwerpbesluit in de raadscommissies van alle negen gemeenten zal de opbrengst van die besprekingen door de burgemeesters dan ook eerst worden teruggekoppeld naar de Stuurgroep. Dan zal worden beoordeeld of en zo ja, welke aanpassingen van het ontwerpbesluit aan de orde zijn. Daarna zal de Stuurgroep aan u het definitieve ontwerpbesluit voorleggen.
Middelen
Één van de gestelde randvoorwaarden is dat de kosten van de regionalisatie van de brandweer geen meerkosten boven de huidige brandweerbegrotingen met zich mee brengen. Voor het overige heeft dit voorstel geen financiële consequenties.
Uitvoering
Het door u genomen besluit wordt medegedeeld aan de Stuurgroep.
Ondernemingsraad
In verband met de personele consequenties heeft de Ondernemingsraad instemmingsrecht bij het nemen van het besluit tot overgang van al het brandweerpersoneel in regionale dienst. Zo ver is het nog niet. Van u wordt thans alleen gevraagd u uit te spreken over de randvoorwaarden voor de vorming van de veiligheidsregio.
Evaluatie/controle
Bij de verdere besluitvorming over de veiligheidsregio wordt u geïnformeerd over de randvoorwaarden die door andere gemeenten en de veiligheidspartners zijn gesteld.
Laren, 22 november 2005.
Burgemeester en wethouders,
P.G. Arissen drs. E.J. Roest
secretaris burgemeester