Tot een bepaalde hoogte ben ik het met je eens. Maar ook hier geldt een oude regel , wat kost het en wat levert het op?
in dit geval kost het het Rode Kruis direct veel en indirect alleen als er iets gebeurd..
Ongetwijfeld geld, maar dat moet worden gezien als de wettelijke verantwoordelijkheden die het Rode Kruis heeft als organisatie om medewerkers te beschermen tegen allerlei onheil, dus ook voor haar evenementen hulpverleners. Vrijwilligheid of beroeps doet niet ter sprake daar er geen verschil mag bestaan.
Als je de veiligheid van je werknemers en vrijwilligers echt serieus wilt nemen, dan past daar ook het (verplicht) gebruik van PBM's bij.
Ik kan me voorstellen en weet dat TRA's, LMRA's en RI&E-en relatief onbekende zaken zijn, met name bij de inzet van evenementen hulpverleners.
Wellicht een nieuwe eye-opener voor het Rode Kruis en andere evenementen organisatoren.
Wil je professioneel zijn, dan moet je je ook professioneel gedragen, inclusief de bijbehorende veiligheids houding en gedrag. Dat is een proces waar naar mijn mening menig vrijwilliger te nonchalant mee omgaat, omdat zij "alleen maar" vrijwilliger zijn en derhalve veelal geen extra poespas willen.
Hesjes dragen en passende uniforme (beschermende) kleding is oke, andere PBM's worden als veelal als "lastig" ervaren in gebruik en het dragen, en hebben "geen of nauwelijks nut".
De bij mij meest gehoorde "klachten" over PBM's zijn: veiligheids schoenen te zwaar, veiligheidsbril beslaat steeds, helm is te warm, helm past niet, helm zakt af, zet geen helm van een ander op, helm valt af als ik buk, ik loop voor joker (oid) etc. etc.
Vergeet niet dat PBM's er zijn voor de eigen veiligheid en gezondheid, en dat zowel de opdrachtgever / werkgever
EN de individuele werknemer / vrijwilliger verantwoordelijk hiervoor verantwoordelijk zijn.