Ik heb op een Nederlands festival wel eens dienst gehad met mensen van het vlaamse Rode Kruis, zij vroegen juist waarom wij geen helmen hadden. Heb er toen eigenlijk niet aan gedacht om te vragen waarom zij wel.
Overigens vraag ik me het zelfde wel af over veiligheidschoenen die sommige Rode Kruis afdelingen in Nederland verplicht stellen.
Vanwaar lopen ze daar standaard als ehboer met een helm aan de broekriem?!
Tijdens een opbouwperiode kan ik het me voorstellen maar verder?
In Nederland zijn vrijwilligers in algemeenheid broertje dood van allerlei extra verplichtingen bij hun vrijwilligerswerk, dus kennelijk ook mbt het dragen van PBM's als veiligheidsschoenen en helm.
Neem simpelweg de fietshelm, in Duitsland en andere landen een dagelijks normaal verschijnsel, hier in Nederland denkt men dat het absoluut niet nodig is, en het staat ook raar bovendien.......
Waar in vele sectoren een helmplicht is (industrie, bouw en railinfra bijvoorbeeld) is het kennelijk niet aan de orde en/of onbespreekbaar in de evenementen hulpverlening, hoewel men zich weldegelijk aan de Arbowet-en regelgeving dient te houden. En soms als de RI&E dat bepaalt, kan het zomaar zijn dat een helm voor iedereen verplicht is, dus
ook voor vrijwilligers.
Krom land dat Nederland.